Geslaagde / Stijloefening

Ik ben altijd gefascineerd geweest door de dualiteit van Duitsers. Enerzijds staan ze wereldbekend als het meest gedisciplineerde, gestructureerde en Gründliche volk ter wereld, anderzijds vinden ze het normaal om tegen 300 per uur over de autobahn te rasen of zich elk jaar in oktober in een coma te zuipen. Het liefst dan nog terwijl ze een lederen short met kniehoge kousen dragen. Het was dus ook te verwachten dat de Duitsers zouden afkomen met een idee als de G/S, een motor waarmee je zowel op het Gelände – offroad, als op de Strasse – straat mee uit de voeten kan.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s, film: Renaud & Pépé Amand

Maar dat idee dateert dus al van uit de jaren tachtig en is sindsdien serieus geëvolueerd. Bijna elke motorfabrikant heeft wel een allroad in het gamma en BMW’s eigen GS-reeks varieert van 300 tot 1.200cc. Je zou misschien denken dat de Duitsers alles uit dit idee gehaald hebben, maar daar kwam onlangs verandering in. Want de R nineT is BMW’s nieuwe succesnummer omwille van de combinatie tussen retro looks en moderne techniek. In de plaats van een beter, geavanceerder product te ontwikkelen, spelen de motorfabrikanten in op de vraag naar oldschool stijlelementen met het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van een nieuwe motor. Voor de nieuwe Urban G/S betekende dat dus een flashback naar de beginjaren van de Dakarrally met de succes van o.a. Hubert Auriol en onze kleinste Belgische held Gaston Rahier .

“Dit is de R nineT die de eerder uitgebrachte Scrambler had moeten zijn.”

Het mag gezegd: op het eerste zicht is de R nineT Urban G/S een pareltje. Sterker nog, ik zou durven zeggen dat dit de R nineT is die de eerder uitgebrachte Scrambler had moeten zijn. De luchtgekoelde boxer werd overgoten met een G/S saus op grootmoeders wijze en de stijlelementen zitten helemaal juist. Van het crossspatbord tot het retro-koplampkapje en van de mooie kleurtjes op de tank tot het rode zadeltje: dit is een volbloed G/S. Of liever: dit ziet eruit als een volbloed G/S, want of ik hiermee naar Dakar zou rijden…

Paradepaardje

Dat is gelukkig ook niet de bedoeling, want daarvoor hebben de Beiers ander materiaal in de showroom staan. Nee, deze ‘Urban G/S’ zegt het zelf als in zijn naam: het is een motor om in de stad mee te pronken en waarmee je ook nog wel kleine avonturen op grindpaadjes en onverharde wegen kan beleven. En voor de echte offroad-liefhebbers kan je hem zelfs krijgen met TKC80 noppenbanden rond de spaakwielen.


De belangrijkste vraag die ik me stel aan het begin van de test is of de motor niet door de mand zal vallen, zodra je het caféterras of de place m’as-tu vu achter je laat en een stuk bochtig asfalt of landweg opzoekt? Blijft het bij een leuk retro-experiment, of is het een echte rijdersfiets? De Antwerpse haven biedt ons een leuke combinatie van vergeten paadjes en bochtig asfalt om het uit te zoeken.

Karakter

Maar nog voor ik goed en wel de parking in Bornem verlaten heb, staat één ding al vast. De 1.170cc lucht/oliekoeler is een heerlijk motorblok. Met 110 pk en 116Nm koppel heb je kracht op overschot en het is vooral de karaktervolle uitlaatgorgel die perfect bij deze motor past. Soepele power en tonnen koppel zijn sedert jaar en dag het stokpaardje van de GS en dat is op deze R NineT niet anders. En het leuke extraatje is dat die power blijft komen, ook al trek je de toerenteller tot tegen het rood. Daarbij wordt je zoals gezegd getrakteerd op een mooie soundtrack die versierd is met leuke plofjes zodra je het gashendel dichtdraait. Sweet!

“Aan stabiliteit is nooit een gebrek, maar de 19-duimer vooraan is geen fietswieltje dat je zomaar in de bocht gooit.”

Iets minder sweet is het stuurkarakter dat om de nodige spierballen vraagt. Aan stabiliteit is nooit een gebrek, maar de 19-duimer vooraan is geen fietswieltje dat je zomaar in de bocht gooit. De Urban G/S beschikt gelukkig over een goede hefboom in de vorm van het brede stuur, en dat heb je soms wel nodig om hem bij zijn nekvel te pakken en de bocht in te duwen. Eens op hellingshoek, geeft de motor veel vertrouwen en wijkt hij niet van zijn rijlijn af. Qua vering laat de motor ook weinig te wensen over. Zowel glad asfalt als lichte gravelpadjes gaan vlot voor de bijl ook al is de vork niet de strakste ter wereld. De telescopische 43mm vork kennen we immers al vanop de Scrambler en de Pure en ook daar levert ze goed werk. Als je wat stevigere stukken offroad doet, dan bereikt de vering wel haar limieten, maar al bij al hoor je me niet klagen. De G/S is comfortabel en erg stabiel op normale wegen, zoals het hoort voor deze neo-retro.

Denk nu trouwens niet dat dit een motor is voor zachtgekookte eitjes, want als de 110 pk niet volstaan om je maten bij te houden in de acceleraties, dan pak je ze wel terug op de remmen. De Brembo vierzuigers vooraan zien er mooi uit en bijten vanaf de eerste milliseconde dat je het instelbare remhendeltje streelt. Veel gevoel en veel bijtkracht, meer moet dat niet zijn om zowel in onoverzichtelijk stadsverkeer als op snellere kronkelbaantjes veilig tot stilstand te komen.

De Afrekening

Na een dag rijden, constateer ik dat de BMW RNineT Urban G/S niet meer is dan een stijloefening. Maar dan wel de meest geslaagde stijloefening in lange tijd. Wie valt voor de looks, zal zeker niet teleurgesteld zijn in de prestaties van de motor en voor de vanafprijs van 13.390 euro in België en 15.444 euro in Nederland krijg je veel waar voor je geld.

 

Dashboard en uitrusting

Zoals verwacht, heeft de Urban G/S slechts een beperkt dashboard met een analoge snelheidsmeter en een klein digitaal schermpje waarop je de triptellers, temperatuur en totale km-stand terugvindt. Onze testmotor was uitgerust met een optiepakket met LED-pinkers, chrome uitlaat en spaakwielen i.p.v. de standaard gietwielen, maar al bij al blijft het dus erg basic.

 

 

 

Motorblok

Intussen zijn er vijf verschillende r nineT’s op de markt en dat is in mijn ogen voornamelijk te danken aan het aangename motorkarakter van het laatste lucht/oliegekoelde boxerblok in het BMW-gamma. 111pk en 116 Nm zijn vandaag de dag geen cijfers meer waar je van achterover valt, maar de manier waarop het koppel afgegeven wordt aan het achterwiel is uiterst prettig.

 

 

 

Remmen

De r nineT Urban G/S is voorzien van dubbele Brembo vierzuigers vooraan die zich vastbijten in 320 mm schijven, achteraan zien we een enkele schijf van 265 mm met een tweezuigerremklauw. Deze setup biedt ontzettend veel remkracht en bovendien is ze nog eens heel goed doseerbaar.

 

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!

– Klik hier voor LUDWIG MOTORS, regio Sint-Niklaas.
– Klik hier voor MEEUSEN MOTOREN, regio Kempen.
– Klik hier voor M&M INGHELBRECHT, regio Oostende.
– Klik hier voor WINGEMOTORS, regio Oost-Brabant en Mechelen.
– Klik hier voor BM CENTER, regio Oostkamp.
– Klik hier voor MABBE, regio Wielsbeke.

Technische fiche
BMW R nine T Scrambler
Motor:
 1.170cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde B2 
Max. vermogen: 
110 pk/7.7500 o.p.m.
Max. koppel:
 116 Nm/6.000 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, cardan
Frame:
 stalen spaceframe,
Voorvering: 43 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 125 mm
Achtervering: 
BMW Paralever monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping regelbaar, veerweg 140 mm
Voorrem:
 320 mm schijven met 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem:
 265 mm schijf met 2zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 
120/70-19 / 170/60-17 
Rijklaargewicht:
 221 kg
Zithoogte:
 850 mm
Tankinhoud:
            17,0 l.
Kleuren:
 Wit
Prijs België: 
€ 13.390,00
Prijs Nederland: 
€ 15.444,00

MaxxTest: BMW R nineT Urban G/S
BMW's retro G/S is een ideale speelkameraad voor op de weg of grindpaadjes, en ziet er bovendien erg leuk uit.
maxxFactor72%
rijplezier77%
gebruiksgemak79%
prijsfactor70%
wheeliemachine75%
bochtmeister69%
Pluspunten
  • Prachtige looks
  • Lekker gorgelende soundtrack
  • Karaktervol motorblok
Minpunten
  • Niet het scherpste stuurijzer
  • Rudimentaire voorvork
  • Wel érg basic uitgerust
74%maxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts