De hoogdagen van de 600cc supersportmachines zijn voorbij. Zowel op gebied van nieuwe ontwikkelingen als qua verkoop, lijkt het alsof deze motorklasse op sterven na dood is. Sterker nog: achter de schermen is blijkbaar al beslist dat nakedbikes de supersports zullen vervangen in het WSBK. De enige vraag is “Wanneer?”

Hoewel het WK Supersport ons vorig jaar nog een mooie strijd bracht tussen Jules Cluzel en Kenan Sofuoglu, is het geen nieuws dat de klasse aan bloedarmoede lijdt. Niet op het vlak van piloten, wel qua motoren. Terwijl alle 1.000cc superbikes de afgelopen paar jaar een grondige update kregen, bleven de 600 cc’s achter. Niet verwonderlijk, want de verkoopcijfers laten veel te wensen over. Wereldwijd liep de verkoop van sportmotoren dramatisch achteruit en vooral de 600cc-klasse kreeg het zwaar te verduren.

Crisis in Japan

Waar het WK Supersport ooit werd opgericht om plaats te bieden aan de viercilinders van (hoofdzakelijk) de Japanse merken, zijn het nu net die merken die niet langer investeren in deze klasse. Zowel de Suzuki GSX-R 600 als Kawasaki’s ZX-6R gaan al enkele jaren mee en Honda berichtte eerder dit jaar zelfs dat de CBR600RR zelfs niet langer verkrijgbaar zal zijn. Het enige merk dat nog een teken van leven geeft is Yamaha dat onlangs een nieuwe YZF-R6 voorstelde.

Yamaha's YZF-R6 is de enige recente Japanse aanvulling aan het Supersport pack.

Yamaha’s YZF-R6 is de enige recente Japanse aanvulling aan het Supersport pack.

En zelfs als we deze R6 van naderbij bekijken, dan ontdekken we dat de grootste investering in deze motor – het elektronicapakket – rechtstreeks afgeleid is van de YZF-R1. We veronderstellen dus dat de kosten voor het blauwe merk binnen de perken bleven, en dat dat meteen de enige reden is waarom de YZF-R6 überhaupt nog vernieuwd werd.

Nakedbikes?

Nu kan je je beginnen afvragen wat er gebeurd is met al die voormalige Supersport-rijders, en Dorna (de organisatie achter het WSBK) heeft die vraag reeds gedeeltelijk beantwoord. Vanaf volgend jaar doet de World Super Sport 300 immers haar intrede. Deze klasse beantwoord aan de sterke opkomst van de – wederom, voornamelijk Japanse – 300cc supersports. De WSS3 is daarmee meteen de ideale opstapklasse binnen het SBK circuit, al zegt onze intuïtie ons dat hiermee het verhaal niet rond is. En dat werd vandaag door niemand anders dan vooraanstaand motorjournalist Mat Oxley bevestigd in een antwoord op onderstaande vraag.

 

We moeten zelf ook nog even aan het idee wennen, al zou het volgens ons niet zo’n slecht gedacht zijn om nakedbikes opnieuw bij het racen te betrekken. Het motorsegment verkoopt momenteel erg goed en tenslotte moet het WSBK toch aanleunen bij de motorfietsen die ‘gewone’ motorrijders bij hun dealer kunnen kopen? Meer nieuws volgt zodra we een officieel persbericht van Dorna ontvangen. Tot die tijd kan je je mening kwijt op onze Facebook-pagina. Welke nakeds zouden volgens jou in aanmerking komen?

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts