Van 2 naar 4 wielen via de Niken?


Onlangs trok MaxxMoto samen met enkele lucky lezers op pad voor Yamaha’s Niken Tour. Die eerste kennismaking – waarover je hier meer kan lezen – liep zo ontzettend goed, dat ik de archieven indook op zoek naar de ontstaansgeschiedenis van de Japanse driewieler.

Niken, oftewel Ni Ken – Japans voor “Twee Zwaarden” – slaat op de voorzijde van de driewieler die de voorkant van een gewone motorfiets verdubbelt. We zien dus twee wielen met remklauwen, vier vorkpoten en daartussenin een dubbele parallellogram-constructie. Het geheel werkt volgens het Ackerman-principe waardoor je net zoals op een tweewieler vlotjes de bocht rond komt.

De Japanse Kanji-tekens naast de rijzende zon boven Mount Fuji in deze reclame staan voor Ni (links), Ken (rechts), oftewel ‘Twee zwaarden’.

Een straf staaltje techniek dus, al wilde Yamaha oorspronkelijk nog een stuk verder gaan. Hiervoor kijken we terug naar 2007 toen het merk op de Tokyo Motor Show uitpakte met het ‘Tesseract’-concept. Dit was een vierwielige conceptstudie gebaseerd rond een V-twin motorblok. Zowel vooraan als achteraan zagen we meeleunende wielen met een dubbele ‘scythe’ (zeis) zoals Yamaha het zelf noemde.

Het Tesseract-concept uit 2007 was het zaadje waaruit de Niken zou groeien, al ging er wel heel wat tijd over.

Of we de dubbele zeisconstructie van de Tesseract’s achterkant ooit in productievorm zien? Who knows.

Het futuristische concept kreeg zoveel positieve reacties dat de ontwikkelaars meteen in actie schoten om een rijdend prototype op poten te zetten. De V-twin werd ingeruild voor een TDM-motorblok en de futuristische looks maakte plaats voor een ruwe metalen constructie die afgewerkt werd met blauwe plastic kuipdelen. Op een paar maanden tijd was het OR2T-prototype klaar en in 2015 verschenen er videobeelden van dit concept dat de basis zou vormen voor de Niken.

 

Het zou wel enkele jaren duren, want de hele testfase werd bruusk onderbroken door de financiële crisis in 2008. De geldkraan werd dichtgedraaid, het concept verdween in de koelkast en pas met Yamaha’s Tricity scootertje kwam de ‘Leaning Multi Wheeler’ technologie weer boven water. Yamaha nam prompt een patent op het systeem met dubbel parallellogram en in geen tijd was ook de Niken productierijp.

Het OR2T-concept. Een vierwieler die de basis zou vormen voor de voorzijde van de Niken. Hoe hij rijdt zie je in onderstaand filmpje.

 

De financiële crisis onderbrak het hele Tesseract/OR2T ontwikkelingsproces. Pas een paar jaar later zouden we de Tricity als eerste Yamaha LMW zien.

De enige missende link in dit verhaal is het verdwijnen van het LMW-principe aan de achterzijde? Werd dit gedaan om de productiekosten onder controle te houden? Waren er technische problemen? Vooralsnog heb ik geen antwoord op die vraag en gezien de positieve reacties op zowel de Tricity als de Niken zou het me niet verbazen als de blauwbloezen de komende jaren met nog meer 3- of 4-wielige concepten op de proppen komen. Indien Yamaha de grip en vering van de Niken achteraan naar hetzelfde niveau kan brengen als vooraan, dan gaan we interessante tijden tegemoet. To be continued? Ik hoop alleszins van wel.

Een eerste testverslag van de Niken vind je hier!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.