Eindelijk een lichtgewicht!

Honda heeft met de Africa Twin eigenhandig gezorgd voor een heropleving van de offroad dualsports. Toegegeven, voorheen waren hoogpoters (o.l.v. BMW’s onoverkoombare GS en KTM’s hardcore adventures) ook bezig aan een opmars naast het asfalt, maar de AT slaagde er als nog beter in om de algemene aandacht te trekken. Met zijn grote voorwiel had Honda opnieuw een serieuze zandhapper in het gamma. Rest nog de vraag: Hoe bedwing je zo’n reus? Door te beginnen met iets lichter. Pakweg een CB500X of waarom niet Honda’s CRF450L.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Het hoeft weinig betoog dat Honda’s CB500X dankzij de toevoeging van een 19-duims voorwiel de meest veelzijdige middenklasser van Big Red is. De uitgebreide test lees je hier, want vandaag focus ik liever op de meer puristische enduro, de CRF450L. Oh jawel, jaren na het verdwijnen van de XR600 of XR650 uit het gamma heeft Honda opnieuw een echt lichtgewicht. Het recept lag nochtans voor de hand. Men neme een CRF450, voegt er wat lichten, een nummerplaat en iets langere onderhoudsintervallen aan toe, et voilà: een pretpakket voor in het bos.

We mogen hier spreken van een straatgehomologeerde crosser, al liep die keuring niet bepaald van een leien dakje…

Spring is in the air!

De Euro4-norm: wat een farce

We mogen hier spreken van een straatgehomologeerde crosser, al liep die keuring niet bepaald van een leien dakje. Honda’s safety-first beleid in samenspraak met de Europese normen hebben ervoor gezorgd dat de CRF450L een gecastreerde variant werd op het CRF-thema. Het o zo geliefde, krachtige 450 crossblok werd niet enkel bewerkt om betrouwbaarder te zijn voor straatgebruik, er werd heftig gesnip-snipt in de paardenstal door middel van een verstikkende uitlaat. Het resultaat: een motor met standaard 25(!) pk die 120km/u loopt in 4de, 5de en 6de versnelling.

Terwijl de rest van het journaille braafjes op CB500X’en en Africa Twins (met dualsport-banden) door het zand ploeterde, profiteerde ik ten volle van de noppen en het uitstekende, lichte rijwielgedeelte van de 450.

De CRF is met zijn noppenbanden uiteraard sneller offroad, maar op asfalt…

Echt knallen? Eerst vrijstellen

Vooraleer u richting Le Touquet of de Erzberg trekt is het dus aan te raden om je uitlaat te veranderen en ECU te laten aan pakken – iets wat de betere Honda crossdealer ongetwijfeld kan. Op die manier kom je weer uit bij de 40 (en meer) pk’s die je normaal gezien uit deze mono puurt. Spijtig genoeg was dat niet het geval voor de testmotor die klaarstond bij het Honda Park in Olmen…

Ik liet het niet aan m’n hart komen, want terwijl de rest van het journaille braafjes op CB500X’en en Africa Twins (met dualsport-banden) door het zand ploeterde, profiteerde ik ten volle van de noppen en het uitstekende, lichte rijwielgedeelte van de 450. Eerst was het tijd voor een spelletje ‘zoek de verschillen’ met de gewone CRF450.

Onderhoud?

Zo ontdekte ik de LED-verlichting, een snelheidsmeter, voorgenoemde uitlaat, een zijpikkel, 18-duims achterwiel, grotere radiatoren, een zesde versnelling en een grotere benzinetank – uit titanium. Ohja, en de toeter, niet te onderschatten in het dagelijkse verkeer. Het grootste verschil zit nochtans in het hart dat hoofdzakelijk dankzij een lagere compressieverhouding voortaan goed is voor onderhoudsintervallen van 1000km (voor de olie+filter) en liefst 3200km voor het stellen van de kleppen.

Voorzichtig een bochtje pakken…

Géén vergelijk met de 250L

In de eerste plek doet de L terugdenken aan de CRF250L die de CRF-naam een paar jaar geleden reeds naar de straat bracht, maar die vergelijking gaat niet helemaal op. De 450 is – met uitzondering van het teruggetunede blok – een motor die het rijwielgedeelte van de crosser overneemt. Inclusief hoogwaardig frame, dikke 49mm Showa instelbare voorvork en ga zo verder. Parkeer daar een CRF’je 250L naast en je ziet meteen dat die laatste enkel de naam en niet de bouw van z’n familieleden meekreeg.

En dan al iets sportiever de bocht aanvallen. Geen probleem voor de CRF.

Koppel bij de vleet

Het is voor de nieuwe CRF geen probleem om het Olmense crosspark aan te vallen, maar ook enduropistes of stukken straat om de boswegen aan elkaar te verbinden behoren tot de optie. Het stuurkarakter is licht, het vertrouwen in de motor is hoog en het koppel volstaat ruimschoots om de berijder nog in derde versnelling op z’n rug te gooien. Uiteraard heb je constant het gevoel dat dit ding meer in petto heeft, al is er niet mis met een laagtoerige boswandeling zo nu en dan. Het geluid is bovendien ook goed gedempt waardoor je geen (of toch minder) klachten krijgt van wandelaars of fietsers. De grote sterkte zit hoofdzakelijk in het lichte gewicht waardoor zelfs de meest technische stukken offroad toegankelijk worden.

Geen dualsport, wel een enduro

Zo vlotjes als de 450L zich een weg door zand of bos baant, zo primitief voelt het aan als je het asfalt oprijdt. De trillingen van de dikke mono zijn constant aanwezig en de combinatie van zachte veren, noppenbanden en een crosszadel kan je moeilijk comfortabel noemen. Wie het beu is om zijn Africa Twin op te rapen in het zand, moet dus zeker even nadenken of hij het on-road comfort daarvoor wil opofferen. Misschien toch nog eens even het CB500X’je vernoemen, al dan niet met een extra setje noppenrubber?

De Afrekening

Een echte crosser zal ik nooit worden, al gaf de 450L met wel een dagje dat gevoel. Daarmee kom je meteen ook bij z’n grootste pijnpunt voor het algemene publiek: dit is niets meer of minder dan een pro-crossmotor met een nummerplaat op. Het prijskaartje van 11 (BE) of 12,5 (NL) zakken is wel erg veel als je hem als dualsport wil inzetten, om nog te zwijgen over de prestaties op verharde ondergrond, het vrijstellen bij de dealer en de nog steeds courante onderhoudjes. Voorlopig mogen enkel de hardcore Honda enduristen zich in de handjes wrijven. De minder bedreven bosrijders wachten in tussentijd op een kleinere Africa Twin of een heropleving van de XR’s van weleer.

Met dank aan de vriendelijke mensen van HondaPark Olmen!

Technische fiche
Honda CRF450L

Motor: 449cc, 4 kl./cil., monocilinder
Max. vermogen: 
25 pk
Max. koppel:
 32 Nm
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 alu wiegframe
Voorvering:
 49 mm USD voorvork, volledig regelbaar
Achtervering: 
monoshock, volledig  regelbaar
Rijklaargewicht:
 130,8 kg
Tankinhoud: 
7,8 l.
Kleuren:
 Racing Red
Prijs België: 
10.999 €
Prijs Nederland:
€ 12.558€

Bedankt om te lezen, vergeet niet om je in te schrijven op onze nieuwsbrief of om MaxxMoto te volgen op Instagram en Facebook!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

MaxxTest: Honda CRF450L
Honda's bekende CRF450 crosser is voortaan ook straatlegaal.
maxxFactor81%
rijplezier79%
gebruiksgemak59%
prijsfactor57%
wheeliemachine75%
bochtmeister70%
pluspunten
  • Race-geïnspireerd rijwielgedeelte
  • lage compressie= relatief lang onderhoudsinterval
  • Eindelijk een échte Honda enduro
minpunten
  • Begrensd motorblok
  • Beperkt inzetbaar
  • Stevig prijskaartje
70%ma

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.