Monster Jam

Hoeveel procent van de zware allroad eigenaars rijdt offroad? Het is een vraag waar fabrikanten constant mee bezig zijn en het cijfer varieert van amper 3 tot 15 procent. Een schril contrast dus met de alomtegenwoordige fesh fesh foto’s of filmpjes van amazonedoorwadingen die de reclame voor dit soort motoren domineert. Als het van BMW Belux afhangt komt daar binnenkort verandering in…

Foto’s: Jonas ‘Maximum Destruction’ Roosens
Tekst: Arno ‘Gravedigger’ Jaspers

Bij aankoop van eender welke motor uit de GS-reeks, krijg je immers een voucher die goed is voor een offroadcursus – voor de duidelijkheid: niet op je eigen spiksplinternieuwe GS, maar wel op een testmotor bij BMW’s opleidingscentra. Ik trok dus richting Grondpadman voor een stukje (hopelijk niet té) diepgravende onderzoeksjournalistiek.

Mandes offroadterrein

Als je een nieuwe BMW GS-koopt (van 310 tot 1250), kan je gratis de opleiding komen volgen. Maar eigenlijk zou het voor iedere allroadrijder verplicht moeten zijn.

Piet Lievens van Grondpadman is sinds jaar en dag een vaste waarde als het op dikke BMW’s en zandhappen aankomt. Samen met zijn vrouw Annelise en instructeur Bart baat hij een centrum uit dat naadloos aansluit bij z’n activiteiten als BMW-offroadinstructeur. Team Grondpadman zag reeds een flink stuk van de wereld op hun georganiseerde reizen en zoals verwacht kan Piet wel overweg met zo’n stevige 1250. Om die kennis te delen met alle nieuwe GS-rijders, is iedereen voortaan welkom in het offroadcentrum aan de Mandesweg in Ingelmunster.

Ik begon de dag op de lichtere F 850 GS, al kreeg diens koppeling het wat zwaar te verduren tijdens de trage oefeningen. Op de sterkere 1250 ging alles een stuk vlotter.

OK, Ingelmunster is nog niet bepaald de woestijn in Mauritanië of de Braziliaanse jungle, al vinden we er wel een prachtig (en legaal !) offroadterrein waar liefhebbers van het betere allroadwerk zich kunnen uitleven. Hard zand, los zand, diepe geulen, een paar stevige klimmetjes en afdalingen, wat aangelegde hobbels en nog wat betonnen en houten constructies moeten volstaan om me een basis aan offroad vaardigheden bij te brengen. Of beter gezegd: om me op weg te helpen met BMW’s GS’en. Beginnen doe ik immers op de F 850 GS – hiermee had ik nog nooit gereden – om over te stappen op de 1250.

Bandenkwestie

Die laatste is me geen onbekende want vorig jaar trokken we er nog mee op pad. Het verschil? Toen reden we hoofdzakelijk op de weg, waarna ik nog een beetje in het zand ploeterde op de standaard Michelin Anakee 3’s, terwijl we nu aan de slag mogen met Bridgestone AX41’s. Een 60-40 offroadband met stevige noppen, ideaal om dat romige koppel van de dikke boxertwin te vertalen naar een zachte ondergrond.

Onze Franse collega besloot om de banden even van dichtbij te inspecteren op een helling. Gelukkig zonder veel erg. Vijf minuten duwen en trekken met vier man en we konden weer op pad.

De gedetailleerde info over de ideale rijhouding, gas- rem- en koppelingscontrole ga ik hier niet allemaal verklappen – daarvoor zijn er geschiktere leraars. Wat wel indrukwekkend is, is hoe snel je aan zo’n zware bak als de R 1250 GS gewend raakt. Een laag zwaartepunt, goede balans en de hefboom van het brede stuur geven je veel controle terwijl je als een breed uitgevallen kameel door het mulle zand stuift. Enfin, ‘rollen’ is misschien correcter, want wie wil lopen, moet eerst leren kruipen.

Het rijexamen…maar dan leuk

Da’s niet anders voor de cursisten (mezelf inclusief) die oefening na oefening stapvoets afwerken. De slalom, de geschrankte slalom, traag over de balk, achtjes draaien op oneffen terrein… Het is het rij-examen all over again, afgewisseld met leuke ‘boswandelingetjes’ om tussendoor los te rijden en de geleerde technieken toe te passen.

De balk: een goede plek om je kijktechniek te oefenen voor als je in een smalle geul terechtkomt.

