Theater in Texas

Acht ronden. Zo lang duurde Marc Marquez’s totale dominantie van de GP in Austin Texas. “To finish first, first you must finish” is het gezegde dat ongetwijfeld nog een tijdje zal nazinderen bij HRC. Want niet alleen ging de zesvoudige winnaar en laureaat op zijn plaat, ook Cal Crutchlow en Jorge Lorenzo kusten het asfalt. Gelukkig werden de kijkers door een magistrale Alex Rins en Valentino Rossi getrakteerd op een erg spannende eindfase.

Het zag er een tijdlang naar uit dat we op het Circuit of the Americas een herhaling van Rio Hondo te zien kregen. Marquez was gaan vliegen en daarachter vochten Rossi en de jongelingen om de rest van de punten. The Doctor had al snel door dat Marquez’ tempo niet te volgen was en na een valpartij van Cal Crutchlow leek Jack Miller de strafste uitdager van het wilde westen.

De jonge Australiër is – op een technisch akkefietje in Qatar na – bezig aan een erg sterk seizoen en ook tijdens de manche in de States kon hij de fabrieks-Ducati’s achter zich laten. Dit ging niet zonder slag of stoot, want de wendbare Yamaha’s en Suzuki’s waren duidelijk beter op het hobbelige parcours in Austin en daarnaast was Miller de enige piloot die koos voor Soft/Soft Michelins. Op de veiligheidsbriefings voorafgaand aan de wedstrijd werd er door rijders uit alle kampen geklaagd over de staat van het wegoppervlak en we kunnen enkel afleiden dat het circuit volgend jaar opnieuw geasfalteerd moet worden. Zoniet zou de GP van de Verenigde Staten wel eens kunnen verhuizen.

Zowel Jack Miller, Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci hadden zichtbaar moeite tijdens de remzones en bij het insturen (vooral bij T2). Na het wegvallen van Cal Crutchlow in ronde 5 en Marquez in ronde 8 waren het de Suzuki van Alex Rins en de Yamaha van Valentino Rossi die het mooie weer maakten. 

De outsiders

Maar wat dan met hun teamgenoten Maverick Vinales en Joan Mir? Beide werden al na enkele ronden met een Ride Trough gepenaliseerd voor een valse start. Erg opmerkelijk aangezien er tijdens de vorige GP nog een grote discussie ontstond toen Cal Crutchlow een (minimale) valse start maakte en daarvoor zwaar bestraft werd. Vooralsnog blijft de GP-commissie vasthouden aan de strenge regel, maar hier zou wel eens snel verandering in kunnen komen. Misschien zelfs door gebruik te maken van de ‘long lap’ bocht die begin dit seizoen geïntroduceerd werd om andere overtredingen te kunnen bestraffen. Grappig genoeg maakte Vinales al de fout door het ‘long lap’-traject te volgen, waarna hij alsnog werd binnengeroepen voor een tochtje door de pitlane. Uiteindelijk zou hij 5 punten scoren voor het kampioenschap met een 11de plaats.

De shootout

De valpartij van Marquez deed de wedstrijd opnieuw openbreken met een shootout  tussen Alex ‘The Kid’ Rins en Valentino ‘Old Faithful’ Rossi. Hoewel Suzuki serieuze vorderingen maakte sinds vorig seizoen zou je in zo’n situatie altijd je centen op the GOAT zetten. Rossi heeft al meerdere keren bewezen dat hij bikkelhard is in last lap battles, maar dit keer zou het zo ver zelfs niet komen. 

Alex Rins is immers een jonge, enthousiaste, snelle en bovenal slimme rijder en dit keer speelde hij een erg hoog spelletje. In de plaats van meteen Rossi voorbij te gaan met z’n nipt hogere tempo, wachtte de Suzuki rijder af. Acht ronden lang bleef hij in het spoor van Rossi om te zien waar de oude strijder snel was en waar hij steken liet vallen. Vier ronden voor het einde dook Rins binnendoor en eventjes leek het zelfs alsof Rossi van zijn melk was.

Te hoog gemikt

Dit werd mooi in beeld gebracht bij het aanremmen van de trage haarspeldbocht aan het einde van het rechte stuk. Hoewel Rossi vroeger begon te remmen dan Rins, liet hij de motor een stukje doorlopen om vervolgens binnendoor te gaan bij zijn tegenstander en alsnog de apex volledig te missen. Rins remde later, anticipeerde Rossi’s manoeuvre perfect en kwam de bocht uit met een perfect drive om zo’n 40 meter voorsprong te pakken. Een voorsprong die volstond om als eerste aan de finish te geraken.

Hoewel de rest van het deelnemersveld in de schaduw stond van de standoff vooraan, noteren we nog goede prestaties van de jongens van het Petronas Yamaha team en een topweekend voor Pol Espargaro die met zijn KTM eindelijk op het goede pad zit. Opmerkelijk genoeg is Takaaki Nakagami de eerste Honda piloot op de tiende plek.

Problemen voor Honda

Austin bracht dus niet de langverwachte 7de overwinning voor Marc Marquez, maar wel een hoop problemen voor de Honda renstal. Nadat Lorenzo eindelijk een goede indruk maakte tijdens de kwalificatie, liep tijdens de wedstrijd opnieuw zijn ketting eraf, waardoor Honda duidelijk met een technisch probleem zit. Marc Marquez bleek zijn eigen grootste vijand en hetzelfde gaat op voor Cal Crutchlow die na amper 3 GP’s al heel wat kampioenschapspunten stomweg vergooide.

Als we naar de punten voor het kampioenschap kijken, ontdekken we pas de echte winnaar van Texas: de kijker. De strijd voor de 2019 MotoGP-titel ligt opnieuw volledig open en na de dominantie van Marquez in Rio Hondo kregen we nu een spannende race. In Jerez hopelijk meer van dat, al bestaat er geen twijfel dat Marc Marquez nog steeds in bloedvorm is. Gevraagd naar de oorzaak van zijn crash is hij dan ook erg duidelijk: “Ik nam wat gas terug om de temperatuur van mijn band onder controle te krijgen. Hij koelde echter te fel af, met alle gevolgen van dien.” Ter info: de kampioenschapsscore is momenteel bijna identiek aan die van 2018.

To be continued.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.