Een verdiende winnaar en bandenproblemen

De MotoGP in Brno was vernieuwend op veel vlakken. Om te beginnen was het de eerste keer dat de MotoGP in de regen reed op de Masarykring, het moderne circuit dat het oude stratencircuit van Brno vervangt. Als gevolg daarvan zagen we een verrassende winnaar, een kanteling in de kampioenschapsstrijd, en een lange race met de focus op strategie. Zoals gewoonlijk maakten sommige rijders alle goede keuzes, terwijl anderen helemaal de mist in gingen.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.52.36

“Het circuit was nog nat en op sommige plekken stonden er zelfs plassen. Tegelijkertijd trok het wolkendek weg en werd de hemel opvallend lichter.”

De MotoGP-race was fascinerend omdat ze onder meer aantoonde hoe bepaalde rijders zich compleet in de luren lieten leggen na de warm-up sessie ’s ochtends. De piste was doorweekt en de regen bleef maar vallen waardoor verschillende piloten zich zorgen maakten over de Michelin banden. Andrea Dovizioso kloeg na de opwarming dat zijn banden nog helemaal nieuw waren na negen ronden. Tijdens de Moto3 en Moto2 races bleef het maar regenen, tot vlak voor de MotoGP.

Glazen bol

En toen stonden de GP-teams voor een dilemma en was het tijd om de glazen bol boven te halen. Het circuit was nog steeds nat en op sommige plekken stonden er zelfs plassen. Tegelijkertijd trok het wolkendek weg en werd de hemel opvallend lichter. Er moest een keuze gemaakt worden tussen de twee regencompounds die Michelin had meegebracht. De meeste rijders verkozen de veilige keuze: zacht vooraan en achteraan.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.51.07

Maar het weer zou cruciaal zijn. Op basis van hun ervaring en intuïtie verkozen sommige rijders het hardere rubber. Fotograaf Cormac Ryan Meenan sms’te een groepje journalisten dat hij Valentino Rossi had horen zeggen dat hij dacht dat de baan binnen de 25 minuten zou opdrogen. Jorge Lorenzo dacht er anders over. “Mijn instinct vertelde me dat het circuit niet snel genoeg droog zou zijn om van motor te wisselen,” zei hij tijdens de persconferentie. Op een volledig nat circuit waren de zachte regenbanden de betere keuze. Op een opdrogend circuit zouden de harde regenbanden, of misschien zelfs de intermediates uitblinken. En indien het circuit snel genoeg opdroogde, was het zelf slimmer om de grip van de zachte regenbanden volledig uit te buiten om vervolgens van motor te wisselen en op slicks te finishen. Er moest dus gegokt worden en sommigen maakten de goede keuze, terwijl de meesten er helemaal naast zaten.

“De juiste gok bleek de harde regenband achteraan en waarschijnlijk ook de harde regenband vooraan. Maar was het echt een gok, of eerder een goed onderbouwde keuze?”

De juiste gok bleek de harde regenband achteraan en waarschijnlijk ook de harde regenband vooraan. Maar was het echt een gok, of eerder een goed onderbouwde keuze? “Mensen zullen zich altijd afvragen of het echt een gok was,” aldus racewinnaar Cal Crutchlow. “Ik blijf er bij dat dat niet het geval was. Ik was keihard overtuigd van mijn keuze.” Het is de job van de rijder en zijn crew om de situatie zo goed mogelijk in te schatten en de beste setup uit te kiezen. Vervolgens moet je het maximum uit jezelf, de motor en de banden halen. Maak één verkeerde stap en je verliest, maar doe je het goed, dan is de beloning navenant.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.52.14

“De eerste rondjes waren een nachtmerrie.”
-Valentino Rossi

De juiste keuze voelde zeker niet goed in het begin van de race. “De eerste rondjes waren een nachtmerrie,” aldus Valentino Rossi. “Ik was hopeloos, maakte fout na fout en werd langs alle kanten ingehaald.” Cal Crutchlow was het daar mee eens. “Eigenlijk was de harde achterband het ergst omdat ik tijdens de eerste vijf ronden in de linkerbocht bijna crashte. Het was erg gevaarlijk.”

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.50.47

Maar hoe meer rondjes ze reden, hoe beter de harde achterband werd. Lorenzo, Rossi en Crutchlow leken stil te staan en pas na vijf ronden kwam daar verandering in. Rossi en Crutchlow verloren geen terrein meer en tijdens de zesde ronde zetten ze alletwee een snelle tijd neer. Crutchlow reed op tien seconden van leider Andrea Iannone, maar was wel een seconde sneller per ronde. In de zevende ronde maakte hij 1,6 seconde goed en nog een paar ronden verder reed hij 2 seconden sneller dan de leiders.

“Ik kon spelen met het groepje en wilde ze een per een inhalen om het niet te saai te maken.”
-Cal Crutchlow

In de dertiende ronde kwam hij bij het groepje leiders en bleef hij even achter Iannone rijden om vervolgens de kop te nemen en weg te rijden. Vanaf daar was het cruisen richting de overwinning. “Ik was op m’n gemak aan het rijden,” zei Crutchlow achteraf. “Ik kon spelen met het groepje en wilde ze een per een inhalen om het niet te saai te maken.” Hij overdreef niet: toen hij aan de meet kwam had hij zeven seconden voorsprong op Rossi en 24 seconden op de rest van het veld.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.51.15

Valentino Rossi had ook een spectaculair tempo neergezet, maar was verplicht om zijn zachte regenband vooraan te sparen. Tijdens de laatste rondjes reed hij extra voorzichtig om het rubber te sparen. Enkel Crutchlow, Loris Baz en Eugene Laverty reden sneller dan Rossi, en van die drie rijders moest de Italiaan er maar eentje voor hem dulden. Valentino pakte dus wel een hoop punten, maar realiseerde zich eveneens dat de hardere voorband een betere keuze was geweest.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.51.38

“Een derde plek scoren met totaal verkeerde banden is een prachtig voorbeeld van Marquez’ rijtalent, de manier waarop hij situaties naar zijn hand kan zetten, en de kalmte die hij dit seizoen uitstraalt.”

En terwijl ik niets dan respect heb voor de intelligente keuzes van Cruthlow en Rossi, is het onmogelijk om naast de prestatie van Marc Márquez te kijken. Hij gokte erop dat de piste volledig zou drogen en begon op de zachte regenbanden. Tijdens de eerste rondjes kon hij daarvan profiteren, al slaagde hij er ook in om het rubber goed te sparen. Keer op keer zocht hij het water op om zijn banden af te koelen. Een derde plek scoren met totaal verkeerde banden is een prachtig voorbeeld van zijn rijtalent, de manier waarop hij situaties naar zijn hand kan zetten, en de kalmte die hij dit seizoen uitstraalt. Waar hij de voorbije jaren bekend werd met een ‘de dood of de gladiolen’-attitude, kiest hij nu resoluut voor de veilige keuzes en de kans op een overwinning in het kampioenschap. Het was een harde les die hij vorig jaar geleerd heeft.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.51.26

Marc Márquez had harder moeten vechten voor zijn podiumplek indien Loris Baz en Eugene Laverty beter gestart waren. Beide Ducati-rijders hadden problemen met de harde achterband in de eerste rondjes en maakten daardoor kostbare fouten. “Ik was kwaad op mezelf omdat ik vier of vijf plaatsen weggaf bij de start. Er was achteraan totaal geen grip. Je positie op de baan was zo belangrijk in die eerste rondjes omdat de andere jongens op de zachte band stonden. Ik kon dus wel in hun wiel zitten in de bocht, maar bij het uitkomen lieten ze me gemakkelijk achter.” Voor Loris Baz kwam daar ook het probleem van een iets te strak afgestelde achterste schokbreker bij. “Bij het uitkomen van de bocht verloor ik veel terrein en iemand inhalen was zeker geen optie. Ik had twee rondjes nodig om een Aprilia en Eugene in te halen en daar verloor ik de tijd die misschien het verschil tussen een podium of een vierde plek kon maken. Maar dit is nog steeds fantastisch!” aldus Baz die zijn vierde plek en de vijfde plek van teamgenoot Barbera vierde alsof het een overwinning was. Barbera koos dan wel voor de zachte regenbanden, maar slaagde er in om ze goed te sparen en kon zo Eugene Laverty afhouden.

“Wat hadden de rijders die snel waren aan het einde van de race gemeenschappelijk? Ze stonden allemaal op de harde achterband.”

Wat hadden de rijders die snel waren aan het einde van de race gemeenschappelijk? Ze stonden allemaal op de harde achterband. Zelfs Jorge Lorenzo reed aan het einde van de race op de harde regenband en was zelfs de snelste man op de piste. Zo snel dat hij Rossi en Márquez opnieuw kon inhalen om zijn twee ronden achterstand tot één ronde te reduceren. Net zoals zijn teamgenoot was hij vertrokken op de zachte regenband vooraan en een harde achteraan, al was hij er niet in geslaagd om zijn voorband te sparen. Eerst viel Lorenzo terug van de tweede naar de zestiende plaats om vervolgens een rondetijd neer te zetten waaraan enkel Crutchlow kon tippen. Dit was teveel gevraagd voor Lorenzo’s voorband, waardoor de centrale strip rubber loskwam en de motor destabiliseerde. Hij reed dus de pits binnen in de hoop dat zijn team de voorband zou wisselen, maar spijtig genoeg stopte hij net met het kapotte stuk van de band naar onderen. Voor zijn team en teamleider Ramon Forcada leek het alsof er niets mis was.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.52.01

“Pas toen ze de motor wegrolden, kreeg iedereen door dat er een stuk band weg was. Dat is waarschijnlijk de reden waarom Ramon niet begreep dat ik enkel mijn wiel wilde wisselen. Ik sprong vervolgens op de motor met slicks, maar dat was pas echt gevaarlijk. Ik maakte mijn ronde af en kwam een tweede keer binnen om naar regenbanden te wisselen.” aldus Lorenzo na de race. Achteraf bekeken, zou je durven stellen dat Lorenzo opnieuw heeft afgezien in de regen. Dat is nochtans te kort door de bocht, want wie de tijden bekijkt, ziet dat Lorenzo competitief was eens hij op de juiste banden reed. De kapotte voorband zorgde voor frustraties bij de Spanjaard. “Ik was waarschijnlijk de snelste rijder van het moment, samen met Cal en Rossi. Ik voelde dat ik sneller kon zijn en een derde of misschien zelfs tweede plaats had er zeker ingezeten. Maar nu kon ik niet eens de race uitrijden.”

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.50.01

“Nadat hij het meeste rubber van zijn band kwijt was, bleef hij toch doorrijden om als achtste te finishen. Bijna een mirakel, gezien de omstandigheden.”

Lorenzo was niet de enige rijder die problemen had met de voorband. Iedereen met een social media profiel heeft ondertussen ook wel de foto’s van Andrea Iannone’s voorband gezien. Nadat hij het meeste rubber van zijn band kwijt was, bleef hij toch doorrijden om als achtste te finishen. Bijna een mirakel, gezien de omstandigheden. En er waren nog andere rijders met problemen. Maverick Viñales kwam in de problemen tijdens de 17de ronde, Scott Redding tijdens de 20ste en bij Dovizioso was het rubber al na 10 ronden weg. Mogen we dus zeggen dat de Michelin regenbanden onveilig zijn? Laten we vooral niet te snel oordelen want er zijn verschillende rode draden die de problemen met de voorbanden verbinden.

Michelin’s wederwoord

Het belangrijkste probleem werd aangehaald door de baas van Michelin Motorsports, Nicolas Goubert. De zachte regenband is namelijk gemaakt voor volledig natte situaties. Daarom bracht het merk ook twee compounds mee. Het rubber van de zachte band is bijna zo zacht als kauwgom en verschrikkelijk klevering. De harde regenband daarentegen is gemaakt om het water van een opdrogende piste weg te rijden en tegelijkertijd de hittegeneratie van een strip droog asfalt te kunnen verdragen. Kort samengevat: de rijders die op de zachte band vertrokken, namen een risico en gebruikten de verkeerde band voor deze omstandigheden. Veel rijders – o.a. Marc Márquez en Maverick Viñales – dachten dan ook dat ze van motor zouden moeten wisselen. De zachte banden waren perfect in staat om de helft van de race op opdrogend asfalt af te leggen, maar het circuit droogde te traag op om over te schakelen naar slicks of intermediates. Grote stukken van de baan bleven helemaal nat, terwijl er op andere plaatsen droge lijnen kwamen. De meest ervaren rijders hadden al snel door dat de race niet zou verlopen als op de Sachsenring, dankzij de andere aard van het asfalt. “Op de Sachsenring was er geen probleem om snel naar slicks te wisselen omdat de baan zo snel opdroogde,” zei Laverty. “Er is één rijlijn op dat circuit, dus je moet gewoon de lijn volgen en de apexen verbinden. Hier in Brno zijn er zo veel verschillende lijnen dat je een grote variatie hebt.”

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.50.25

Laverty koos voor de harde achterband, maar bleef bij de zachte voorband. En daardoor dook er nog een andere gemene deler op. Van de vijf motoren die last hadden van een kapotte voorband, waren er vier met gigantische winglets en de vijfde had zijn winglets net vergroot. Die vleugels aan de voorzijde zorgen voor extra druk op het voorwiel –daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. Daar komt bij dat de Ducati’s veel meer motorrem bieden, wat ook de slijtage van de achterband kan beïnvloeden. Dit is één van de redenen waarom Andrea Dovizioso denkt dat zijn voorband het begaf. Hij wilde zijn achterband sparen, en oververhitte zo zijn voorband. Bij Iannone en Redding was het niet verwonderlijk dat hun voorband het begaf, maar net dat de banden het zo lang uithielden. Viñales pushte dan weer net iets te hard in de eerste rondjes en betaalde daar later de prijs voor. Lorenzo was bezig om harder te pushen toen zijn voorband stuk ging en eigenlijk is Dovizioso de enige uitzondering die al delen rubber verloor voor de helft van de race.

“Kan je de bandenproblemen dus afschuiven op Michelin omdat ze slecht materiaal meebrachten, of gebruikten de teams gewoon de verkeerde banden?”

Kan je de bandenproblemen dus afschuiven op Michelin omdat ze slecht materiaal meebrachten, of gebruikten de teams gewoon de verkeerde banden? De laatste verklaring is grotendeels de juiste. Je mag niet verwachten van een zachte regenband dat hij blijft presteren op een opdrogend circuit en dus hadden de teams voor de hardere band moeten kiezen. Zeker voor de rijders die hun voorband fel belastten. Toch kan je begrip opbrengen voor de teams die dat niet deden. “Vanochtend was de zachte voorband nog compleet nieuw na negen rondjes,” aldus Dovizioso. De verkeerde inschatting is deels te wijten aan een gebrek aan ervaring van zowel de teams als Michelin zelf. Tot de GP van Assen was er slechts zelden in de regen gereden en Michelin had te weinig data om aan de band te werken. De teams hadden op hun beurt te weinig data om het gedrag van de banden te analyseren. En ook de invloed van de winglets op de prestaties van de banden is iets wat totnogtoe gedeeltelijk over het het hoofd werd gezien. De bandenslijtage onder controle houden speelt een belangrijke rol, want Valentino Rossi slaagde er in om te finishen op de zachte voorband terwijl zijn teamgenoot problemen had. Marc Márquez en Hector Barbera finishten ook op de zachte voorband, net zoals Eugene Laverty. Van de top zes rijders, reder er slechts twee op de zachte voorband en vier op de zachte achterband. Toch zaten er veertien seconden verschil tussen deze rijders. Neem Crutchlow’s voorsprong van 7 seconden weg, en je zit nog steeds met vijf finishers op 6,5 seconde van elkaar met een totaal verschillende bandenmix.

Schermafbeelding 2016-08-22 om 16.40.27

Dat doet weinig van de bezorgdheid af die er is nadat Dovizioso op tien ronden zijn voorband opreed. Zelfs met de motorrem en winglets in beschouwing genomen, is tien ronden wel erg weinig. Ook in moeilijke omtandigheden. Michelin moet dus de juiste lessen trekken uit deze race. In het verleden leerde Bridgestone veel over hun regenbanden door testrijders uit te sturen op een droog circuit en ze te laten rijden tot de banden volledig op waren. Dit resulteerde in regenbanden met een enorm uithoudingsvermogen. Misschien is het een tip voor Michelin?

“De jonge Spanjaard heeft dit jaar briljant en erg volwassen gereden, al had hij ook een goede portie geluk. Of liever: zijn tegenstanders hadden pech en maakten foute keuzes. “

Het hele bandencircus heeft een serieuze impact gehad op het kampioenschap. Marc Márquez bleef koel en kon zijn voorsprong uitbouwen, ook al finishte hij achter Rossi. Lorenzo’s wanprestatie zorgde ervoor dat de Spanjaard nu op een derde plek staat, een paar punten achter zijn teamgenoot. Maar de voorsprong van Marc Márquez is nu 53 punten met slechts zeven races te gaan. De jonge Spanjaard heeft dit jaar briljant en erg volwassen gereden, al had hij ook een goede portie geluk. Of liever: zijn tegenstanders hadden pech en maakten foute keuzes. Valentino Rossi blies zijn motor op in Mugello, al waren zijn crashes in Austin en Assen het resultaat van overmoed te vroeg in de wedstrijd. Jorge Lorenzo had serieuze problemen in de regen, maar werd ook overhoop gereden door Iannone in Barcelona. Neem die nulscores weg en het kampioenschap is een stuk spannender dan je zou denken. Langs de andere kant heeft Marc Márquez nog geen fouten gemaakt zoals de Movistar Yamaha rijders. En dat is wat telt. Winnen alleen volstaat niet, je moet ook zeker zijn dat je niet verliest.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

About The Author