Crashende leiders & Rossi vs. Zarco

Als rijders een flitsende seizoensstart nemen, dan is het gemakkelijk om meegevoerd te worden in de hype. We graveren hun naam nog nét niet op de trofee, al is dat uiteraard belachelijk.

Dit jaar was dat het geval in de Moto3 met een geweldige Joan Mir, idem in de Moto2 met Morbidelli die foutloos rijdt en in de MotoGP is het Maverick Viñales die comfortabel aan de leiding staat. Tijdens de oefensessie voor de GP op het Circuit of the Americas leek het er op dat Viñales misschien wel eens een einde zou kunnen maken aan de heerschappij van Marquez in Austin. Beide mannen deelden klappen uit en stonden afwisselend bovenaan de uitslagen. Ze zetten de rest van het deelnemersveld op een halve seconde en het leek erop dat we tijdens de wedstrijd een episch duel zouden krijgen. Indien Marc Viñales kon verslaan, zou hij zijn kampioenschap weer op de rails kunnen krijgen. Andersom zou Viñales zichzelf kunnen kronen als de nieuwe koning van de MotoGP.

“Het was een vreemde crash en ik kan er weinig over kwijt.”
– Maverick Viñales

Het is al te gemakkelijk om mee te gaan in dit verhaaltje, al kwam de realiteit weer hard aan tijdens de wedstrijd die voor Viñales amper twee ronden duurde. De Movistar Yamaha piloot verloor de controle over zijn machine in bocht achttien, en zo kwam zijn derde valpartij op de Yamaha hem duur te staan.

De race in Austin werd al snel een uitputtingsslag die gewonnen werd door de rijders die hun banden het beste spaarden. Maverick Viñales wist dit vooraf en bleef maar herhalen dat het hard werken zou zijn in de laatste 10 ronden. Zijn crash maakte er voortijdig een einde aan, en het strafste is dat hij de val niet kon verklaren. “Ik weet niet waarom ik viel. We hebben alles gecheckt, en het was hetzelfde als voordien. Dezelfde snelheid, dezelfde hoeveelheid benzine in de tank, etc. Het was een vreemde crash en ik kan er weinig over kwijt.”

Viñales deed zijn uiterste best om Michelin niet verantwoordelijk te stellen, al liet hij wel uitschijnen dat de voorband er voor iets tussenzat. “De voorband voelde vanaf het begin vreemd aan. Zeker aan de linkerkant had ik al een paar waarschuwingen gekregen.”

Lag het dan misschien aan de hobbels op de piste? Oneffenheden hadden de rijders het hele weekend al parten gespeeld. Viñales was misschien lichtjes afgeweken van de rijlijn, en daardoor verloor hij grip? Of pushte hij te hard in het kielzog van de Repsol Honda’s? Waarschijnlijk was het een combinatie van verschillende zaken, al doet het er weinig toe voor Viñales. Hij is er van overtuigd dat noch hij, noch het team fouten gemaakt heeft en dat er dus geen lessen te trekken zijn uit de crash.

“Ik wilde mijn eigen race rijden en niet vervallen in dezelfde fout die ik in Argentinië maakte.”
– Marc Marquez

De dynamiek van de race veranderde hierdoor uiteraard wel, al bleef het plan van Marc Márquez ongewijzigd: “Ik wilde mijn eigen race rijden en niet vervallen in dezelfde fout die ik in Argentinië maakte.” Márquez reed enkele ronden achter Dani Pedrosa en spaarde zijn harde voorband die hij amper vijf minuten voor het begin van de race liet monteren. Hij had er niet veel mee getest in de oefensessies en het was dus een beetje een gok. “In het begin van de race was ik erg voorzichtig en tastte ik de limieten van de band af. Toen ik zag dat Dani en Valentino het moeilijk kregen, besloot ik om aan te vallen.”

Pedrosa verdedigde goed en er werd verschillende keren haasje-over gespeeld vooraleer Márquez kon wegrijden. Hij had er een halve race voor nodig, maar cruisede uiteindelijk naar een comfortabele overwinning. Het leek dus op een typische Márquez overmacht in Austin, al was de race stukken conservatiever dan anders. “De race was een stuk trager omdat de temperatuur stukken hoger lag. Ik kon sneller rijden omdat ik me goed voelde en uiteindelijk zijn 25 punten hetzelfde met een voorsprong van 2 of 10 seconden.”

Márquez’ winst zorgde voor een vijf op vijf score in Texas. Sterker nog: hij won al zijn MotoGP races op Amerikaanse bodem. “We moeten meer circuits in de V.S. aandoen,” grapte Márquez achteraf. Op deze manier maakt hij een grote sprong in het kampioenschap, van 37 naar slechts 12 punten achterstand op Maverick Viñales. Wie dacht dat hij de trofee na twee races ging afstaan, had het dus mis.

Viñales’ crash zorgde ervoor dat niemand minder dan Valentino Rossi aan de leiding komt in het kampioenschap. Dat is voor het eerst sinds Sepang 2015. Hiermee wordt Rossi’s recente geschiedenis ook wel kort samengevat, want The Doctor moet het de laatste jaren meer hebben van constante goede prestaties, dan van uitschieters. Rossi stond voorlopig drie keer op het podium en zijn race in Austin is voorlopig de beste. Hij was snel in de oefensessie en wist dat mee te nemen naar de race. Hij was geduldig, passeerde Pedrosa op het einde van de race en finishte met een comfortabele voorsprong op de tweede Repsol rijder.

“Er was een kans om hem voorbij te gaan. Misschien zou ik crashen, maar ik moest ervoor gaan.”
– Johann Zarco

Maar Rossi zou Rossi niet zijn zonder een tikkeltje controversie. In de zevende ronde kwam hij in contact met Johann Zarco, waardoor hij de motor moest rechtzetten en een stuk bocht afsneed bij bocht 3. Hierbij won hij 0,3 seconde, die hij later moest afstaan van de racedirectie. De hele situatie zorgde voor opschudding bij de fans. Wat was er nu eigenlijk gebeurd? Bij de start van de zevende ronde leidde Rossi Zarco, die hem al een tijd op de hielen zat. Rossi verknoeide bocht 1, waardoor hij te fel aan de binnenkant zat voor bocht 2. De daaropvolgende S-bochten, waren dus niet ideaal. Zarco zag een kans die hij niet kon laten schieten. “Ik moest dit zo doen,” zei Zarco. “Er was een kans om hem voorbij te gaan. Misschien zou ik crashen, maar ik moest ervoor gaan.” Zarco wrong zich in bocht 3, net op het moment dat Rossi de deur dichtgooide. Rossi zat aan de buitenkant en zag geen andere mogelijkheid dan de bocht af te snijden en zo vlakbij leider Marquez uit te komen.

“In de plaats van een penalty, is het eerder 0,3s correctie. Valentino was er nochtans niet blij mee.”

Na een grondige inschatting van de situatie, besloot de racedirectie om Rossi een penalty van 0,3 seconden te geven. ‘Penalty’ is misschien het foute woord. Racedirecteur Mike Webb legt uit dat Rossi duidelijk een voordeel deed door van de baan af te wijken. “Dit wilden we gewoon neutraliseren.”

Nochtans was het duidelijk niet Rossi’s eigen fout en als we de eindstand erop nagaan, bleek het compleet irrelevant. In de plaats van een penalty, is het dus eerder 0,3s correctie. Valentino was er nochtans niet blij mee: “Ik had twee opties: crashen of afsnijden. Het probleem is voor mij niet de racedirectie, wel het gedrag van Zarco. Hij is snel, maar dit is geen Moto2 en hier moet je op een andere manier inhalen. Hij komt altijd net te laat.”

Was het een grof inhaalmanoeuver van Zarco? Dat lijkt ons overdreven. De Fransman zag de kans, maar kwam net te kort. Wie kan je hiervan de fout geven? De racedirectie besloot om de zaak te neutraliseren en daarmee is wat ons betreft de kous ook af.

“Zowel Vale, Zarco als ik hebben in het verleden zo’n manoeuvres gemaakt en zullen dat blijven doen. Dat is racen.”
-Marc Marquez

Marc Márquez kon er niet aan weerstaan om commentaar te leveren “Uiteraard is het agressief, al zijn we dat alle drie. Zowel Vale, Zarco als ik hebben in het verleden zo’n manoeuvres gemaakt en zullen dat blijven doen. Dat is racen.” Tussen de regels door lezen we dat Márquez’ uitleg vooral gaat over Rossi’s inhaalbewegingen in het verleden, die hij nu gewoon zelf op zijn bord krijgt van de jongere generatie. Rossi steekt het zelf meer op de Moto2, waar dit soor manoeuvres de normaalste zaak van de wereld zijn. “Moto2 is anders dan de 250’s omdat de machines meer aan elkaar gewaagd zijn. Hierdoor is inhalen veel moeilijker en kan je amper een verschil maken.” Dani Pedrosa voegde eraan toe dat de aanpassing naar de MotoGP moeilijker is dan veel mensen denken. Het is niet enkel een kwestie van op een grotere motor te springen, je moet ook alles begrijpen wat er gebeurd bij hogere snelheden. De bochten komen er sneller aan, de motoren remmen harder, het ritme is aanders en de aanpassing kan even duren.

Dat lijkt nochtans niet het geval voor Johann Zarco. De Fransman was sneller dan we hadden verwacht. Je zou bijna vergeten dat het een rookie is. Een snelle rondvraag bij de teammanagers onthulde hetzelfde: niemand rekende erop dat hij zo snel zou zijn. Zarco staat zevende in het kampioenschap en is echt competitief.

Hetzelfde kan niet gezegd worden van de Ducati’s. Sinds 2014 stond er altijd een Desmosedici op het podium, maar deze zondag draaide het anders uit. Andrea Dovizioso finishte als zesde op 14 seconden van de leider. De Ducati staff legde uit dat ze meer hadden verwacht. Lorenzo maakte een stap voorwaarts, al kon hij zijn banden niet sparen tot het einde. In de laatste tien ronden verloor hij veel terrein.

We mogen wel zeggen dat de GP in Austin heeft gezorgd voor een stevige breuk in de MotoGP-verhaallijn. Maar is dat niet wat deze sport net zo interessant maakt?

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts