DIE VAN ONS: Yamaha XSR900

Sinds de relatie met m’n XSR700 stuk liep, was het moeilijk om iets anders te vinden. Na een tijdje geraak je tenslotte vertrouwd met die motor, je leert elkaars kleine kantjes kennen en je hebt even de tijd nodig om te verwerken wat er juist fout liep. Maar de tijd gaat verder en toen kruiste de XSR900 m’n pad. Zeg maar de snellere zus van de 700. En hoe die eerste kennismaking meeviel? Not bad, not bad at all.

Tekst: Arno Jaspers
Fotografie: Peter Naessens

20160805_truxtonr_xsr900-6176

“Wie in de markt is voor een 900 moet eigenlijk niet eens kijken naar de 700 en vice versa.”

{openx:14}

Nog voor ik echt kennis had gemaakt met de XSR900 werd ik al door lezers overstelpt met vragen over hoe de twee zusjes zich tot elkaar verhouden. Is de overstap van de 700 naar de 900 echt zo’n grote upgrade als Yamaha laat uitschijnen? Welke is de beste van de twee? Simpele vragen met een ingewikkeld antwoord. De twee motoren zijn op het tanklogo en wat stijlkenmerken na compleet verschillend. Wie in de markt is voor een 900 moet eigenlijk niet eens kijken naar de 700 en vice versa. Ok, het zijn allebei retro-nakedbikes, al ligt de keuze er vooral aan of je gaat voor een eenvoudig, koppelrijk speelfietsje of een hardcore-sensatiemachine.

Hoezo hardcore?

De XSR900 is eigenlijk niets meer dan een MT-09 in vintage-vermomming en wie dacht dat Yamaha doorgedreven aanpassingen zou uitvoeren aan de motor of het rijwielgedeelte is eraan voor de moeite. De verschillen tussen de MT en XSR zijn subtiel en daar ben ik persoonlijk niet rouwig om. Want terwijl de nieuwe generatie hipstermotards zich zit af te vragen hoe ze in godsnaam hun verroeste afgeragde CB750-project aan de praat gaan krijgen, is de XSR onder haar Kenny Roberts jasje state of the art. Geen kickstart, geen choke, wel kneedowns of wheelies tegen illegale snelheden. Maar dat had je uiteraard al kunnen afleiden uit de eerste QuickTest van de XSR900 die de jongens van Moto&Motards voor ons schreven.

#jeansdown. Best niet te veel proberen en enkel op mooi glad asfalt.
#jeansdown. Best niet te veel proberen en enkel op mooi glad asfalt.

“Yamaha roept wel dat de rukkerige gasrespons van de MT-09 eruit is, maar in realiteit is het nog niet wat het moet zijn.”

Adrenaline is er dus bij de vleet met dank aan het magistrale driecilinderblok, al is het ook gemakkelijker dan bij de XSR700 om de 900 op schoonheidsfoutjes te betrappen. Niet wat betreft de stijl, wel qua karakter. Yamaha roept wel dat de rukkerige gasrespons van de MT-09 eruit is, maar in realiteit is het nog niet wat het moet zijn. Je beschikt over drie rijmodi – overbodig op een retrobike naar mijn mening – waarvan de rustigste B modus met verre voorsprong de beste is, al kan ook die nog beter.

Steigeren doet de XSR900 als geen ander.
Als ik de keuze moet maken tussen een oldschool choke en kickstarter of dit soort geintjes, nou…

Tel erbij dat de XSR niet meteen het scherpste stuurijzer in de lade is, en dan kan je je beginnen afvragen waarom je überhaupt zo’n retrobike zou moeten kiezen over een MT. Het antwoord spreek voor zich: Stijl. Overal waar ik kom met de XSR trekt ze alle ogen naar zich en eigenlijk zou de motor standaard geleverd moeten worden met een bordje ‘Niet Aanraken’. Klein en groot zijn gefascineerd door het mooie lijnenspel en de fascinatie wordt enkel groter als je de lekkere ronk van de driecilinder hoort. Toch kan je de echte kracht van de 900 pas begrijpen als je eens eerstehands gevoeld hebt hoe deze motor een perfecte mix van koppel onderin en top-end power bovenaan met elkaar weet te verbinden. Ben ik de XSR700 nu helemaal vergeten? Nee. Al mag de XSR900 wat mij betreft uitgroeien tot iets meer dan een leuke flirt…

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Yamaha Vandermeeren, uw dealer in Heverlee bij Leuven.

Technische fiche

Yamaha XSR 900
Motor: 847cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 3-in-lijn
Max. vermogen: 115 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel: 87,5 Nm/8.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Alu diamantframe
Voorvering: 43 mm UPSD, veerweg 137 mm
Achtervering: monoshock, veerweg 130 mm
Voorrem: 298 mm schijven met 4zuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met 2zuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Rijklaar gewicht: 195 kg
Zithoogte: 830 mm
Tankinhoud: 14 l.
Kleuren: Rock Slate (blauw), Garage Metal (Grijs), 60th Anniversary
Prijs België: € 10.190,00 (€ 10.490,00 60th)
Prijs Nederland: € 10.699,00 (€ 10.999,00 60th)