Een weekend in de slipstream van Scott Deroue

De opkomst van 300cc motoren voor het A2-rijbewijs, heeft sinds dit jaar gezorgd voor een WK Supersport 300. Een opstapklasse voor jonge rijders die hopen door te groeien naar het WSBK. Zo ook Scott Deroue, de Nederlander die reeds twee manches won en uitzicht heeft op de titel in de WSS300. MaxxMoto mocht mee naar de wedstrijd op de Lausitzring en volgde drie dagen lang in de slipstream van Deroue en het team van Moto Tuning Mol.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: WSBK, Ed ‘Raket’ Smits van Motorfreaks.nl,  Arno Jaspers

Wanneer ik toekom bij de Lausitzring is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn. Alsof het nog niet volstond dat ik een weekendje Superbikes kan kijken, is dit misschien wel het grootste motorsportcomplex waar ik ooit was. De EuroSpeedway werd in het jaar 2000 geopend en bestaat eigenlijk uit drie circuits met daarbij een gigantische tribune die plaats biedt aan zo’n 100.000 man. Eerst en vooral is er het 4,2 km lange circuit waarop de motoren zullen racen en dat omringd is met een ‘tri-oval’ van 3,2 km. Alsof dat niet volstond, ligt er daarnaast nog het ‘DEKRA test-oval’, oftewel een ovalen testcircuit van maar liefst 11,3 km. Om maar te zeggen: de Lausitzring is één van de grootste motorsportpretparken in Europa (waar je binnenkort trouwens ook de Red Bull Air Race kan gaan zien). Spijtig genoeg, hoor ik kort na aankomst meteen ook dat DEKRA – het Duitse bedrijf dat o.a. automobielexpertise doet – de Lausitzring volledig heeft overgekocht en dat er in de toekomst mogelijk geen races meer zullen zijn. Bummer.

De Lausitzring is gi-gan-tsich. Linksboven ziet u nog het 11km lange testovaal.

Ik besluit dus maar om extra te genieten van deze, mogelijks laatste, superbikerace op dit circuit en dat mag geen probleem zijn. Eerst is het tijd voor een kennismaking met de jongens van Moto Tuning Mol en aangezien er niet erg veel Belgen in de paddock rondlopen, voel ik me al snel een deal van het team. “Goed opletten mannen, deze kerel gaat ons beroemd maken,” grapt grote baas Ludo Van der Veken nog, waarna de mecaniciens me bij een kop koffie wat meer uitleg geven over de motoren. “De Ninja 300’s zijn eigenlijk redelijk standaard. OK, er hangen racekuipen en een open uitlaat op, we hebben andere veren en wat simpele datalogging, maar daar blijft het ook bij.” In de handen van Scott Deroue volstond dit pakketje al twee keer voor een overwinning en ook de tweede, jongere piloot Chris Taylor maakt snel vorderingen op de 300.

“De andere motoren hebben standaard meer vermogen dan mijn Kawa en daarom is er een restrictie ingevoerd op de toerentallen die ze mogen draaien. Hoe dat gecontroleerd wordt, weet ik niet.”

-Scott Deroue

Scott Deroue, karakterkop in race-mode, maar anders gewoon een goedlachse kerel.

Op het scherp van de snee

Terwijl ik de motoren van wat dichterbij bekijk, komt Scott ook de paddock binnengelopen. Hij heeft wat dubbele gevoelens bij de kwalificatie waarin hij bij de subtop eindigde. Zeker omdat zowel de Honda’s als Yamaha’s na de eerste twee manches een enorme inhaalslag gemaakt hebben en de leider in de kwalificatie maar liefst een seconde sneller reed dan de rest van het pack. “Er gebeuren tijdens de kwalificatie soms rare dingen,” zegt Deroue. “Die motoren hebben standaard meer vermogen dan mijn Kawa en daarom is er een restrictie ingevoerd op de toerentallen die ze mogen draaien. Hoe dat gecontroleerd wordt, weet ik niet.” Iedereen met een beetje verstand van motoren weet dat in een klasse als de WSS300 de tijdsverschillen net miniem zouden moeten zijn en dat er dus meteen een geurtje van valsspelerij in de lucht hangt. Iets wat later op het weekend nog zou terugkomen.

Tijdens de Superpole (kwalificatie) stond er geen maat op nr. 88 Mika Perez.