Af en toe gaat er uiteraard wel eens iemand tegen de vlakte zonder veel erg. Door de focus op rijtechniek liggen de snelheden zo laag dat je al écht je best moet doen om je te bezeren. Vallen is nu eenmaal een integraal deel van het offroad rijden en belangrijk is dat je meteen ook de technieken meekrijgt om je motor opnieuw recht te zetten. Niet onbelangrijk: de GS’en zijn crashbestendiger dan je zou denken – beter dan de meeste ego’s.

Stilvallen op een helling. Een klassieker die er niet makkelijker op wordt met 250 kilo tussen m’n korte beentjes.

Na de middag zit het offroadvertrouwen er redelijk goed in en dus is het tijd voor iets intensievere oefeningen op het terrein. Hoe rij je gecontroleerd een steile helling op? Wat doe je als je stilvalt op een moeilijk punt? Hoe daal je gecontroleerd af als je het einde van de afdaling niet ziet? Aartsmoeilijk wordt het nooit (mede dankzij de constante begeleiding), maar aan uitdaging is allerminst een gebrek.

Basisopleiding, voor alle niveaus

Laat dat meteen ook het mooie zijn aan deze opleiding en BMW’s vouchersysteem. Niemand verwacht dat de modale GS-rijder als Stefan Everts door de duinen vliegt. De offroadtechnieken versterken gewoonweg je rijkwaliteiten op asfalt en leren je nog iets bij over de capaciteiten van je GS. Om nog niet te zeggen dat het gewoon een lekker dagje motorrijden is.

Je hoeft een ervaren instructeur als Piet Lievens niet uit te leggen wanneer het ‘iets meer’ mag zijn…

Nu zou MaxxMoto MaxxMoto niet zijn als we niet om wat extra speeltijd vroegen. Met 136pk en 143 Nm koppel in het gashendel, smeekte deze  Monster Truck om een mini Monster Jam en een beter afsluiter van deze dag in de zandbak kon ik niet wensen. Hier een kleine drift, daar even een kleine donut draaien en het wordt er nog beter op wanneer ook Piet en Bart de paardjes vrij laten en het terrein mee omploegen. Het duurt niet lang vooraleer we met onze GS Monster Trucks een jump aanvallen. Dat dit niet tot de basistraining behoort, spreekt voor zich… uiteraard moet ik me er aan wagen. 

250 kilo? Hier, neem nog een donut.

Er zijn weinig dingen zo opwindend op twee wielen als met 250 kilo Deutsches Stahl door de lucht te vliegen. Diezelfde 250 kilo landen is er daar eentje van en het mag gezegd dat de GS dat redelijk probleemloos verteerde. De vering zat (nog) niet ten einde en ook de stabiliteit kwam niet in het gedrang. Dat dit vlotter gaat op een lichte crosser kan je wel raden, al zijn de sensaties niet te vergelijken.

De Afrekening

De vraag van 16.960 euro (BE, 19.974 euro NL en vlotjes ettelijke duizenden euro’s meer voor wie in de optiepakketten vliegt) blijft natuurlijk of ik zelf ooit een GS zou kopen om te offroaden?

Het blijft een hoop geld en een hoop gewicht om zorgenvrij door de bocht te driften…
(Jawel, ook op geleende werkpaardjes.)

Het korte antwoord op die vraag is eenvoudig: No way. Maar ik maak graag een nuance.

Ik geef grif toe dat ik aan het begin van de dag niet verwachtte dat ik zoveel vertrouwen in de R 1250 GS zou hebben en uiteraard spelen de noppenbanden daarbij een hoofdrol. Eindelijk heb ik eens kunnen proeven van wat het is om écht in het zand te crossen met de dikke GS en m’n verwachtingen werden ruimschoots overtroffen, hoofdzakelijk door het ontzettend goed uitgebalanceerde rijwielgedeelte en koppelsterke motorkarakter. Offroad zijn er nochtans lichtere, speelsere alternatieven die evenveel plezier bieden voor een fractie van de prijs.

Een betere vraag is dus misschien of ik ooit een GS zou kopen om mee op reis te gaan, iedere dag op en af naar het werk te bollen, occasioneel een circuitdag mee te pikken en daarnaast nog wat offroad te rijden? En dan spreken de verkooprecords van de dikste GS boekdelen…

Met dank aan Piet en Bart voor de opleiding en Saschia en Annelise voor de goede zorgen.

Wie zelf eens een kijkje wil nemen bij centrum van Grondpadman waar we deze reportage maakten vindt hier hun website met meer info over de opleidingen en reizen.

This image has an empty alt attribute; its file name is 6228_kaw_z900_fb_post_900x900.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.


About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts