MaxxTest: BMW F 900 XR A2

Opstapper Deluxe

Herinner je je eerste motor nog? Voor veel mensen spreken we dan over een beginnersfiets die wat weg heeft van een rijschoolmachine. De laatste jaren werd het segment van de middenklassers flink uitgebreid met tal van motoren in de 500-750cc klasse en daaronder kwam er zelfs een heel nieuwe 300-500cc segment op maat van het A2-rijbewijs. Maar wie denkt dat de A2-klasse enkel bestaat uit lichte opstappers, kijkt beter eens naar wat BMW in het aanbod heeft. 

Tekst: James De Ridder
Foto’s: Arno Jaspers, James De Ridder

De nieuwe F 900 XR is namelijk ook beschikbaar in A2-uitvoering. Geen 105 stampende paardjes uit de 270 graden parallel twin, maar een gereduceerd vermogen van 48PK bij 6.500 omwentelingen. Ook het koppel is minder sterk, met in plaats van 92Nm een nog steeds erg mooie 66Nm bij 4.500 omwentelingen. Dat vermogen kan je, wanneer je je volwaardig rijbewijs behaald hebt, makkelijk laten omtoveren tot 95pk. Je laat dus 10pk vallen, maar kan al wel 2 jaar vroeger de baan op.

Opties

Deze A2 variant blijft een echte BMW en onze persparkmotor is dan ook rijkelijk uitgerust met optiepakketten. Je moet er niet aan twijfelen: dit is de meest luxueus uitvoerbare A2-bak die je op dit moment kunt kopen. Onze witte testmotor was voorzien van o.a. cruisecontrol, handvatverwarming, handkappenset, BMW’s geïntegreerd GPS systeem en een quickshifter. Wil je een andere kleur? Dan betaal je ook wat meer, al ziet hij er in het rood wel stukken sportiever uit. Die opties komen natuurlijk wel met bijbehorend prijskaartje en waar de basisversie start van 11.500€, komt je met bovengenoemde opties uit op zo’n 13.500€. Nog steeds niet overdreven voor een dikke BMW 900.

Toch blijft het een flinke hoop poen en dat brengt ons bij de volgende vraag. Voor wie is deze luxe toerbak, op 35kw? In de eerste plaats voor de 20 tot 22-jarige die van plan is zich voor woon-werk verkeer in alle luxe te verplaatsen. Daarnaast ook voor de jonge twintiger die niet bang is voor dat prijskaartje (zo’n 900 ben je immers niet snel beu) of die simpelweg te groot is voor een 300cc opstapper. Zoek je een A2-hoogpoter waar je vlot mee op vakantie kunt? Dan kan dit wel eens je nieuwe maatje worden. Zoek je echter een Beemer met gelijkaardige longinhoud maar die je ook off-road kan inzetten? Dan kom je eerder uit bij de F 850 GS. 

Zwaar baasje

De F 900 XR is geen lichtgewicht met 219kg rijklaar maar laat zich door de comfortabele zithouding prinsheerlijk besturen. Het brede stuur biedt een grote hefboom, al is het toch smal genoeg om vlotje door de file of krap stadsverkeer te filteren. Ook bij trage manoeuvres blijft hij gemakkelijk te hanteren. De zadelhoogte van 825mm is perfect voor grotere rijders en met m’n 1m73 geraakte ik nog net met de tippen van mijn tenen aan de grond. Door de smalle vorm van het zadel aan de tank stoorde dat eigenlijk nooit. En mocht dat toch niet lekker zitten, biedt BMW optionele zadels aan voor de echt lange mensen met 870mm zadelhoogte en een verlaagd zadel dat op 795mm hangt. 

Hoe stuurt die fiets met een A2 kit? Wel, scherper dan je van een opstapper zou verwachten. Achteraan zien we een Michelin Road 5 GT maatje 180 en die biedt meer dan voldoende grip wat aansluit bij een erg stabiel chassis. Strak over het asfalt sturen gaat perfect en dankzij de lange veerwegen heb je toch heel veel comfort om hobbels of snelheidsdrempels te incasseren. Dat sluit aan bij de zithouding, want die is erg comfortabel met een licht gebogen kniehoek en een rechte houding voor je bovenlichaam zonder druk op de polsen. Wie toch eens sportief achter het windschermpje wil kruipen, heeft daarvoor alle ruimte.

Boordcomputer

Wat trouwens meteen opvalt wanneer je plaatsneemt op de XR is dat prachtige, mat afgewerkte TFT-scherm. Samen met gekende draaiwieltje op de linkerstuurhelft en stuurknoppen valt de BMW volledig in te stellen. Van de elektronisch instelbare vering tot de modus van de gasrespons, alles is overzichtelijk terug te vinden. 

Je hebt even gescheurd op je eentje, maar je vriendin komt achterop? Geen probleem! Je zet de instelling van de achterveer via de handige knoppenpartij in “Road” in plaats van “dynamic” en je passagier zit comfortabel achterop. “Die van ons” was trouwens erg te spreken over de duo-capaciteiten en het comfort van de sporttourer. 

Turbulentiescherm

Het zadel biedt veel bewegingsruimte voor passagier en rijder, het is voldoende dik gepolsterd en de mooie, stalen handgrepen zijn een ideale houvast. Ben je van plan toerreizen te plannen in een post-corona tijdperk, dan is het misschien toch aan te raden de optie “hoger windscherm” aan te klikken. Misschien ligt het aan mijn lengte, maar zowel op de hoogste als laagste stand kreeg ik veel turbulentie op de helm. 

De grote kracht van dit geknepen motorblok bevindt zich onder de 5.000 toeren, al loopt de toerenteller nog een heel stuk door. Die laagtoerige powerband is mede te danken aan de lange gearing, waardoor je op de autostrade bij 120km/u net geen 5.000 toeren draait. Hernemingen op de snelweg gaan erg soepel en je hebt dus nog meer dan voldoende poeier op overschot. Mede dankzij de rustige motorloop op snelheid lag mijn verbruikt tussen de 4.2 en 5.5 liter/100km, niet verkeerd voor een 900! De leuke uitlaatbrul en een volwassen intake-sound smeken wel om wat sportief te rijden, maar de castraat-pk’s ontbreken pas ver boven de legale limieten. Vanaf 7.000 toeren voel je echt dat dit een verstikte A2-variant is die de helft van z’n vermogen moest inleveren.

Jarenlang plezier

Waar het rijwielgedeelte en leuke soundtrack je aanmoedigen die rode lijn op te zoeken, heb je er uiteindelijk dus weinig te zoeken. Je bent dan zelfs sneller door de motor een versnelling of twee hoger te trappen waardoor deze weer zijn koppel aflevert aan de achterband. Merk je dit tijdens woon-werk ritten of een sportieve trip naar de Ardennen? Uiteraard. Maar stoort het? Goh, nee. Het is en blijft de meest complete A2-fiets die je na 2 jaar A2-rijden gewoon laat vrijstellen. Dan krijg je er plotseling 47 pk (!) bij en rij je op een motorfiets waar je nog jarenlang plezier van hebt.

De XR is dus niet vies van een bochtige weg en katapulteert je (best snel voor een A2 brommer) in de lage toeren met een sterk koppelverloop de bocht uit. Ook de remmen mogen er zijn. Vooraan zien we dubbele Brembo vierzuigers met heel veel stopkracht als je doorknijpt. Beginnende rijders zullen zich niet onderuit remmen, terwijl ervaren piloten ook geen last hebben van een te vroeg tussenkomend ABS.

De Afrekening

Deze BMW is los van het vermogen allesbehalve een opstapper. Dat merk je aan de afwerking, de elektronische snufjes, de prachtige LED verlichting rondom en simpelweg het gevoel wanneer je achter het stuur kruipt. Alles aan deze motor schreeuwt kwaliteit, van het kleuren TFT-scherm tot de stuurknoppen, de soundtrack van de motor en ga zo maar door. Ook als A2 is de kleine XR stukken completer dan menig andere ‘full power’ motor en daarmee is het stevige prijskaartje wel gerechtvaardigd. Het is verreweg de duurste A2-bak, maar met opties ook de best uitgeruste. Wil je een luxueuze, sportieve hoogpoter vanaf je 20 jaar en draai je je hand niet om voor dat prijskaartje? Begin dan maar te sparen. Veel kans dat je nooit meer motorfiets dan dit zal nodig hebben…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd