De Suzuka 8 Hours is misschien wel het belangrijkste ééndags race-evenement op de motorkalender. Niet alleen wordt de spanning van een seizoen superbike racen gecomprimeerd in 8 uurtjes, de race vind ook nog eens plaats in de achtertuin van ‘s werelds grootste motorfabrikanten. En de vier Japanse merken gaan erg ver om te strijden voor hun eer. We geven u een uitgebreide inleiding met info over het FIM EWC kampioenschap, de race, de teams en de rijders.

Praktisch: Suzuka 8 Hours, zondag 28 juli, te bekijken vanaf 4u15 tot 13u op Eurosport 2 of via Eurosport Player.

De Suzuka 8 Hours worden verreden sinds 1978 en we mogen wel stellen dat dit een evenement is met een uniek karakter. Niet alleen staan endurance races qua intensiteit in contrast met de populaire sprintraces van de MotoGP en het WSBK, er is ook nog eens het erg uitdagende circuit en een broeierig hete atmosfeer. Binnen het FIM WK Endurance speelt er dan nog eens een bandenoorlog tussen Bridgestone en Dunlop en alsof dat niet volstond doen de Japanse fabrikanten er een flinke schep bovenop.

Suzuka draait voor een stuk om de prachtige Factory-specials, zoals deze unieke Kawasaki ZX-10RR.

Een WSBK-seizoen, gecomprimeerd in 8u

De Suzuka 8 Hours maken immers wel deel uit van het FIM Endurance World Championship, maar door de inspanningen van zowel Yamaha, Honda, Kawasaki en Suzuki, heeft de race meer weg van een uitzondering waarbij speciaal samengestelde fabrieksteams met elkaar strijden op prototype-superbikes. Zo werd de race de afgelopen vier jaar gewonnen door het Yamaha Factory Racing Team met o.a. Michael van der Mark en leek het er vorig jaar op dat een Kawasaki fabrieksteam met Jonathan Rea en Leon Haslam hier verandering in zou brengen. Dit jaar is ook Honda van de partij met enkele snelle teams en een fabrieksteam met onder meer Stefan Bradl. We zouden bijna vergeten dat onze eigenste Xavier Siméon ook bij de bekendste rijders hoort en dan slaan we gemakkelijkheidshalve even het legertje aan minder bekende Franse en (uiteraard) ook Japanse endurance experts over.

De WK-tussenstand

Ohja, tussendoor loopt de strijd van de reguliere endurance-teams gewoon verder. Zij streden eerder dit seizoen al op de Bol d’Or, de 24H Le Mans, de 8U van de Slovakiaring, de 8U van Oschersleben en zijn nu klaar voor een spannende finale in Japan. Na 64 uur racen – laat dat even bezinken: vierenzestig uur! – zitten er amper 23 punten verschil tussen de top-3 en dus wordt het erop of eronder in Suzuka. Tijdens de laatste manche vallen er immers nog 50 punten te verdienen en dat betekent dat de top-5 in theorie nog open ligt. Klik hier om de volledige info rond de EWC puntenverdeling te lezen.

De topteams

De spanning is dus te snijden in het kampioenschap, al heb ik het liever even over de teams die de Suzuka 8Hours op de kaart zetten als topevenement. Te beginnen met de viervoudige winnaar van de afgelopen edities:

Yamaha Factory Racing Team (#21)

Van der Mark, Nakasuga en Lowes kregen voor de eerste keer in 30 jaar opnieuw het historische Tech21-kleurtje aangemeten.

Het Yamaha topteam met Michael van der Mark, Alex Lowes en Katsuyuki Nakasuga won de afgelopen twee edities van de race en ook de twee keer ervoor stond het Yamaha team op het bovenste schavotje, hetzij een keer met Nakasuga aan de zijde van Pol Espargaro en Bradley Smith. De nieuwe YZF-R1 betekende de eerste winst op Suzuka voor het merk met de gekruiste stemvorken in zeventien jaar. Een belangrijk moment dat gevolgd werd door nog drie goede jaren die ervoor zorgden dat Yamaha Suzuki voorbijstak in de ranking van het totale aantal overwinningen. De teller bleef bij Suzuki steken op 5, terwijl Yamaha inmiddels 8 zeges verzamelde. Toegegeven, vorig jaar was het erg nipt door blunders van de andere teams, al moeten we erbij vertellen dat Nakasuga in de trainingen geblesseerd geraakte. De winst was dus volledig te danken aan Alex Lowes en Michael van der Mark. Yamaha houdt vast aan de spreuk ‘Never change a winning team’ voor 2019 en enkel de race zal uitwijzen of het voldoende is om de sterke competitie de baas te blijven.

Honda: 1 Red Bull topteam, 4 kanshebbers

De Red Bull Honda CBR1000RRW. Bikeporn gehalte: torenhoog.

De toppers:
Wie Suzuka zegt, zegt Honda. Het circuit ligt nagenoeg in hun achtertuin en met een record van 27 overwinningen is Honda heer en meester. Iets wat zich de laatste jaren nochtans niet vertaalde in een overwinning. Vorig jaar moest het team nipt de duimen leggen voor Yamaha, de jaren daarvoor was er steeds een strijd met Kawasaki om de tweede plek die verloren werd en in 2016 was er zelfs geen Honda in de top-5 terug te vinden. Aan inzet is er nochtans geen gebrek, want er zijn vier erg sterke spelers die op de CBR1000RR SP2 aantrekken. Te beginnen met het Red Bull Honda Team (#33) van Takumi Takahashi (die de race al 3x won), Ryuichi Kiyonari (4-voudig winnaar) en Stefan Bradl. Zoveel ervaring gekoppeld aan pure snelheid moet de zuinige Fireblade naar de overwinning leiden…al zullen ze überhaupt hun best mogen doen om als sterkste Honda te eindigen.

De huidige wereldkampioen en titelkandidaat:
De snelste tijden in de trainingen werden namelijk al neergezet door het Franse T.C.C. FSR Honda team (#1) dat in het WK op een derde plek staat en dus ook geen gebrek aan raceritme heeft. Hun rijders zijn Josh Hook, Mike DiMeglio en Freddy Foray. Vorig jaar won het FSR-team nog de strijd in het WK en om dat resultaat te evenaren, zal een topprestatie nodig zijn.

Het TSR-team zal moeten knokken voor de titel.

De ervaren rotten:
Spreken we over ervaring, dan mogen we ook het Honda Endurance Racing Team (#111) met Randy de Puniet, Sebastien Gimbert en Yonny Hernandez niet uitsluiten. Deze drie kleppers hebben hun strepen al lang verdiend in het endurance racen en zullen opnieuw alles uit de kast halen.

De outsiders:
Tot slot is er nog het Japanse MuSASHI RT HARC PRO team (#634) met Dominique Aegerter, Xavi Fores en Ryo Mizuno. Dit Japanse team was in 2013 en 2014 nog goed voor Honda’s laatste back to back overwinningen met o.a. een jonge van der Mark aan het stuur. In 2015 liep alles mis met een fikse crash van Casey Stoner al is dit team zeker één van de outsiders die kans maken op de overwinning.

Kawasaki Racing Team (#10)

Kunnen Rea, Haslam en Razgatlioglu het gestuntel van vorig jaar rechttrekken?

Wie het WK Superbikes een beetje volgt, hoeven we niet uit te leggen dat de combinatie van Jonathan Rea, Leon Haslam en Toprak Razgatlioglu – spreek die laatste naam tien keer snel uit – op een Kawasaki Ninja ZX-10RR potten kan breken. Vorig jaar sneuvelden de kansen van het team door een ongelofelijk kneuterige valpartij van Johnny Rea in de regen achter de safety-car en je mag er dus gif op inpakken dat deze jongens iets recht willen zetten. Kawasaki kent in het WSBK een minder jaar door de overmacht van de Panigale V4R en de winst in Suzuka zou dus wel iets goed maken. Johnny Rea mag dan wel ronderecordhouder zijn (2.05’168″), maar of het team ook 8 uur lang constante rondjes 2.07′ kan draaien is nog afwachten.

Kawasaki SRC France (#11)

SRC staat momenteel aan de leiding in het WK.

Kawasaki heeft niet alleen een exclusief topteam afgevaardigd, het is ook de aanvoerder van het EWC-klassement met het SRC team. Erwan Nigon, Jeremy Guarnoni en David Checa hebben momenteel een kleine voorsprong uitgebouwd op het Suzuki Endurance Racing Team en kunnen in de schaduw van de WSBK-toppers misschien wel uitblinken als de grote eindwinnaar.

Suzuki Endurance Racing Team (#2)

Het SERT mag je nooit uitsluiten van de overwinning, noch in de WK-stand, noch voor deze manche.

Het Suzuki Endurance Racing Team blijft één van de bekendste vaste waarden in het WK en ook dit jaar staat het team op een tweede plek in het klassement. Vincent Philippe, Etienne Masson en Gregg Black verdedigen de eer van het merk uit Hamamatsu dat niet echt een speciaal team afvaardigde voor Suzuka zoals de andere Japanse constructeurs dat doen. In het kader van de titelstrijd blijft het SERT dus een belangrijke speler, al zijn ze eerder een outsider voor de overwinning in Suzuka.

Er zijn ook bij Suzuki nog enkele outsiders, zoals dit MotoMap SWAP team, of het S-Pulse Dream Racing team met Tommy Bridewell en Bradley Ray uit de British Superbikes.

En de Belgen?

Xavier Siméon kon op weinig bijval rekenen in de GP’s, maar schittert nu in het endurance racen.

Eén van de smaakmakers in Suzuka is ongetwijfeld Xavier Siméon. Met Florian Alt en Florian Marino vormt Siméon het trio dat plaatsneemt op de VRD IGOL EXPERIENCES (#333) Yamaha YZF-R1 die de voorbije jaren al hoge ogen gooide onder de Viltaïs noemer. Het team behaalde dit seizoen gemengde resultaten waardoor het momenteel op een achtste plek staat in de ranking en er is zeker nog groeimarge. We zijn erg benieuwd om de resultaten van onze landgenoot te blijven volgen na zijn tegenvallende episode in de MotoGP.

Een echte tegenvaller was er trouwens al voorafgaand aan de race. Bram Lambrechts werd namelijk last minute als invaller geselecteerd voor het GSM Racing Team (#62). Een enorme meevaller voor de Vlaamse motorsportfans, die meteen de kop werd ingedrukt. Tijdens de trainingen werd Lambrechts na amper 20 rondjes onderuit gereden en brak hij zijn sleutelbeen. Ook dat is spijtig genoeg motorsport, al wensen we Bram van harte veel beterschap en een zitje voor volgend jaar.

Met Bastien Mackels (TATI TEAM TRICKSTAR #4), en de Nederlander Nigel Walraven (Team Bolliger Switzerland #8) hebben de motorsportfans uit de lage landen alvast nog 2 jonge wolven om voor te supporteren naast kaskrakers Michael van der Mark en Xavier Siméon. Afspraak om kwart na vier zondagochtend voor uw TV- of computerscherm? Tot dan!

Hieronder nog de volledige deelnemerslijst en fotogalerij: (klikken voor groter formaat)

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts