Sinds de GP in Austin en het bericht dat Jorge Lorenzo naar Ducati zou verhuizen, leek het in de sterren geschreven dat Maverick Viñales zijn zitje bij Yamaha zou overnemen. Yamaha heeft met Valentino Rossi tenslotte al een ervaren veteraan in dienst die onlangs nog aantoonde dat hij het MotoGP-kampioenschap kan winnen in de juiste omstandigheden.

Wat Yamaha nodig heeft is een jonge piloot die meteen zijn stempel op het kampioenschap kan zetten, misschien enkele races winnen in zijn eerste seizoenen en zo kan uitgroeien tot een wereldkampioen. Maverick Viñales voldoet aan die beschrijving, of toch tenminste tot voor kort. Want eerder deze week bracht MCN-journalist Simon Patterson het nieuws naar buiten dat Maverick Viñales bij Suzuki zou blijven na mislukte onderhandelingen met Yamaha over zijn looncondities. In plaats van Viñales zou Dani Pedrosa nu het lege Yamaha-zitje opvullen.

Schermafbeelding 2016-05-05 om 07.44.50

Hoe geloofwaardig is dit verhaal? Simon Patterson is zeker van zijn stuk en de details komen in grote maten overeen met de geruchten die ik gehoord heb van Yamaha-bronnen i.v.m. de contractonderhandelingen met Viñales. Yamaha zou 4 miljoen euro geboden hebben om de switch naar het Movistar team te maken, waarop Suzuki met 5 miljoen over de brug zou zijn gekomen. Dat bedrag was misschien ietsje erover voor Yamaha, of toch tenminste voor een piloot die zijn eerste podium nog moet behalen.

Meer nieuws in Frankrijk

Viñales’ toekomst zou duidelijk moeten worden in Frankrijk. Hij vertelde eerder al dat hij graag voor Le Mans een beslissing zou nemen, al vertelde Davide Brivio me in Jerez dat er geen deadline was voor deze beslissing. Tegen de Spaans media vertelde Viñales dan weer dat hem een antwoord gevraagd was voor de race dit weekend.

“Racers op dit niveau zijn meer door ambitie dan door geld gedreven.”

De keuze is nochtans eenvoudig: bij Suzuki blijven en proberen om een legendarisch stukje geschiedenis van het merk te worden door races te winnen en mogelijk een titel te pakken, of de switch naar Yamaha maken en zeker zijn van een competitieve motorfiets. Geld speelt een rol in die beslissing, al is die toch relatief klein. Racers op dit niveau zijn meer door ambitie dan door geld gedreven. Zolang ze meer betaald worden dan hun directe rivalen, doet de absolute som er niet zo heel veel toe.

Vertrouwen in Suzuki

Na Jerez leek het erop dat de ambitie de bovenhand had gekregen. Na de race waarin hij zesde finishte, zei Viñales dat hij veel stof tot nadenken had. Toch claimde hij ook dat hij het volste vertrouwen in Suzuki heeft en dat hij er zeker van is dat de betere resultaten nog zullen volgen. Datzelfde herhaalde hij later ook op de Catalaanse radio: “Iedereen kan zien welke motoren er vooraan rijden en dat we het momenteel moeilijk hebben. Ik moet hard nadenken over mijn beslissing. Ik heb het volste vertrouwen in Suzuki, al moet ik tegelijkertijd mijn eigen weg proberen te banen naar een wereldtitel.” Kan het dat Suzuki tussen kwam om een vertrek van Maverick Viñales te vermijden? Het Japanse bedrijf heeft een optie op de Spanjaard voor 2017, al gaf Brivio toe dat dit contraproductief zou zijn: “We hebben een optie op hem, maar we onderhandelen nu alsof die optie er niet is. We willen een deal uitwerken waarin alle partijen tevreden van tafel gaan.”

Schermafbeelding 2016-05-05 om 07.43.14

“Nu Lorenzo weg is en Márquez vast zit bij Honda, zou Dani Pedrosa de beste keuze zijn, mocht de deal met Viñales finaal door de mand vallen.”

Die oplossing zou nu indirect gekomen zijn, in de vorm van Yamaha dat weigert om Suzuki’s loonaanbieding te overstijgen. In een zekere mate heeft Yamaha de luxe om een keuze te kunnen maken. Valentino Rossi zit nog voor twee seizoenen bij het merk en is nog competitief. Ze hebben de beste motor op de grid, een machine die twee overwinningen en vijf podiums boekte in de eerste vier races. Er is meer dan genoeg interesse van jonge rijders en een contract met Alex Rins zit ook al even in de pijplijn. Als Viñales zijn contract bij Suzuki nakomt, dan zou hij opnieuw beschikbaar zijn tegen eind 2017 en tegen die tijd zou zijn potentieel nog duidelijker moeten zijn. Dit alles om maar aan te geven dat een eenjarig contract voor een rijder bij Yamaha Movistar momenteel veel steek zou houden. Zeker als die rijder een Spanjaard is, gezien de sponsoring van Spaanse telecomprovider Movistar op de helling staat sinds het bedrijf een nieuwe CEO heeft.

Pedrosa beter op Yamaha?

Nu Lorenzo weg is en Márquez vast zit bij Honda (en die laatste ook niet compatibel is met Valentino Rossi), zou Dani Pedrosa de beste keuze zijn, mocht de deal met Viñales finaal door de mand vallen. Er zijn trouwens nog redenen waarom Pedrosa een goede keuze zou zijn. Hij bleef als enige afzijdig in het wedstrijdje moddergooien van vorig seizoen en ontving daarvoor veel lof. Daarnaast is het een gemakkelijke rijder om mee te werken en hij heeft ook geen problemen met Valentino Rossi. Pedrosa kan trouwens ook races winnen, hij heeft tenslotte 28 MotoGP overwinningen op zijn palmares. Pedrosa zou tevens een excellente match zijn met de M1 omwille van zijn vlotte, soepele stijl en subtiele inputs. Bij Honda is het grootste probleem het gebrek aan grip achteraan en Pedrosa’s kleine lichaamsbouw en lage gewicht maken dat er niet beter op. De M1 daarentegen heeft goede grip, wat veel van Pedrosa’s problemen zou kunnen wegnemen.

Schermafbeelding 2016-05-05 om 07.44.29

Pedrosa op een Yamaha is een vooruitzicht dat zijn concurrenten vrezen. Cal Crutchlow heeft al meerdere keren aangegeven dat Pedrosa veel beter zou scoren op een Yamaha. De Brit was onder de indruk van de manier waarop Pedrosa de fysiek veeleisende motor toch kan temmen. En vorig jaar nog gaf Viñales toe dat hij van alle rijders het diepst onder de indruk was van de manier waarop Pedrosa rijdt.

Schermafbeelding 2016-05-05 om 07.46.16

Honda in de problemen?

Honda zou dus wel eens hoofdpijn kunnen overhouden aan deze deal en een vervanger vinden voor Dani Pedrosa is ook geen gemakkelijke taak. Noch Alex Rins of Maverick Viñales zijn kandidaten omwille van hun problemen met Marc Márquez. Bovendien is er de vraag of Honda wel een risico zou willen nemen met één van de jongere rijders. Gesprekken met hooggeplaatste bronnen bij HRC geven aan dat er niet veel vertrouwen is in de jongere rijders die nog geen enkel podium gescoord hebben.

In Jerez bevestigde Livio Suppo dat Honda’s prioriteit nu was om de onderhandelingen met de huidige rijders verder te zetten. Daarnaast was Suppo kritisch over de vroege start van het Silly Season (transferseizoen). Een andere theorie die geponeerd werd door MCN over Honda, was dat Cal Crutchlow mogelijk een fabriekszitje zou krijgen. Die vormt geen bedreiging voor Márquez en heeft qua lichaamsbouw en rijstijl wel wat weg van de Spanjaard. Een andere optie is dan weer Andrea Iannone, al zou die ook eerder gelinkt zijn aan Suzuki.

Voorlopig is slechts één ding zeker: dit Silly Season is verre van over en na Le Mans zullen we weer meer gespreksvoer hebben.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

About The Author

Related Posts