“Elke motor accelereert nu eenmaal pijlsnel, ook een comfortabele BMW GS of 1400GTR, net zo snel als een elektrische Tesla auto die door de overheid fiscaal gestimuleerd wordt.”

 

Elk jaar opnieuw is het zo ver: het eerste zonnige weekend breekt aan, we halen collectief onze motor uit de garage en zondagavond berichten de media over ongevallen met motorrijders. Dit jaar zorgde de betrokkenheid van een zevenjarig jongetje dat het leven liet voor extra tragiek, waarbij onze gedachten uitgaan naar de families van beide slachtoffers.

Tekst: Renaud Amand
Foto: Shutterstock

Een dramatisch ongeval, waarbij het feit dat de motor te snel reed onbetwistbaar werd aangetoond. Een dramatisch ongeval waarbij iedereen die met de motor rijdt even stil heeft gestaan bij de gevaren van zijn hobby wanneer hij het diepdroevige bericht heeft gehoord. Een dramatisch ongeval waarbij de algemene media het niet kan laten om sportieve motoren af te schilderen als wapens die verboden zouden moeten worden…

“Altijd maar straffer, sneller, dodelijker,” kopt HLN, met nog maar eens een foto van een Suzuki Hayabusa als illustratie, met daarop een rijder zonder handschoenen en in basketters. Afgaand op de kleurstelling is de motor 17 jaar oud en zoals bekend hebben de Japanse fabrikanten na de hele Busa-hetse in 1999 besloten om hun motoren te begrenzen op 299 km/u. Daarbij wil ik absoluut niet poneren dat dit soort snelheden thuishoort op de openbare weg, maar de titel van het artikel is wel fundamenteel onjuist, temeer daar de fabrikanten de laatste decennia enorm veel werk hebben gemaakt van de passieve veiligheid door middel van tractiecontrole en alsmaar performantere ABS-systemen.

Het probleem met dit soort opiniestukken is dat je het risico loopt in de hoek te worden gedrumd van wegpiraten die vervolgens tegenover de ouders van verongelukte kinderen worden gezet. Alsof het feit dat je performante motoren niet wil verbieden/aan banden wil leggen automatisch zou willen zeggen dat je vóór verkeersongevallen bent en het leven van een kind niet belangrijk zou vinden. Dat is uiteraard flauwekul. Ik ben zelf vader en mijn zoontje is het allerbelangrijkste in mijn hele leven. Maar dat wil niet zeggen dat je meteen alle realiteitszin overboord moet gooien.

 

“Moeten motoren dan beperkt worden qua snelheid? En moeten we dan allemaal weer op regelmatige basis op ‘de rollekes’?”

 

In dit geval wordt de Kawasaki ZX-10R als schuldige aangeduid, waarbij we rechtstreeks citeren uit het krantenartikel: Een sportmotor met heel veel paardenkracht in een verhoudingsgewijs licht voertuig. Combineer die twee en je krijgt een dodelijke cocktail, genaamd ‘acceleratievermogen’. Een sportmotor heeft er maar enkele seconden voor nodig om vanuit stilstand z’n topsnelheid te bereiken en vaak is dát net het gevaarlijkste eraan. Dat is uiteraard helemaal correct, maar gaat hetzelfde niet op voor elke zware toermotor of middenklasse naked bike? Elke motor accelereert nu eenmaal pijlsnel, ook een comfortabele BMW GS of 1400GTR, net zo snel als een elektrische Tesla auto die door de overheid fiscaal gestimuleerd wordt. Heeft het dan wel zin om motoren uit een bepaald segment te verbieden? En zo ja, hoe gaan ze dat dan wel doen? Moeten motoren dan beperkt worden qua vermogen? Of op basis van hun silhouet indien ze een volle kuip en clip-ons hebben? Of moeten ze begrensd worden op snelheid? Zo ja, hoe gaan ze dat dan controleren? Moeten we dan allemaal weer op regelmatige basis op ‘de rollekes’?

Wie even iets langer nadenkt komt al gauw tot de conclusie dat het niet bij het hoogperformante voertuig is waar het probleem ligt, maar bij de persoon die in het zadel of achter het stuur zit.

Een persoon van vlees en bloed die op heel veel momenten en om heel veel verschillende redenen een inschattingsfout kan maken. Kickte de rijder die het ongeval heeft veroorzaakt op snelheid? Was hij te laat voor een belangrijke afspraak? Of nijdig omwille van een ruzie met een vriend of vriendin? Was hij verstrooid? Moe? Afgeleid? We zullen het nooit weten, want ook hij kan het niet navertellen. De reden is daarbij ongeschikt aan het feit dat hij de verkeerswet heeft overtreden en een inschattingsfout heeft gemaakt met dramatische afloop. Had de uitkomst van het drama echter anders geweest indien hij op een naakte 600cc middenklasser had gezeten?

 

“De wereld is veiliger dan ooit, maar toch zijn dit soort drama’s niet uit de wereld te krijgen. Waarom? Omdat het eigen is aan de mens dat we sporadisch domme dingen doen?”

 

Zou het niet mogelijk zijn dat er altijd dodelijke ongevallen zullen zijn tenzij we alle gemotoriseerde voertuigen afschaffen of begrenzen tot 30 km/u, om de eenvoudige reden dat we mensen zijn? Impulsieve, moeilijk in te schatten wezens die bovendien ook nog eens met veel op een kleine oppervlakte samenleven. Dat zorgt voor opwindende mogelijkheden en interacties, met als onherroepelijke nevenwerking drama en gevaar. Dat laatste is iets dat we proberen uit onze samenleving te bannen, op alle mogelijke manieren.

In het geval van motorrijders betekent dit betere opleidingen en veiligere motoren en kledij. Fietsers dragen alsmaar vaker een helm en auto’s zitten vol airbags. De wereld is veiliger dan ooit, maar toch zijn dit soort drama’s niet uit de wereld te krijgen. Waarom? Omdat het eigen is aan de mens dat we sporadisch domme dingen doen? Zal een verbod of begrenzing van sportmotoren daar echt iets aan veranderen? Zou dat de oplossing zijn opdat dit nooit meer zou gebeuren? Bestaat zo’n oplossing überhaupt? Met alert zijn en continu correct risico’s trachten in te schatten komen we al een heel eind, vooral in het zadel van een motorfiets.
Ongeacht of het een sportmotor is of niet.

9 Responses

  1. Tommy

    Eindelijk wordt de waarheid eens gezegd! De media is precies een anti moto campagne gestart.

  2. stef

    Idd knap artikel en eerste is de rijder die zichzelf in de hand moet kunnen houden. Wat ik wel zie is dat de nieuwe regel van rijbewijs en cc van moto’s iets doet. Nu zouden ze dit ook bij aankoop auto’s moeten doen, naar mijn inzicht.Als je ouder bent en geen ongevallen in fout hebt gedaan kan je zwaardere auto kopen. Beginnen met 1000cc of max 1300cc max 90pk. Meeste auto’s zijn reeds begrensd op 250/u maar acceleratie is nog heel snel natuurlijk. Onze wegen zijn in erbarmelijke staat en toch worden deze vol trajectcontroles en flitspalen gezet. In dorpskernen en wegen van 70/u ben ik ook voor zware boetes als er overdreven snelheid is , autostrades en ringwegen is anders vindt ik persoonlijk, wel niet voor 250/u te rijden dit gaat hier niet op veilige manier.

  3. Miguel

    Elke verkeersdode/gewonde is er één teveel, ik vraag me alleen af wat de verhouding in ongevallen is op gebied van te snelle motards en sms’ende automobilisten…

  4. Jean-Luc Bostyn

    100% eens met de schrijver van het artikel. ‘ t is net als met een geweer… de schutter is de zwake schakel. Als men wil knallen rij dan op een circuit en beleef de dag van je leven . De openbare weg is geen speeltuin. Graag iets trager a.u.b. !

  5. Tom

    Zeer correcte analyse! De media is tegenwoordig zo belachelijk dat het niet meer serieus te noemen is. Of het nu gaat over milieu, politiek of in dit geval verkeer. Waar vinden ze deze clowns eigenlijk die hun eigen fantasiën en ongefundeerde analyses willen verkopen voor waarheid!!!!!! De fout ligt meestal bij de verantwoordelijkheidszin van de bestuurder niet bij het voertuig!

  6. Bart De Maré

    Ik vind het geen goed artikel. Het domme verweer van de motorrijders, die een paardebril opzetten en op die manier hun hobby kwijt geraken. We moeten hier een krachtig standpunt innemen in plaats van te blèten van “ze zijn weer tegen ons”. Dan gaat de staat het voor ons oplossen ! Dat veroorzaken we zelf.
    Hier mijn reactie :
    Ik vind het maar een flauwe stellingname. Uiteraard zijn we tegen het feit dat vadertje staat nog meer gaat betuttelen door bijvoorbeeld motoren te beperken. Dat lijkt me geen verstandige maatregel. De risicofactor van een motor als deze zit hem in het feit dat het geen utilitair vervoermiddel is. Het is gemaakt voor de fun, de sensatie. En die sensatie zit hem in het aftesten van de wetten van de fysica. Dat is gevaarlijk, waarbij het geen rol speelt of je 120 rijdt, 200, of 300 km per uur. Ook met een brommerke van 50cc zijn sommige piloten gevaren op de weg. (Voor anderen).
    Mijn conclusie – en het is een heilig huisje dat ik omverduw blijkbaar, een taboe in de wereld van de motorliefhebbers : er is opvoeding van de “piloten” nodig. Ik pleit voor meer repressie, voor veel strenger optreden. En voor begeleiding van jonge motrorrijders : die moeten leren rijden. Niet leren hard rijden, want dat kan iedereen. Ze moeten wel leren TRAAG rijden waar nodig, defensief rijden, verstandig rijden. In plaats van de motoren te begrenzen of extra te belasten. En wie betrapt wordt op rijden onder invloed of rijden aan een snelheid die écht overdreven is, mag van mij zwaar gestraft worden :10 jaar een rijverbod krijgen (met de motor). Bijvoorbeeld. Racen hoort op een circuit. (ps : voor wie zal twijfelen: ik ben al heel mijn leven verslaafd, aan motorrijden ook)

  7. Johan

    Een leven is kostbaar maar een leven zonder risico en gevaar in welke vorm is geen leven dan zit je in een kastje ver weg van iets wat op een echt leven lijkt .

  8. Vancleve

    Heel knap en sterk artikel..
    Ik kan me er als ex moto rijder enkel bij aansluiten.. Ik vind de verwijzing naar de elektrische wagens wel leuk daar ik sinds oktober elektrisch rij en eigenlijk nog nooit zo voorzichtig reed sinds toen.. Het koppel van een moto maar begrensd op 160km/u; meer dan genoeg!
    Mijn moto heb ik midden vorig jaar verkocht nadat een collega een zwaar ongeval had, wat niet in het nieuws werd vermeld, vermoedelijk omdat de motorrijder toen niet in fout was.. Mis ik men 1000RR af en toe? Absoluut! Maar, je hebt als motorrijder een ander rijgedrag dan als automobilist.. Je snelheid ervaar je anders en je bent jezelf er vaak veel minder van bewust dan in de wagen..
    Voor mij alvast de beste keuze..
    Misschien zoeken we later nog wel de tweewielers op, elektrisch dan 😉

    De oplossing? Een gps snelheidsbegrenzer gekoppeld aan de maximum toegelaten snelheid misschien? 🙂