Het is zo ver. De lente is aangebroken en ons nieuw speelgoed gearriveerd. In de reeks ‘Die van ons’ houden we je up to date over het reilen en zeilen van onze persoonlijke, gemotoriseerde levensgezellen. We starten het jaar in stijl, niet gehaast en met een flinke dosis retro. De CEO bijt de spits af…

20160412_MaxxMoto-67

Die van ons kan niet zingen (maar wel swingen).

De noten op die van haar zang zijn soms dof, soms blikkerig en soms vals, dus liefhebbers van motormuziek investeren best meteen in een andere uitlaat. Mij kan weinig schelen, want zingen is één zaak en swingen een andere. M’n XSR danst lichtvoetig van bocht naar bocht als geen ander en zelfs al zet ze soms een misstap, het is steeds snel gecorrigeerd. Haar Pirelli Phantom Sportscomp dansschoentjes zijn erg opvallend dankzij een retro profiel en aan grip is er zeker geen gebrek. En ze zeggen dat dansen een verticale uitdrukking is van een horizontaal verlangen. Dus zodra die van ons ingereden is, wil ik ze zeker nog wel eens ferm plat in de bocht gooien. (en vooral niet platleggen!)

20160412_MaxxMoto-49

Die van ons is een speelvogel

Die van mij is de perfecte belichaming van klassieke looks en moderne prestaties. OK, tijdens de eerste duizend kilometer is het nog wat voorzichtig warm rijden, al voel ik goed genoeg dat ze een vurig kloppend hart tussen de ribben heeft. De vering mag dan wel marshmellow-zacht zijn, maar het comfort is dik in orde. Zodra het tweepittertje karaktervol begint te draaien, krijg ik spontaan zin in bochtige ritjes of deugenieterij in de binnenstad. En net zoals de MT-07, MT-09 en XSR 900 lijkt het wel alsof die van ons nogal snel op de achterpoten staat . Als dat maar goed komt.

20160412_MaxxMoto-88

Die van ons heeft ferme koplampen

Enfin, of toch een ferme koplamp. Misschien wel te ferm om mooi te zijn, want het is het eerste wat ik zou veranderen aan haar uiterlijk. Het gele Kenny Roberts jurkje staat haar dan weer beeldig en het bolle LED-achterlichtje is stevig van formaat, maar niet minder geslaagd. Ze zit trouwens ook iets hoger dan haar MT-07 zusje. Yamaha houdt voet bij stuk wat betreft de ophanging van het stuur in rubbers en daardoor voelen de love handles toch iets te onstevig aan naar mijn mening. OK, we hebben het hier niet over een strakke sportmotor, maar misschien kan er toch wel een kleine fitnesskuur af?

20160412_MaxxMoto-77

20160412_MaxxMoto-89Zadel

De XSR zit opvallend anders dankzij een erg fraai uitgevoerd retro zadeltje. Zeker bij grotere rijders zal dit in de smaak vallen, want de kniehoek is meteen een stuk groter. En ook het duo-gedeelte blijft binnen de perken, maar is een stuk ruimer dan op de MT-07.

 

 

 

20160412_MaxxMoto-86

Tellerpartij

Het ronde, digitale dashboardje is één van haar pronkstukken. Het is een klein modern boordcomputertje met als belangrijkste items de snelheid, het toerental, een benzinemeter en een versnellingsindicator. Ga je op haar knopjes drukken, dan weet je snel hoe laat het is, en ook de dubbele tripmeter kan zo gemakkelijk instellen.

 

 

blokMotorblok

De paralleltwin met 270° krukas heeft het karakter van een v-twin maar de souplesse van een 180° paralleltwin. Veel vet, maar handelbaar koppel onderin, power bovenin en die combinatie maakt het motorblok tot een echt juweeltje. Op die van ons kan je leren rijden en ook de meest ervaren rijders kan ze een glimlach op het gezicht toveren. En dat alles met amper 75 pk en 68 Nm.

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Yamaha Vandermeeren, uw dealer in Heverlee bij Leuven.

 

Technische fiche
Yamaha XSR 700

Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin
Max. vermogen:
75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel:
68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
zesbak, ketting
Frame:
stalen diamantframe
Voorvering:
41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering:
monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:
dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem:
245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter:
120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht:
186 kg
Zithoogte:
815 mm
Tankinhoud:
14 l.
Kleuren:
Groen, Blauw of 60th Anniversary
Prijs België:
€ 7.999,00
Prijs Nederland:
€ 8.899,00

Meer lezen over ‘die van ons’?
– DIE VAN ONS: KAWASAKI W800 SE
– DIE VAN ONS: DUCATI SCRAMBLER ICON

DIE VAN ONS: Yamaha XSR 700
Die van ons is qua prijs/fun-factor bijna onklopbaar.
MaxxFactor72%
Rijplezier89%
Gebruiksgemak82%
Prijsfactor84%
Wheeliemachine93%
Bochtmeister70%
Pluspunten
  • 60th anni kleurstelling is prachtig
  • uitzonderlijk leuk motorblok
  • toegankelijk voor beginners, plezierig voor experts
Minpunten
  • Lelijke koplamp
  • Ophanging stuur in rubbers
  • 'budget' afwerking
82%MaxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts