Net toen we het circuit wilden verlaten na de race, begon het te regenen. Sinds zaterdagnacht dreigde het weerbericht met regen boven de Oostenrijkse Red Bull Ring. Een gedachte waar de rijders niet blij van werden, zeker omdat de geverfde overtollige asfaltzones wel eens erg glad zouden kunnen zijn. Na twee erbarmelijke prestaties in de regen, moest Jorge Lorenzo zijn kampioenschap weer op de rails krijgen. In de regen zou dat niet lukken, maar onder een zonnetje kon Lorenzo stralen. Zelfs naast de Ducati’s. Jorge’s wens kwam uit en 95.000 bezoekers konden genieten van goed weer en de eerste Oostenrijkse Grand Prix in twintig jaar. Het werd een fantastische race, ook al is Spielberg misschien niet het meest voordehandliggende circuit voor een motorrace.

Schermafbeelding 2016-08-15 om 17.54.48

Impact op het kampioenschap

De drie races hadden een grote impact op het kampioenschap in de zin dat de leiders hun positie verstevigden. Binder pakte punten in de Moto3 race, Johann Zarco liep uit in de Moto2 en in de MotoGP gaf Marc Márquez een minimum aantal punten prijs op zijn achtervolgers. Met nog acht races voor de boeg, volstaat een aantal tweede plekken voor hem om de titel te behalen.

De zes beste

Wat de Oostenrijkse MotoGP-manche zo opmerkelijk maakte, was niet het kampioenschap, maar het racen zelf en de resultaten. Zoals Valentino Rossi op zaterdag voorspelde, vochten de zes beste rijders het uit. Ze finishten exact zoals het zou moeten volgens hun relatieve sterkte en de kracht van hun machines. Toch lag de race helemaal open voor driekwart van de tijd. Het Ducatiduo moest vechten met de Movistar Yamaha’s en de schrik dat de Duc’s van begin af aan zouden wegrijden, bleek ongegrond. Dit was een deel van Ducati’s plan, want de Italianen wisten dat ze zuinig zouden moeten omspringen met de banden en benzine. De Duc’s hebben de snelste acceleratie van alle motoren op de grid, dus ze wisten dat ze het iets rustiger aan konden doen tijdens de eerste helft van de race. Eens ze het gas volledig opendraaiden, verdwenen de Yamaha’s naar de achtergrond. Het was dus een dag die gedomineerd werd door de Ducati’s, maar niet enkel omwille van hun pure vermogen, ook omwille van hun strategie.

Schermafbeelding 2016-08-15 om 17.50.44

Strategie is alles

Toen we een zeer tevreden Gigi Dall’Igna vroegen of het zo gepland was, had hij een kort antwoord klaar: “Yes”. Racewinnaar Andrea Iannone wilde gelukkig iets meer kwijt: “Tijdens de eerste helft van de race deed ik het rustig aan met de benzine en de banden. Vervolgens wisselde ik van mapping en kon ik harder pushen. Ik stond op de zachte band en voor mij was het erg belangrijk om de banden te sparen. Dus zo weinig mogelijk wheelspin, niet sliden, etc. En die strategie heeft fantastisch gewerkt.” Fantastisch is trouwens een understatement, want dit was een historische overwinning voor Ducati. Het is de eerste winst voor het merk in de MotoGP sinds Stoner op het hoogste schavotje klom in Phillip Island in 2010. En met Andrea Dovizioso op de tweede plek, is het de eerste Ducati 1-2 sinds Stoner en Capirossi het voordeden op Phillip Island in 2007. Daar komt nog bij dat een lange reeks overwinningen door dezelfde vijf rijders doorbroken werd. Maar liefst 89 races van Mugello in 2011 tot Barcelona in 2016 werden gewonnen door Jorge Lorenzo, Marc Márquez, Dani Pedrosa, Valentino Rossi en Casey Stoner. De laatste drie races door Jack Miller, Marc Márquez en Andrea Iannone.

“Het leek even alsof Dovizioso de overwinning voor het grijpen had, zeker omdat Iannone nog steeds last heeft van zijn gekwetste ribben. Maar de geur van een overwinning heelt elke wonde en Iannone zag zijn kans.”

En de manier waarop Iannone won, was erg indrukwekkend. In de eerste ronden wisselden hij, Dovi en Lorenzo nog een aantal keren van plaats totdat Dovizioso de leiding naar zich toe trok. De Italiaan leidde voor zijn teamgenoot en Lorenzo hield Rossi op een afstandje. Het leek even alsof Dovizioso de overwinning voor het grijpen had, zeker omdat Iannone nog steeds last heeft van zijn gekwetste ribben. Maar de geur van een overwinning heelt elke wonde en Iannone zag zijn kans. Hij viel aan in de 21ste ronde en kon Dovizioso tot het einde van de race afhouden. De marge was klein, maar de overwinning was groots. Schermafbeelding 2016-08-15 om 17.51.16

Net zoals de ironie dat Ducati’s eerste overwinning in zes jaar moet komen van een rijder waarmee het merk vanaf volgend jaar niet meer wil samenwerken. En toch is Iannone’s overmacht ook een reden waarom Borgo Panigale koos voor zijn teamgenoot. Want als Iannone rijdt zoals hij dat zondag deed, dan is hij de sterkste man op de grid. Spijtig genoeg rijdt hij zeer zelden zo. In de plaats daarvan rijdt hij als een wildebras, zorgeloos, zonder na te denken. En dan knalt hij een teamgenoot overhoop (Argentinië), of een rivaal (Barcelona). Andrea Iannone heeft het potentieel om constant voor de MotoGP-titel te strijden als hij kalm en gefocused kan blijven. Maar dat kan hij dus niet.

Voor Dovi is de tweede plek dan weer symbolisch voor zijn hele carrière. Hij is wel zorgzaam en rijdt steeds weloverwogen. Een beetje té, waarbij zijn intelligentie hem vaak in de weg staat. Mocht hij soms wat meer risico nemen als hij de kans krijgt, dan zou Dovizioso op koers zitten voor een MotoGP-titel. Maar Dovi is eerder een denker dan een doener.

“Het beslissende punt was dus de bandenkeuze.Want tijdens de laatste zes ronden pushten we 100% en ik had gewoon niet dezelfde grip als Iannone. “ -Andrea Dovizioso

Alles te danken aan de motor?

De kans dat Dovizioso nog eens zicht op een overwinning zal krijgen zoals in Spielberg, is klein. De Ducati was perfect voor dit circuit, zoals Ducati CEO Claudio Domenicali ook toegaf in een persbericht op zondagavond. Maar Dovizioso was voorzichtig en koos voor de harde achterband. Iannone gokte op de medium achterband, met alle gevolgen van dien. “Tijdens het remmen was ik beter dan Iannone,” zei Dovizioso tijdens de persconferentie. “Dit was belangrijk, een sleutel tot het einde van de race. We wilden geen risico’s nemen op vlak van benzineconsumptie en bandenslijtage, dus hielden we eerst wat in. We gebruikten een andere mapping. Het beslissende punt was dus de bandenkeuze.Want tijdens de laatste zes ronden pushten we 100% en ik had gewoon niet dezelfde grip als Andrea. Erg teleurstellend, dat wel.”

Wie waagt, wint

Dat element van risicomanagement is meteen ook wat ervoor zorgde dat Valentino Rossi naast het podium viel. De Italiaan had het hele weekend een goed tempo, maar niet goed genoeg om Lorenzo te kloppen in de race. De poging om hem in te halen, draaide uit op een ramp. “Ik wilde hem voorbijgaan en voor het podium vechten, al waren de omstandigheden tijdens de race erg moeilijk. Het remmen verliep moeilijk en ook de grip bij het uitaccelereren was niet optimaal. Ik had niet 100% de controle. Iedere keer als ik dichter kwam, maakte ik een andere fout.” Een podium was dus wel mogelijk geweest, al had dat veel risico met zich meegebracht.

Schermafbeelding 2016-08-15 om 17.52.55

Jorge Lorenzo reed slim, ook al zag hij nog af van twee slechte regenraces. “Ik heb vijf of zes keer een crisis gekend in mijn carrière en ben steeds sterker teruggekomen. Het is gewoon een kwesite van tijd en doorzettingsvermogen. Vandaag waren de omstandigheden goed, dus stond ik er terug.” Dit was Jorge Lorenzo zoals we hem kennen op z’n best. Bloedsnel en precies, ronde na ronde. Waar kwam die transformatie vandaan? Het zat ‘m allemaal in de temperatuur. De Bridgestones konden hoge én lage temperaturen aan en met de Michelins is er minder speling. Nu de temperatuur goed zat, kon Jorge profiteren van de grip die hij nodig heeft om snel te rijden. Dit wordt dus nog een uitdaging voor de regerende wereldkampioen tijdens de volgende races.

Rossi 2016-08-15 om 17.52.07

“Medium? Really?”

Aan het einde van Rossi’s persbriefing na de race was er een merkwaardig moment. Toen hij een vraag kreeg over de banden, stond hij erop dat iedereen op dezelfde achterband startte. Toen hij gecorrigeerd werd door de media – Iannone reed immers op de zachte achterband – bleef Rossi erbij dat dit niet klopte. In de verwarring kwam er een double-check bij Michelin die bevestigde dat Iannone op de zachte band startte. De keuze werd wel pas laat op de grid gemaakt. Gigi Dall’Igna bevestigde dat hij eerst overtuigd was dat de harde band de betere was voor de race, maar na de opwarming liet hij de rijders een vrije keuze.

e

Ik zag al snel dat het 50-50 was tussen finishen of crashen,” aldus Marc Marquez

De slimme jongeling

En wat met Marc Márquez? De Repsol Honda rijder haalde alles uit zijn machine, maar begreep al snel dat dat niet zou volstaan om de leiders te volgen. “We hadden veel problemen tijdens de race. Ik was vooraan en vocht even mee, maar ik zag al snel dat het 50-50 was tussen finishen of crashen dus koost ik ervoor om wat te vertragen.” aldus Márquez. Die keuze is een bevestiging van wat we al het hele seizoen zien. Márquez heeft geleerd om op zijn tong te bijten in functie van de punten voor het kampioenschap. De vijfde plek was zijn slechtste finish sinds Qatar in 2015, maar Márquez had er geen problemen mee omdat hij wist dat hij slechts twee punten verloor t.o.v. Valentino Rossi en vijf tegenover Jorge Lorenzo. Te weinig grip achteraan betekende dat hij niet competitief kon zijn en gelukkig hielpen de Ducati’s een handje.

Valse starts

De MotoGP-race begon trouwens slecht met een resem valse starts. Cal Crutchlow, Hector Barbera, Alvaro Bautista, Stefan Bradl, en Yonny Hernandez waren allemaal te vroeg weg en kregen een ride trough penalty. Barbera deed geen ride trough binnen de drie ronden en kreeg vervolgens een zwarte vlag. Bradl deed zijn penalty, maar stopte bij zijn pit box. Een domme fout, al mocht hij dus vervolgens nog eens binnen komen voor een ride trough zonder stop…

“Het probleem met de dashboards was dus een goede les met oog op het voorstel om dashboardcommunicatie tussen de teams en de rijders toe te laten. Hiervoor zou hetzelfde systeem gebruikt worden dat nu slecht functioneerde voor Bradl en Barbera.”

De gemeenschappelijke deler tussen de fouten van Bradl en Barbera was het misverstaan van de elektronische boodschappen die weergegeven werden op hun dashboard. Barbera negeerde de boodschap volledig en Bradl kwam de pitlane in met het gedacht dat er iets scheelde met zijn motor – waarom zou zijn dashboard anders deels verdwijnen terwijl alle verklikkerlichtjes beginnen te knipperen? Ze negeerden de boodschappen die de racedirectie toonde aan de start van de pitlane en waren te gefocust op hun dashboard.

Wees voorzichtig met je wensen…

“Vanuit een officieel standpunt is het bord aan de zijkant van de pitlane het correcte signaal in geval van een valste start, een zwarte vlag, of eender welke andere situatie,” aldus racedirecteur Danny Webb. “De dashboardsignalen zijn een handig hulpmiddeltje, maar daar blijft het ook bij. Elke officiële vorm van communicatie verloopt dus via het pitboard in de pitlane.” De problemen met de dashboards werden toegeschreven aan de manier waarop ze geconfigureerd waren, niet aan de boodschappen zelf. “Het is de eerste keer dat dit gebeurde en eigenlijk is het een goede ervaring,” zei Mike Webb. “We versturen het signaal en krijgen vervolgens via de transponder een verzendingsbevestiging. Als er iets foutloopt, ligt het dus aan de verbinding tussen de elektronica op de motor en het dashboard. Dat is een verantwoordelijkheid van de teams, niet de onze. Het is goed om te weten dat dit kan gebeuren en dat je er dus niet 100% op kan vertrouwen.” De racedirectie en technisch directeur Danny Aldridge hadden trouwens al contact opgenomen met Avintia en Aprilia om hulp aan te bieden bij de configuratie.

Marquez Rossi 2016-08-15 om 17.51.48

Het probleem met de dashboards was dus een lesje met oog op het voorstel om dashboardcommunicatie tussen de teams en de rijders toe te laten. Hiervoor zou hetzelfde systeem gebruikt worden dat nu slecht functioneerde voor Bradl en Barbera. Indien er iets mis gaat, krijg je immers verwarring en kan je je zelfs vragen stellen bij de veiligheid van de rijders. Hoe complexer het communicatiesysteem, hoe groter de kans op fouten. De hoop op betere communicatie kan dus al snel omslaan in chaos.

Het MotoGP-circus vertrekt maandag naar Brno voor de volgende manche en een nieuwe kans voor de rijders om hun fouten recht te zetten.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

About The Author

Related Posts