Eerst winnen, en dan zien we verder

Het bittere nasmaakje van de kwalificatie is snel vergeten wanneer de chef-kok van MTM op de proppen komt met het avondmaal. “Je eet toch mee met ons?” Uiteraard! Niets beter dan een etentje met het team om aan wat meer insider-informatie te komen. Want wie is die Scott Deroue nu eigenlijk? De meeste mensen kennen hem van zijn sterke prestaties bij de Red Bull Rookies, maar al na één jaartje Moto3 bij het Nederlandse RW Racing GP, liet hij de GP’s achter zich. Hij trok naar Engeland en de BSB Supersport 600 om daar de titel te pakken en zich in een nieuw avontuur te storten toen de WSS300-klasse werd opgericht. Ook hierin gooide de 21-jarige Nijkerkenaar al hoge ogen, maar hij blijft bescheiden over de toekomst. “Ik wil eerst zien wat dit seizoen brengt en niet te veel op zaken vooruit lopen. Dromen van een verdere carrière is wel leuk, maar eerst wil ik die titel binnenhalen.

Dat Scott het talent heeft om deze klasse te winnen, staat buiten kijf.

Dat klinkt misschien een beetje verwaand, al is Scott allesbehalve een omhooggevallen jongen. Integendeel, hij staat erg goed met beide voeten op de grond en beseft wat er allemaal bij komt kijken om dit team te runnen. “Zoals steeds speelt geld een grote rol in het racen. Zonder de steun van Henk (de baas bij Kawasaki Benelux die er pas tijdens de races bij zou zijn, nvdr.) en mijn andere sponsors zou dit niet mogelijk zijn.” Gevraagd naar een toekomst na het racen, geeft Deroue wel meteen toe dat hij ook een koppig kantje heeft: “Voor een baas werken zou sowieso niets voor mij zijn. Nu klus ik in de week een beetje bij als koerier, maar dat is ook enkel en alleen om wat zakgeld te verdienen. Bovendien train ik ook nog een aantal jonge pilootjes en verder ben ik vooral bezig met m’n eigen trainingen” Na het avondeten is de zon al ondergegaan en komt het enige licht van de felwitte tl-lampen uit de pitboxen. Terwijl de verschillende piloten en teams nog wat amicaal bij de barbecue hangen of door de paddock slenteren, zijn de mecaniciens hard aan het werk. Bij MTM zou er nog tot voorbij middernacht gesleuteld worden om de machines op punt te stellen, maar dan ben ik al lang aan het slapen in m’n hotelkamer.

Vaarwel campingsfeer, hallo racefans

Tijdens de pitlane-walk wil iedereen een glimps opvangen van de piloten (en het bijhorende vrouwelijk schoon).

De volgende ochtend schiet er niets meer over van de gezellige campingsfeer die er de vorige avond heerste. Rond 9u zijn er al veel bezoekers aanwezig en de paddock wordt overrompeld door racefans die een handtekening van hun idool proberen te scoren. Bij de grote hospitalities van de WSBK-teams staan er constant toeschouwers op de loer, al valt het bij de kleinere teams gelukkig mee. De mecaniciens vertellen me over de last minute aanpassingen die ze nog deden voor de wedstrijd: “Op aanraden van KRT-ingenieur Marcel Duinker (die meewerkt aan de WSBK-motor van Tom Sykes) reed Scott tot nog toe met een erg lange wielbasis. Die strategie hebben we nu volledig omgegooid. We gaan voor een zo kort mogelijke wielbasis en hebben zelfs enkele aanpassingen aan de achterbrug gemaakt om de motor zo kort mogelijk te maken. Nu is het maar hopen dat dit werkt, want buiten de warm-up ronde is er geen tijd om het uit te testen.”

Kawasaki-man Henk Salomons en Scott Deroue op de grid.

Time to race

Scott zit zelf al volop in race-mode en zondert zich af in de pitbox. Hij luistert nog wat muziek en legt in gedachten nog een paar rondjes op het circuit af. Ik hou me bewust op de achtergrond en ben onder de indruk van de efficiëntie van het MTM-team. Iedereen zorgt ervoor dat Scott en tweede piloot Chris enkel nog maar op een perfect geprepareerde motor moeten stappen en racen alsof hun leven er van afhangt. Intussen is ook Kawa-baas Henk ‘The Tank’ Salomons gearriveerd om zijn investering in het oog te houden. “Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby, dat racen. Ieder jaar opnieuw proberen we een paar piloten te steunen en toen er sprake was van een 300-klasse, duurde het niet lang vooraleer we met Scott in gesprek waren. Deze kerel heeft zijn talent reeds bewezen, en dan vind ik het niet meer dan normaal dat we hem een steuntje in de rug geven. Het is enkel spijtig dat die verdomde Yamaha’s en Honda’s wat meer cc’s en vermogen hebben dan onze Ninja, maar ook daar wordt achter de schermen aan gewerkt” aldus Salomons die weinig subtiel hint naar een grotere Ninja voor 2018.

Scott, op de voet gevolgd door de gebruikelijke Spanjaarden en Italiaan.

Maar tot dan moet Scott het nog zien te redden met z’n 300 en dat lijkt in de eerste ronden van de race aardig te lukken. Na een blitsstart stormt Deroue naar een vierde plek en nog enkele mooie inhaalmanoeuvres later, rijdt de Nederlander vlotjes naar de leiding. Eventjes lijkt het er zelfs op dat hij de Yamaha’s uit het wiel kan rijden, maar net zoals in de populairdere Moto3-klasse is het constant vechten om de andere rijders uit je slipstream te houden. Er vormt zich een kopgroep van een mannetje of zes en iedere ronde is er een nieuwe leider. Vooral Mika Perez, de piloot die ook de pole pakte, toont zich een lastige klant op zijn CBR500R al is het uiteindelijk Alfonso Coppola die de winst pakt op zijn Yamaha R3. Scott vocht voor elke meter, maar komt uiteindelijk als vijfde over de meet.

Iedereen fier

Na de race is hij min of meer tevreden met het resultaat, al zat er volgens hem meer in: “Tijdens de eerste ronden ging het geweldig. De start was goed, de motor voelde goed aan en toen ik op kop kwam, voelde het alsof ik kon wegrijden. Daarna ging het echter iets minder, vermoedelijk omdat de motor iets te warm werd en dus wat vermogen moest inleveren. Spijtig, al geeft dit wel goede perspectieven voor de volgende races. Het blijft uiteraard wel zuur dat ik nu mijn leiderspositie in het klassement kwijt ben.” Ook Henk is tevreden van zijn protégé: “Kijk, vlak voor de race fluisterde ik Scott nog in dat de rest van zijn carrière afhangt van dit resultaat. Lekker dramatisch, maar eigenlijk ben ik erg fier op ‘em. Het was een prachtige race en het is duidelijk dat Scott nog meer in zijn mars heeft. Eerlijk gezegd geniet ik meer van dit soort races dan van de zware 1000cc motoren.”

 

Dat laatste zal ongetwijfeld ook een beetje te maken hebben met het feit dat de Kawasaki’s in het WSBK op de Lausitzring niet opgewassen waren tegen de Ducati van Chaz Davies, al mag het gezegd dat de WSS300 een pracht van een raceklasse is die in de toekomst hopelijk nog een beetje beter uitgevlakt kan worden. Als de constructeurs het eens worden over een maximale cilinderinhoud, motorconfiguratie en vermogen, dan mogen we ons in de toekomst nog aan vele spannende wedstrijden verwachten binnen een format die stukken betaalbaarder is dan de Moto3.

Na een prachtig raceweekend, neem ik afscheid van team MTM, Scott en de Lausitzring. Deze ervaring pakt niemand me meer af en ik ben er zeker van dat ik de Supersport 300 vanaf nu op de voet blijf volgen als fan van MTM en Scott.

“Ik besluit om nog even de volledige uitslag van de races te checken en dan ontdek ik via de Duitse website Speedweek het bericht dat Scott Deroue gediskwalificeerd werd na de technische controle.”

Ik ben duidelijk niet de enige racefan die naar huis moest via de luchthaven van Berlijn. Tussen de mensenmassa ontdek ik her en der enkele WSBK-helden met hun teams, duidelijk te herkennen aan de kleurrijke teamkledij. Ik besluit om nog even de volledige uitslag van de races te checken en dan ontdek ik via de Duitse website Speedweek het bericht dat Scott Deroue gediskwalificeerd werd na de technische controle. De journalist in kwestie schrijft dat Scott rondreed met een niet gehomologeerde achterbrug, al weet ik wel beter. Er werd namelijk een beetje materiaal weggeslepen aan de standaard achterbrug om een kortere wielbasis mogelijk te maken. Valsgespeeld? Ik weet het zo niet. Dit soort ‘truken van de foor’ staan niet beschreven in het reglement en worden door alle teams toegepast om toch net dat kleine verschilletje te maken met de concurrentie. Ik twijfel er niet aan dat het voor Scott en het team een bittere pil is, al hoop ik dat het ook extra motivatie is om hard te knallen in Portimao van 15-17 september tijdens de volgende manche.

Met dank aan Kawasaki Benelux voor de uitnodiging
Moto Tuning Mol voor de hartelijke ontvangst
Ed ‘Raket’ Smits van Motorfreaks.nl voor de foto’s en het aangename gezelschap
Scott Deroue voor de leuke babbels en mooie race

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.