Een stap in het onbekende, met dank aan suikerwater

Je kan veel geld verdienen door suikerwater met een snuifje cafeïne te verkopen aan goedgelovige zieltjes. Genoeg geld om je eigen luchtmacht en ruimtevaartprogramma op te starten. Al dat geld kan je dan nog eens verdubbelen door je eigen sportevenementen te houden die bij je merk passen zoals freestyle mountainbiken, motorcrossen, al stel je verder best geen vragen bij de ongevallenverzekering van de deelnemers.

KTM MotoGP

Het dealen van suikerwater brengt genoeg op om niet één, maar twee formule 1 teams en een viertal voetbalploegen te sponsoren, naast een gigantisch aantal atleten en racepiloten in allerlei competities op twee wielen. En ja, het kan slechtgemanierd klinken om te klagen over de fabrikanten van energydrinks gezien de enorme bedragen die ze in de motorsporten pompen, al brengt dat geld ook een groot risico met zich mee.

“We hebben dit eerder meegemaakt toen de sponsoring van tabaksmerken verloren ging. De MotoGP trok er spijtig genoeg geen lessen uit, want de teams sprongen op het gemakkelijke geld van de energiedrankproducenten.”

De controverse rond de gezondheidsrisico’s van energiedrankjes (obesitas, type II diabetes, cafeïnevergiftiging) heeft geleid tot campagnes om de marketing rond de drankjes in te perken, met name voor jongeren onder de achttien. Aangezien de meeste motorsporten een jong publiek bereiken, zou dat een reusachtig verlies aan inkomen betekenen, waar niemand klaar voor is. We hebben dit eerder meegemaakt toen de sponsoring van tabaksmerken verloren ging. De MotoGP trok er spijtig genoeg geen lessen uit, want de teams sprongen op het gemakkelijke geld van de energiedrankproducenten.

Het Baumgartner-effect

En het kan zelfs zijn dat niet de wetgevers, maar de fabrikanten zelf hun sponsoring stopzetten. Alle grote producenten van energydrinks hebben reeds met succes eigen evenementen georganiseerd. Het mooiste voorbeeld is Felix Baumgartner’s parachutesprong vanop 39 km hoogte, het Red Bull Stratos project. Dit kostte ongeveer 50 miljoen euro, maar kreeg een enorme media-aandacht en werd wereldwijd uitgezonden in nieuwsprogramma’s. Zes maanden na het project was de verkoop van Red Bull in de verenigde staten gestegen met 7% tot 1,6 miljard dollar. Die stijging alleen zorgde voor een verdubbeling van de initiële investering. Waarom zou je dan nog moeite doen om een team of een race te sponsoren als je een veel grotere return on investment kan krijgen op een makkelijkere manier?

Wat doe je wanneer de sponsor groter wordt dan de sport?

Wat doe je wanneer de sponsor groter wordt dan de sport?

De marketing hype van Red Bull Stratos wordt pas echt duidelijk als je beseft dat Baumgartner’s record amper twee jaar heeft stand gehouden en dat het nu in handen is van de voormalige Google leidinggevende Alan Eustace. Hij had niet hetzelfde marketingteam achter hem, en dus ging zijn naam verloren terwijl die van Baumgartner bleef hangen.

“De marketing hype van Red Bull Stratos wordt pas echt duidelijk als je beseft dat Baumgartner’s record amper twee jaar heeft stand gehouden en dat het nu in handen is van de voormalige Google leidinggevende Alan Eustace.”

Ruimteprogramma’s, ex-militaire jetvliegtuigen, sportevenementen, raceteams… allemaal betaald met de inkomsten van suikerwater. Er is zelfs genoeg geld om een racecircuit of twee te kopen – Red Bull eigenaar Dieter Mateschitz bezit de Red Bull Ring en spendeerde reeds veel moeite om ook de Salzburgring te kopen. En wanneer je een circuit bezit én een paar van de grootste namen in de sport, dan wil je er uiteraard ook een race organiseren. Et voilà: de MotoGP trok naar Oostenrijk.

Marquez Red Bull RIng

Wat we weten van het circuit? Naar MotoGP-normen erg, erg weinig. De Red Bull Ring staat al een tijdje op de F1 kalender en dat zie je aan de layout. Het zijn een hoop karakterloze rechte stukken die aan mekaar verbonden zijn met strakke bochten. Het circuit eist meer van de machine dan van de rijder en er zijn dus veel harde acceleratiepunten en rechte stukken met hoge snelheden. De algemene verwachting is dat Spielberg op termijn Phillip Island zal vervangen als het snelste circuit op de kalender, al zijn ze compleet verschillend van aard. Tijdens de privé-tests die gehouden werden door sommige teams na de GP op de Sachsenring, doken er verschillende onboard filmpjes op. Het duidelijkste is er eentje vanop Andrea Iannone’s fabrieks-Ducati dat je hieronder kan bekijken.

Safety first?

Wat je niet zo goed ziet op het filmpje is het gebrek aan voldoende ruime grindbakken. De Red Bull Ring is hoofdzakelijk voorzien op autoraces, wat wil zeggen dat er in veel bochten asfalt ligt waarop de auto’s nog kunnen afremmen vooraleer ze de bandenmuren raken. Verschillende rijders kloegen dan ook dat het circuit meer grindbakken nodig heeft. De organisatie veranderde echter niets (UPDATE: inmiddels heeft de organisatie aangegeven om bocht 10 te veranderen na bezorgdheden over de veiligheid) en buiten de normale toevoeging van luchtkussens zijn er geen extra veiligheidsmaatregelen voorzien. Het blijft nog afwachten hoe de veiligheidscommissie zal reageren na de eerste vrije training op vrijdag.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 14.56.53

UPDATE: Bocht 10 wordt toch aangepast op vraag van de veiligheidscommissie.

Of we een mooie race zullen zien? Op basis van de testen in juli, lijkt dat onwaarschijnlijk. De piste is te fel gebaseerd op rauwe paardenkracht en dus zijn de Ducati’s zwaar in het voordeel. Dat sprak ook uit de rondetijden van de tests die aangevoerd werden door vier Ducati’s. Valentino Rossi was de eerste rijder op een andere motor dan een Duc en hij moest een seconde prijs geven op Andrea Iannone. Zes motoren uit de top tien waren Ducati’s en van die zes waren ze nog per team aan elkaar gepaard. Om maar te zeggen dat het op de Red Bull Ring meer gaat om de motor dan het mannetje dat er op zit. Goed nieuws dus voor de Italianen die erop mikken om dit jaar minstens één race te winnen en vanaf volgend jaar voor de titel willen strijden. Oostenrijk is veruit hun beste kans op een overwinning gezien het voordeel in pk’s.

Dovizioso Red Bull RIng

Hoe klop je de Duc’s?

Of dat was tenminste het verhaal dat voortkwam uit de tests, al waren er twee grote afwezigen in juli. Het Repsol Honda team was niet uitgenodigd op de test die georganiseerd werd door Ducati, en het Italiaanse team was nog aan het bokken omwille van de winglet-verbanning waar Honda voor gezorgd had. Marc Márquez en Dani Pedrosa hadden wel al een keertje op de piste gereden met een RC312V-S straatmotor, maar die staat toch nog een heel eind van de echte MotoGP motor af.

“Er werd al gesuggereerd dat Spielberg veel weg heeft van Austin omwille van de lange rechte stukken en krappe bochten. Márquez is ongeklopt in Austin en zou dus veel vertrouwen kunnen hebben in Oostenrijk.”

Kan Marc Márquez een manier verzinnen om de Ducati’s te verslaan? Er werd al gesuggereerd dat Spielberg veel weg heeft van Austin omwille van de lange rechte stukken en krappe bochten. Márquez is ongeklopt in Austin en zou dus veel vertrouwen kunnen hebben in Oostenrijk. Bovendien is hij de leider in het kampioenschap en is het een circuit dat de Yamaha’s niet echt ligt. Winst in Oostenrijk zou mooi meegenomen zijn voor Marc Márquez. Finishen voor de Yamaha’s lijkt momenteel zelfs zijn worst case scenario en de Ducati’s verslaan wordt zo zelfs overbodig…

Rossi Spielberg

Wendbaarheid? Onbelangrijk.

Kunnen de Yamaha’s hier iets aan veranderen? Niet echt. Hoewel de acceleratie van de Yamaha uitstekend is, kunnen de blauwe motoren niet tippen aan de Duc’s. En gezien de Honda’s beter afremmen dan de Yam’s, lijkt het erop dat ze hun wapen van een hogere bochtensnelheid hier niet kunnen gebruiken. Valentino Rossi en Jorge Lorenzo krijgen een moeilijke taak voorgeschoteld en zullen zich vooral moeten focussen op het verslaan van Marc Márquez. De Suzuki’s bevinden zich in hetzelfde schuitje. De GSX-RR is dit jaar een stuk sterker geworden, maar moet nog steeds onderdoen voor de Ducati’s en de Honda’s. Dat zou kunnen voortkomen uit een gebrek aan mechanische grip en op een circuit met weinig bochten kunnen Maverick Viñales en Aleix Espargaro dus niet profiteren van hun betere wendbaarheid. Voor hen is het doel dan weer om de Yamaha’s te kloppen.

Lorenzo Red Bull RIng

Mogen we ons verwachten aan een succes van een satellietteam zoals in Assen? Als het regent is alles mogelijk, maar momenteel geeft de weersvoorspelling droog weer aan. Indien het zo blijft, is het nog steeds een optie dat een satelliet Ducati zich komt moeien met het podium, zo was Scott Redding erg snel tijdens de eerste testdag en ook Hector Barbera liet al mooie tijden optekenen. Het overschot aan pk’s van het fabrieksteam zou voor beide Andrea’s nochtans moeten volstaan voor de winst, maar zeg nooit nooit.

De onbekende factoren

De Red Bull Ring is onbekend terrein voor Michelin. De Franse bandenfabrikant heeft drie symmetrische voorbanden en twee compounds voor assymetrische achterbanden meegebracht, gebaseerd op de data van de testen. Ze zouden een goed idee moeten hebben van de bandenvereisten voor dit circuit, maar de omstandigheden en de hitte van de strijd tijdens een race kan zelfs de beste plannen in de war sturen. Er zullen op vrijdag ongetwijfeld gespannen zenuwen zijn in de Michelin-tent en de Franse techniekers zullen alle banden van dichtbij in de gaten houden. De uitdaging is groot.

“Welk effect zal de Red Bull Ring hebben op het 2016 MotoGP-kampioenschap? Het circuit is op zich een organisationele dwaling, dus het is nog te vroeg om uitspraken te doen.”

Welk effect zal de Red Bull Ring hebben op het 2016 MotoGP-kampioenschap? Het circuit is op zich een organisationele dwaling, dus het is nog te vroeg om uitspraken te doen. Het lijkt erop dat Ducati haar eerste overwinning sinds die van Casey Stoner op Phillip Island in 2010 kan binnenhalen, wat in het voordeel van de Yamaha’s kan spelen indien ze erin slagen om Márquez te verslaan – terwijl ze wachten op Brno en Silverstone, twee circuits waar de Yamaha M1 beter tot zijn recht komt. Maar als Marc Márquez erin slaagt om de Ducati’s achter zich te houden, dan is het kampioenschap zo goed als beslist.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

One Response

  1. Rudi Gorrens

    Beste,

    Wij zijn 6 vrienden uit België die zoveel mogelijk Europese MotoGP wedstrijden live proberen te volgen. Zo stond ook de GP van Oostenrijk dit jaar op ons programma. Omdat de tribuneplaatsen op enkele dagen uitverkocht waren besloten we dan maar om staanplaatsen te nemen. Gepakt en gezakt vertrokken wij met onze motoren (wij rijden altijd met de motor naar de GP) op een zesdaagse reis richting Spielberg. Het eerste wat tegenviel was dat de parking voor motoren zeer ver van ‘t circuit was en dat die lange bergwandeling in motorkledij in die zon behoorlijk afmattend was. Uiteindelijk bereikten helemaal nat van het zweten de ingang. Toen we naar de kwalificaties gingen kijken (wij stonden in de groene zone) merkten we al vrij snel op dat je zeer ver van de baan stond en je bijna genoodzaakt was om alles te volgen op de grote schermen om iets te kunnen volgen. Heel de groene zone bekeken om toch maar ergens een betere plaats te kunnen vinden maar dat bleek ijdele hoop te zijn. Zondags was zo mogelijk nog erger omdat we enkel een plaats achter een groot scherm hadden en de motoren slechts een 75 meter echt konden zien. We hadden bijna net zo goed kunnen thuis blijven om daar op een scherm te kijken, nog nooit meegemaakt op een GP! Als ze nu in die groene zone enkele taluds zouden afgraven zouden die tienduizenden daar ook iets kunnen zien.
    We hebben dan ook samen besloten om deze MotoGP links te laten liggen als we geen tribuneplaatsen kunnen kopen. Spijtig eigenlijk want het is een schitterend circuit, maar niet voor de staanplaatsen in de groene zone!
    Hopelijk zijn wij niet de enige die hierop reageren en word er in de toekomst iets aan gedaan.

    Met vriendelijke groeten
    Chris, Luc, Rudi, Pascal, Arie en Raf