De Bol d’Or betekent de start van een nieuw FIM Endurance wereldkampioenschap, al zou de editie 2019 geen hoogvlieger worden. Aanhoudende regenbuien gooide roet in het eten en alsof dat niet volstond, was er nog een zware crash bij de koplopers. Gelukkig maakten enkele mooie Belgische prestaties veel goed…


Circuitrijden in het zuiden van Frankrijk, soms is het letterlijk een natte droom. Want terwijl het in heel Europa nog gematigd zomerweer was, werd het circuit Paul Ricard geteisterd door onophoudelijke regen. Zoveel zelfs dat de organisatie van de Bol d’Or al gauw de handdoek in de ring gooide en de 24-uurswedstrijd drastisch werd ingekort.

Nochtans waren alle grote favorieten op de afspraak, waaronder het Franse Honda FCC TSR team, Kawasaki’s SRC ploeg, het Suzuki Endurance team, Yamaha’s YART en sinds dit seizoen ook het bijzonder Belgisch getinte BMW fabrieksteam onder leiding van Werner Daemen en met medewerking van o.a. Steven Casaer.

Terwijl de usual suspects vanaf het begin van de race bij de top zaten, kregen we het kenmerkende moment pas na de herstart in de vroege ochtend. De FCC TSR Honda kreeg met mechanische problemen te kampen en dropte een oliespoor over de breedte van de baan, waardoor de medefavorieten van het YART en SRC Kawasaki onderuit gingen. De motoren brandden zelfs uit en daarmee was de wedstrijd over voor hun.

Grootste gelukshebbers waren de jongens van het Poolse Wojcik Racing Team die zich naar een tweede plek vochten en dit zouden vasthouden tot het einde van de race, terwijl het Suzuki Endurance Race Team onvermoeibaar aan de kop bleef trekken. Het zou tot de laatste ronden (en zelfs na de race) spannen om de derde plek die beslecht werd tussen BMW’s fabrieksteam en de oude nummer 6 BMW van Team ERC. Hoewel die laatste het podium op mocht, zou er na de race worden vastgesteld dat ze met een te grote tank reden wat resulteerde in een diskwalificatie.

Het BMW-fabrieksteam (met veel Belgische invloed) mocht debuteren met een derde plek. Dat belooft veel goeds voor de rest van het seizoen.

De verregende Bol d’Or bracht dus een deels Belgische podiumplek, al was er wel meer reden tot juichen. Onder andere het MototechEWC team met Greg Fastré, Vincent Lonbois en voor de gelegenheid ook WK SSP rijder Loris Cresson zette een mooie prestatie neer en ook wildcard rijders Bram Lambrechts en Gian Mertens toonden zich van hun beste kant.

Bram Lambrechts wist zich daags voor de eerste trainingen bij Team Players nog een stuur te versieren en reed aan boord van de voor hem onbekende Kawasaki ZX-10R naar een mooie 10de plek in de Stock-klasse.
Gian Mertens kreeg ook nog een last minute stuur aangeboden op de 212 Motor Events Dunlop Suzuki GSX-R 1000. Hoewel hij oorspronkelijk geselecteerd werd als invaller, kreeg hij veel rijtijd en scoorde het team een 15de plek in de Stock klasse.
De jongens van MotoTechEWC kregen nog wat tijd op het TV-scherm toen de motor nipt in de pitlane zonder brandstof viel. Eventjes duwen dus…
Spijtig genoeg het beeld van de wedstrijd: De SRC Kawa en YART Yam die uitbranden na een ongelukkige crash over het oliespoor van de FCC TSR Honda.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts