Wanneer je kiest voor een retromotor als de W800, dan doe je dat omdat je puur rijplezier wil ervaren. Blootgesteld aan de elementen, niet al te snel genieten van de omgeving en het mooie weer. Wist ik veel wat voor ontij me te wachten stond…

Ook die van ons heeft nu een 'African ass': rond, maar stevig.

Ook die van ons heeft nu een ‘African ass’: rond, maar stevig.

Tekst: Jane Omorogbe
Foto’s: Renaud Amand

Hij is sympathiek, mijn W800, vooral tijdens landelijke ritjes aan ontspannen tempo. Jammer genoeg moet ik omwille van tijdsgebrek – en een beperkt oriëntatiegevoel – vaker dan me lief is mijn toevlucht zoeken tot de snelweg. Hou je het onder de snelheidslimiet, dan valt het bij droog weer nog mee, maar met de zondvloed van de laatste weken spendeer ik de tijd in het zadel van de W vooral dromend over iets met meer bescherming. Een GTR1000 of zo, dat is toch ook retro?

De W800 verkrachten met een volledige toerkuip is echter iets dat zelfs een volop praktisch ingesteld persoon als ikzelf niet over mijn hart krijg, maar met dat uitwaaien en uitregenen heb ik het na twee maanden ook wel wat gehad. Gelukkig heb ik ontdekt dat je de accessoires van de 9.249 euro kostende W800 Cafe Style ook achteraf kan aanschaffen indien je een standaard W800 hebt. Voor 881 euro is het kitje, bestaande uit een stuurkuipje (€ 503,00) en een eenpersoonszadel met bol achterkantje (€ 378,00) van jouw. Iemand meenemen doe ik toch niet en op de snelweg mis ik steun om me schrap te zetten tegen de rijwind. Mijn voeten op de duosteunen zetten is daarbij nog de meest doeltreffende actie, vandaar dat ik ze niet verwijder ook als duldt de W nu alleen nog mezelf op zijn rug.

Niet moeders mooiste?

Niet moeders mooiste?

In alle eerlijkheid vind ik niet dat ‘Die van ons’ er mooier op geworden is. Het zadel heeft wel iets, maar vraagt om personalisatie van de achterkant met een kleiner spatbord en discretere verlichting. Opspattend water tot in mijn nek is echter iets waar ik me momenteel liever niet aan bloot stel. Het kopkuipje is eigenlijk helemaal niet mijn stijl, maar toch aai ik er na elke rit liefdevol overheen. Wat het mist in elegantie, compenseert het volledig qua surplus aan inzetbaarheid dat het biedt. Mijn bovenlichaam wordt nu netjes uit de wind gezet terwijl de helm uit de turbulenties blijft en zo heeft de W een heel nieuwe biotoop ontdekt: het linker rijvak! Voorheen was 120 km/u aanhouden echt het maximum, nu heb ik mezelf al eens betrapt aan 150… Gelukkig geeft het simpele, stalen wiegframe dan zwalpend aan dat hij hier eigenlijk niet voor gemaakt is.

…maar wel een aanzienlijke praktische meerwaarde.

…maar wel een aanzienlijke praktische meerwaarde.

Kort samengevat: wil je de inzetbaarheid van je W800 naar een hoger niveau tillen, dan is het opteren voor de Cafe Style kit – bijvoorbeeld om op reis te gaan – een aanrader. Bovendien staat hij na een half uurtje sleutelen er weer helemaal elegant en standaard bij, wanneer dan toch eindelijk die zon erdoor komt. Indien je de W meteen als Café Edition bestelt, dan doe je de beste koop, want dan heb je de accessoires voor slechts 450 euro meer.

Meer lezen over de W800?
– Kawasaki W800: The Final Edition
– DIE VAN ONS: Kawasaki W800 SE

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts