Het stond in de sterren geschreven dat de 2019 editie van de 6 uren van Spa-Francorchamps er eentje zou zijn voor de geschiedenisboeken. Een recente aankondiging over de terugkeer van een 24uurs WK-race in 2022 zorgde ongetwijfeld mee voor het sterkste deelnemersveld in jaren en naast de uitgebreide omkadering – met pilotenparade in het centrum van Spa – bracht het wisselvallige weer de nodige dramatiek met zich mee.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonathan Godin / Paolo Innocenti (DG Sport), Leo De Rijcke, Arno Jaspers

Nochtans liepen de trainingen op vrijdag en zaterdag goed met relatief weinig valpartijen en constante toptijden van Bastien Mackels op de nieuwe BMW S 1000 RR van het Wilbers – J&I Racing team. Nadat hij het 10 jaar oude ronderecord van Werner Daemen wist te breken, kon enkel Xavier Siméon (Dunlop testteam) zijn Yamaha R1 nog een stukje sneller rond het circuit pushen. Met 2.24’084” op de chrono in niet echt ideale weersomstandigheden is Siméon de nieuwe recordhouder. Toch gokken we dat het niet lang zal duren vooraleer iemand een 2.23 rijdt, of tenminste als het weer het toelaat.

Siméon, de nieuwe recordhouder

De parade

Voor het eerst organiseerde DG Sport een spectaculaire parade waarbij de racemotoren onder politiebegeleiding van het circuit naar het centrum van Spa reden. Daarna volgde een voorstelling van de piloten. Een primeur voor de 6 uren, maar zeker voor herhaling vatbaar.

Na een parade op zaterdagavond waarbij de motoren en piloten voorgesteld werden in het centrum van Spa, was het zondag tijd voor de kwalificaties. Het circuit lag nat, lichte regen werd afgewisseld met serieuze buien en de valpartijen bleven niet uit. Het zou de toon zetten voor de wisselvallige weersomstandigheden tijdens de race waarbij de bandenkeuze een ware uitdaging werd. Bij de (altijd ietwat chaotische) Le Mans-start, stond iedereen nochtans klaar op regenbanden.

Slicks in het nat, regenbanden op het droge

Het Wilbers team met Mackels en Van Den Broeck: constant en snel in de training, onklopbaar tijdens de wedstrijd.

De topfavorieten startten vooraan en vanaf de eerste ronden werd het een gevecht tussen Wilbers – J&I Racing (# 91, Mackels-Van Den Broeck), HCR – Ducati Lux (# 10, Fissette-Jadoul-Mertens ), Phenix-Racing Ruby (# 19 François-Fritz-Bos) en het Dunlop Test Team (# 37 Siméon-Da Costa). Terwijl Marvin Fritz (Phenix-Racing Ruby) in de eerste ronden de leiding nam, konden de toeschouwers vooral genieten van close-racing in de achterhoede wat amper na 4 ronden al leidde tot een safety car situatie na een aanrijding bij La Source. Het probleem werd op 3 rondjes tijd opgelost en vanaf dan werd het een mooie strijd binnen verschillende categorieën. 

Het Phenix- Ruby Racing team kwam al snel aan de leiding, maar de Ducati’s van Fisette, Mertens en Jadoul waren constanter.

De top-6 ging zoals verwacht helemaal naar de Inters met een overmacht van het geroutineerde Wilbers J&I Racing team. Bastien Mackels en Wim Van Den Broek kwamen iets voor de helft van de race aan de leiding en zouden ze niet meer afstaan. Met constante, snelle rondetijden en vooral ook snelle pitstops konden de BMW rijders uiteindelijk een ronde voorsprong nemen op de Dunlop testmotoren van Siméon en Da Costa die een hevige strijd uitvochten met de ervaren mannen van het HCR-Ducati Luxembourg team. Hoewel Marc Fisette, Didier Jadoul en Stéphane Mertens vaker aan de leiding reden, was er uiteindelijk geen kruit gewassen tegen de pure snelheid van Team Dunlop.

Het Dunlop testteam bracht naast Xavier Siméon en Julien Da Costa ook een karrenvracht nieuwe slicks en regenbanden mee. Maar het indrukwekkendste speelgoed was misschien wel deze S 1000 RR die klaargestoomd wordt voor WK-dienst.

Terwijl de meeste topteams constant in de 2min40 rondgingen, perste Siméon er halverwege de race een rondje 2.37’821” uit, wat enkel nog geklopt werd door het MotoTechEWC team uit de Trophy klasse (1 motor, meerdere piloten) met ‘Fast’ Greg Fastré en Vincent Lonbois. Die laatste speelde een rondje 2.36’458” voor elkaar en het team zou uiteindelijk zevende overall finishen, na het Phenix-Racing Ruby team, RR Motorsport met Rolfes en Kerkhoven en op een zesde plek het Final 3 Endurance Team met Larminier, Boelens en Quintens.

Prachtige strijd om de subtop

Nicky De Wit en Gian Mertens van Bike Parts-Interbike hadden geen gemakkelijk weekend, maar namen veel ervaring mee voor hun BK-campagne.
Het Trax team presteerde sterk, ondanks het uitvallen van één motor. Vooral de blitzstart van Niels Hattas – hierboven, tijdens de training wheeliënd bij het oprijden van de Raidillon(!) – was indrukwekkend.
Het Inter 600cc DDB team van Loris Cresson en Tom Kohnen had enige tijd uitzicht op het algemene podium, maar moest zich tevreden stellen met de winst in de supersport-klasse. Van deze jongens mogen we in de toekomst nog vuurwerk verwachten.

Bij de subtoppers werd er een felle strijd uitgevochten tussen de BK Endurance helden van het Bike Parts- Interbike racing team en Trax Racing. Waar het normaal gezien Nicky De Wit en Gian Mertens zijn die aan het langste eind trekken, kon Trax Racing met Niels Hattas, Marty Debruyne en Dennis Vermoesen dit keer de bovenhand nemen ondanks het uitvallen van de R1 van Vermoesen wegens mechanische troubles. Deze jongens kregen trouwens ook het gezelschap van de leiders in de junior 1000cc klasse en na mechanische problemen ook het 600cc Inter team van Loris Cresson en Tom Kohnen dat enige tijd uitzicht had op een algemene topklassering. Binnen die 600cc Inter klasse zou het podium vervolledigd worden met het team van Race Performance met Geenen, De Vleeschauwer en Aelterman en Team Edge RST met Edgeley en Folkard.

Het mooiste aan de 6 uren, blijven nog steeds de finish-tafereeltjes in de pitlane. In dit geval champagne bij het Pani-team.

De 6 uren van Spa-Francorchamps 2019 was sowieso een grand-cru editie die mooie vooruitzichten geeft voor de FIM EWC 24uursrace in 2022. Waar de enige Belgische Endurance race voor moderne motorfietsen in 2019 bovenal een nationaal onderonsje was, mogen we ons tegen dan opnieuw aan internationaal spektakel verwachten. Toch hopen we van harte dat ook de subtoppers en gelegenheidsteams in de toekomst nog de kans krijgen om zich te bewijzen op het mooiste circuit ter wereld. De eerstvolgende afspraak staat gelukkig vast: augustus 2020 voor de volgende editie van de 6 uren.

De volledige uitslag vind je hier terug.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts