MaxxTest: BMW F 750 GS

Doordacht kleintje

Hoeveel is genoeg? Een vraag die niet onbelangrijk is bij de aankoop van een nieuwe motor, ongeacht of het nu gaat over pk’s, budget, opties of de capaciteiten van je tweewieler. En een vraag die steeds meer motorrijders zich stellen, althans dat leiden we toch af uit de groei van het middenklasse-segment. Voor wie een zware (nog) niet de ware is, zijn er tal van leuke motoren op de markt en dus uiteraard ook in het BMW-gamma dat naast de meer offroadgerichte F 850 GS ook nog een kleinere hoogpoter heeft: De F750 GS.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonas Roosens

Hoe past die 750 nog in een gamma waar je ondertussen een 310, een 850 en een 1250 hebt? Blijkbaar is het helemaal niet zo moeilijk, want hoewel de 750 en 850 hun motorblok (met een iets andere tuning) delen, kregen beide motoren een compleet verschillende identiteit.

“Het is een Range Rover (*kuch*: X5) zonder koffer, op twee wielen voor mensen met parkeervrees.”

Waar de 850 in de markt gezet wordt als de lichte avonturier voor rijders die de 1250 te veel van het goede vinden, is de 750 een praktische beestje voor forenzen. Zeg maar een Range Rover (*kuch*: X5) zonder koffer, op twee wielen voor mensen met parkeervrees.

De F 750 GS heeft niet de offroad-capaciteiten van z’n grote broers, wat niet wilt zeggen dat hij terugdeinst voor een boswandeling. Integendeel.

Zelfde motor als de 850, minder vermogen

Terwijl de 850 dus nog 95 pk uit het 853cc motorblok puurt, doet de 750 het met 77 pk bij een iets lager toerental en daar is eigenlijk niets mis mee. Integendeel: de minder lange veerwegen en stuggere vering in combinatie met een 19” voorwiel (i.p.v. 21” op de 850) zorgen ervoor dat de 750 een stuk vinniger en compacter aanvoelt op het asfalt.

“De 750 heeft nét dat extra tikkeltje punch wat de 700 tekort kwam, al blijft de vermogensafgifte erg beschaafd in vergelijking met z’n concurrenten.”

Tegelijkertijd heb je nog steeds 83Nm koppel beschikbaar bij 6.000 toeren, wat slechts marginaal minder is dan de 850. Om maar te zeggen dat die laatste enkel steek houdt als je hem op noppenbanden zet. Bovendien heeft de 750 voortaan nét dat extra tikkeltje punch wat de 700 tekort kwam, al blijft de vermogensafgifte erg beschaafd in vergelijking met z’n concurrenten.

Rustig files en parkeergeld vermijden in de stad of reizen op mensenmaat, da’s het lange leven van de F 750 GS.

De kleine GS kan ook zand en gravelpaadjes aan – de ‘G’ van ‘Gelände/ Strasse is niet gestolen – al voelt hij zich vooral thuis op het asfalt. Daar komen het gemakkelijke stuurgedrag, de voorspelbare, lineaire krachtbron en vooral z’n rijcomfort het best tot uiting. Want laten we eerlijk zijn: in een segment dat overspoeld wordt met hardcore offroaders op spaakwielen is de 750 een minder flashy speler die focust op doordachte kilometervreters en opstappers. Daar hoort trouwens ook een erg beschaafd twin-uitlaatroffeltje bij.

Als je de juiste opties aanvinkt, kan je van het simpel opstappertje ook een lichte toerfiets, dan wel basic allroadje maken.

De nieuwe zevenenhalf neemt een stuk ex-800GT cliënteel over met zijn ruime zithouding die een goede middenmaat vindt tussen veel beenruimte en toch een toegankelijke zadelhoogte (815mm-790mm verstelbaar). Het brede stuur ligt vlot in de hand en we worden geconfronteerd met een – optioneel – modern kleuren-TFT dashboard dat we herkennen vanop de 1250-reeks. Connectiviteit staat duidelijk hoog in het vaandel op deze testmotor, want naast de GPS kan je via Bluetooth ook je telefoon en intercom verbinden met de motor.

Prachtig dashboard, al hangen aan de toeters en bellen op onze testmotor ook een flink prijskaartje.

Je bedient alles met de BMW-stuurknoppen en het ondertussen kenmerkende scrollwieltje aan de linkerstuurhelft. Ongetwijfeld enkele minuutjes wennen voor de niet-BMW-rijders, al blijft het een erg handig en overzichtelijk systeem. Nog een ander typisch Beiers kenmerk is dat deze 750 pas écht tot zijn recht komt als je hem gaat uitrusten met BMW’s bekende optiepacks. Standaard beschikt deze motor wel over ASC, een Rain- en Road-mode, een LED achterlichtje, verstelbaar rem- + koppelingshendel en 12V-stekker, maar dat is toch wat magertjes voor een motor die zich vooral wil onderscheiden als kleine toerfiets.

Opties, opties, opties

Er is een Comfort-, Touring-, Dynamic- en Light-optiepakket beschikbaar, allen ter waarde van 930 euro (enkel het lichtenpakket voor de full LED’s is goedkoper à 350 euro) en dan loopt het stevige prijskaartje dat begint vanaf 9.990 euro (BE) al rap op. Gelukkig voorziet BMW inmiddels veel opties ook apart, zodat je niet meteen een volledig pack moet aanschaffen. Wie z’n motor dus pakweg wil uitrusten met verwarmde handvatten en handkapjes, een setje zijkoffers, middenbok en cruise-controle, kijkt meteen richting de 12.000 euro of meer en dan is BMW’s summerdeal van 1.000 euro korting op opties niet eens zo overdreven.

Naast de exuberante 1250 is dit -mits wat opties – een mooie lichtgewicht allrounder. Spijtig genoeg doen de optieprijzen hem de das om.

Maak gerust zelf eens de oefening op BMW’s configurator en je weet meteen dat een goed uitgeruste 750 nogal prijzig is. Wat ik overigens miste in die configurator is een verhoogd windscherm en da’s toch wel iets wat de kleine GS niet zou misstaan. De bescherming tegen de elementen is zeker niet slecht naar allroadnormen, maar op de snelweg zou een hoger schermpje zeker welkom zijn.

Even de hooligan uithangen voor de foto’s lukt nog net, al ligt dat echt mijlenver buiten de comfortzone van deze F 750 GS.

Hoewel de F 750 GS tijdens deze test m’n hart nooit veel sneller kon laten staan, zijn z’n praktische kwaliteiten ontegensprekelijk. Wie een kleine toerist of file-verslinder zoekt, is aan het juiste adres en wordt beloond met heel veel rijcomfort. Het prijskaartje dat eraan vasthangt is naar mijn mening nochtans moeilijk te rechtvaardigen in vergelijking met pakweg een NC750X, Versys 650 of Tracer 700 die stuk voor stuk dezelfde pragmatische aanpak vertolken naar een plezieriger totaalpakket. En dat voor een gevoelig lagere prijs. Toegegeven, zo’n BMW logootje blinkt natuurlijk wel mooi.

Technische fiche & Prijzen

De kleine GS is de beste vriend van pragmatische woon-werkers, opstappers of reizigers die beschikken over een stevige portefeuille.
maxxFactor
64
rijplezier
67
Gebruiksgemak
79
prijsfactor
58
wheeliemachine
66
bochtmeister
81
pluspunten
Voorspelbaar, goed uitgebalanceerd rijwielgedeelte
Motorblokje biedt net genoeg power voor iedere dag
Veel uitrustingsmogelijkheden
minpunten
Niet voor sensatiezoekers
Prijskaartje en prijskaartje van de opties
Windbescherming
69
maxxscore