MotoGP Italië: De Review

De Italiaanse GP in Mugello was er eentje voor de geschiedenisboeken. Niet alleen eindigden de drie races met een close finish – de marge in de Moto3 was 0.038s en dat was het grootste verschil van de drie! – maar de manier waarop de races beslist werden en de gebeurtenissen onderweg zullen nog een tijdje nazinderen bij de racefans. Er was drama, chaos en verwarring. Als er een script was voor zondag, dan werd het tien keer verscheurd en herschreven vooraleer de dag voorbij was.

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.11.50

Het begon al tijdens de warm-up ‘s ochtends. De laatste seconden van de MotoGP-sessie tikten weg toen Jorge Lorenzo opeens de piste verliet met witte rook uit de uitlaat van de Movistar Yamaha. Zijn motor had een mechanisch probleem, en dat zorgde voor kopzorgen aangezien het een relatief nieuw blok was. De motor had slechts twaalf oefensessies en twee races achter de rug, terwijl de andere twee motoren van Lorenzo al 21 en 23 oefensessies en twee races doorstaan hadden. Hoewel de constructeurs dit jaar zeven i.p.v. vijf motoren mogen gebruiken, kan het verlies van nummer drie tijdens de zesde race van het seizoen wel eens voor problemen zorgen tegen de tijd dat we in Valencia arriveren. Zo kort voor de race een motorblok verliezen leek op dikke pech voor Lorenzo, al zou korte tijd later het tegenovergestelde blijken.

“Natuurlijk kon ik voor de overwinning strijden in Mugello. Dat is, meer nog dan een doel, een droom van me sinds 2008.”
-Valentino Rossi

“We hebben erg veel geluk gehad vandaag met het blok, want één ronde minder rijden tijdens de warm up zou een DNF betekend hebben”, aldus Lorenzo tijdens de persconferentie na de race. Lorenzo had goed bewijs om deze stelling op te baseren, want tijdens de negende ronde van de race viel Valentino Rossi uit met motorpech. Lorenzo mag dan een motorblok minder hebben voor de rest van het seizoen, maar Rossi verloor een motorblok én een podiumplek. Aangezien hij wel heel comfortabel zat achter Lorenzo, leek het erop dat hij een kans had om voor het eerst sinds 2008 nog eens te winnen tijdens zijn spirituele thuis-GP.

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.13.40

Het was een erg pijnlijke motorpech voor Rossi en je kon duidelijk zien dat hij afgeleid was. Voor het eerst sinds zijn beenbreuk in Mugello ging hij niet naar het podium om de joelende massa te groeten – iets wat hij wel deed tijdens de moeilijke jaren bij Ducati. Hij geloofde dat de overwinning binnen handbereik lag en die droom werd verbrijzeld door een kapotte motor. Hij was niet de enige die die mogelijkheid zag: “Wilco (Zeelenberg) vertelde me dat Rossi redelijk relaxed achter me zat”, aldus Lorenzo tijdens de persconferentie. Tijdens vijf van de acht rondjes die Rossi afwerkte, was het verschil tussen hem en Lorenzo minder dan een tiende aan de meet. “Natuurlijk kon ik voor de overwinning strijden in Mugello,” zei Rossi achteraf tegen de media. “Dat is, meer nog dan een doel, een droom van me sinds 2008. Vandaag was ik erg snel tijdens de race. En ik reed een beetje achter Lorenzo, al denk ik dat ik een beter tempo aankon dan hem. Ik had sowieso kunnen aanvallen en de race spannend kunnen maken.” Maar dat mocht dus niet zijn.

“Waarom kregen Lorenzo én Rossi geen nieuwe motor, gewoon om op veilig te spelen?”

Het feit dat de twee Yamaha’s opbliezen tijdens dezelfde dag – een ongehoord toeval en iets wat ik nog nooit eerder zag tijdens tien jaar MotoGP-verslaggeving – bracht twee belangrijke vragen naar voren. Ten eerste: hoe gebeurde het? En ten tweede: Waarom kregen Lorenzo én Rossi geen nieuwe motor, gewoon om op veilig te spelen? De eerste mogelijke oorzaak is dat Mugello een zwaar circuit is voor motoren aangezien de rijders lang accelereren in de hoogste versnelling met het gas wagenwijd open. Dan is er het rechte eind waar de motoren officieel meer dan 350 km/u halen en officieus volgens de data zelfs meer dan 360 km/u. Rossi zat acht ronden lang vlak achter Lorenzo op het rechte eind, waar zijn radiator een hoop minder koelende lucht ontvangt. En dan is er de hobbel aan het einde van het rechte eind waar de rijders met de twee wielen van de grond komen. Op dat punt zijn de motoren al bijna op hun maximum toerental en wanneer het achterwiel lift is er niets wat de motor tegenhoudt om ver in het rood te gaan. Het is misschien maar een fractie van een seconde, al zorgt de samenloop van omstandigheden er misschien voor dat iedere zwakheid van de motor aan het licht komt.

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.12.36

 

 

“Hoewel de motoren verzegeld zijn en het design niet veranderd mag worden, is het in theorie toch mogelijk om een oplossing te voorzien.”

Lin Jarvis vertelde aan MCN dat de motoren terug naar Japan gestuurd worden voor onderzoek. Yamaha gelooft dat er een probleem is met het bovenblok van de motor, wat overeenstemt met het feit dat er geen olie te bespeuren was in de bodemkuip van de motor. Jarvis liet ook weten dat Yamaha in Barcelona een oplossing zou hebben voor het probleem. Hoewel de motoren verzegeld zijn en het design niet veranderd mag worden, is het in theorie toch mogelijk om een oplossing te voorzien. Indien Yamaha de verandering indient bij de MSMA en de constructeurs stemmen unaniem toe met goedkeuring van MotoGP technisch directeur Danny Aldridge, dan kan Yamaha de herwerkte onderdelen gebruiken om de motoren te verbeteren. Of zo’n aanvraag geaccepteerd zou worden, is maar zeer de vraag. Dit soort aanpassingen worden enkel toegelaten op basis van een veiligheidscriterium en er mag geen effect zijn op het prestatieniveau van de motor. De andere constructeurs zouden kunnen wijzen in de richting van de Tech3 Yamaha’s die geen problemen hadden aangezien dit team met een lagere toerenbegrenzing moet werken. Nota bene een maatregel die opgelegd werd door Yamaha zelf om de betrouwbaarheid van de Tech3 M1’s te verbeteren. Indien de problemen van Yamaha verholpen kunnen worden met een toerenbegrenzer die honderdvijftig à honderd toeren lager ligt, is er dan nog wel een nood aan nieuwe onderdelen?

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.11.27

De beslissing i.v.m de aanvraag van Yamaha zou snel moeten worden genomen. Mocht HRC zich egocentrisch opstellen, dan zou de aanvraag snel verworpen worden. Honda zit tenslotte zelf opgescheept met een motor die te agressief accelereert (zoals Marc Márquez nog demonstreerde door op de lijn geklopt te worden door de Yamaha) dus waarom zou Yamaha de motor mogen aanpassen wanneer ze ook gewoon de toerenbegrenzing kunnen aanpassen in ruil voor iets minder power? Het zou alleszinds een interessante dynamiek in het kampioenschap brengen.

“Er was niet genoeg tijd om de motor open te halen en het probleem op te sporen, dus vervolgden we ons gewone programma, zonder succes.”
-Valentino Rossi

Deel twee van de vraag is makkelijker te beantwoorden. Waarom werd Rossi’s motor niet vervangen uit voorzorg nadat Jorge Lorenzo ’s ochtends zijn motor opblies? Het is toch beter om op safe te spelen in zo’n geval? Het probleem was dat Yamaha geen duidelijk beeld had van wat er fout liep bij Lorenzo en dat het te dicht bij de start van de race gebeurde. Rossi en zijn team hadden enkele zorgen, vertelde hij aan de media: “We waren bezorgd omdat dit normaal nooit gebeurt, maar onze motor had minder kilometers dan die van Jorge dus we konden een verse motor gebruiken voor zondag zoals in Jerez of Le Mans. Er was niet genoeg tijd om de motor open te halen en het probleem op te sporen, dus vervolgden we ons gewone programma, zonder succes.”

In theorie hadden ze een nieuw motorblok kunnen gebruiken, maar er was geen garantie dat het nieuwe blok niet hetzelfde probleem zou gekend hebben. Het kapotte motorblok was nog lang niet in de buurt van de normale levensduur dus we mogen er van uitgaan dat de pech niet het gevolg was van de gebruikelijke slijtage.

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.11.08

“Het triestigste aan Rossi’s motorpech is dat het ook een mooie strijd en een prachtige laatste ronde overschaduwde.”

Rossi’s DNF was slecht nieuws op verschillende vlakken. Ten eerste kreeg het publiek niet te zien waarvoor het gekomen was, namelijk een veldslag tussen twee gedreven rivalen. Met Marc Márquez in de slipstream was er hoogstwaarschijnlijk een strijd losgebarsten tussen Rossi en de twee mannen die ervan beticht worden om zijn 2015 titel gestolen te hebben. De DNF zorgt ook voor een achterstand van 37 punten t.o.v. zijn teamgenoot en de kampioenschapsleider. Uiteraard hebben we nog maar een derde van de races gezien en kan er nog veel gebeuren. Rossi’s titelstrijd is verre van voorbij, al heeft hij nu wel een serieuze klap gekregen. Gelukkig kan het tij in het kampioenschap snel keren.

“Lorenzo maakte een einde aan de mythe dat hij geen ‘last lap battle’s’ kan winnen.”

Het triestigste aan Rossi’s motorpech is dat het ook een mooie strijd en een prachtige laatste ronde overschaduwde. Marc Márquez hing de hele tijd achter Rossi en Lorenzo en toen Vale zijn motor opblies, slaagde de Repsol Honda rijder erin om het gat met Lorenzo dicht te rijden. Marc Márquez vocht ook een innerlijke strijd uit, want vorig seizoen heeft hij geleerd dat het belangrijker is om punten voor het kampioenschap binnen te rijven, dan het risico op een valpartij te lopen. Toch kon hij zijn aard niet verbergen en met vijf ronden te gaan zette hij de aanval in. Na een verbeten strijd hing Marc Márquez aan de leiding bij het uitkomen van de laatste bocht, maar Lorenzo wist goed waar de Yamaha sterker was dan de Honda. Met amper 0.019s verschil versloeg de Yamaha rijder Marc Márquez en zo maakte hij een einde aan de mythe dat Jorge Lorenzo geen ‘last lap battle’s’ kan winnen.

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.13.10

Toch moet het gezegd dat Lorenzo’s overwinning voor een groot gedeelte te danken is aan het zwakke punt van de Honda RC213V. De Movistar Yamaha M1 vloog verbazingwekkend gemakkelijk voorbij de Repsol Honda nadat Marc Márquez vijf ronden lang de motor ver over de grens had gedreven. Márquez ontweek zorgvuldig de vraag of zijn Honda hem de overwinning had gekost: “Wanneer ik toekwam in het parc fermé bedankte Nakamoto en de hele Honda staff me voor de race omdat ze weten dat we momenteel problemen hebben.” Toch gaf hij aan te weten waar de moeilijkheid zit: “ Ik reed een goede laatste ronde zoals meestal wanneer ik in direct gevecht ben met een andere rijder. Maar dit keer verloor ik de race in de rechte lijn. Dat is me slechts één keer eerder overkomen, namelijk dit jaar in Qatar. We weten dat dit ons zwakke punt is en dat we er aan moeten werken voor de toekomst.”

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.10.48

De Italiaanse eerredder was Andrea Iannone, al was de Ducati fabrieksrijder diep teleurgesteld. Een koppelingsprobleem zorgde ervoor dat de Italiaan een slechte start nam vanop de eerste rij waardoor hij pas als achtste doorkwam na de eerste ronde. Vanaf daar vocht hij zich terug naar voren, al bleef hij vijf seconden achter de leiders vastzitten. Iannone was tevreden met zijn podiumplek, maar hij vond dat er meer in zat. “Spijtig genoeg kende ik een slechte start. Dat is een teleurstelling, want verder was het een topweekend.” Iannone wilde duidelijk een overwinning binnenhalen en zette in de laatste ronde nog de snelste tijd van de race neer op een haar van het ronderecord.

“Uiteraard ben ik teleurgesteld, want ik denk dat ik voor het podium had kunnen vechten. Ik reed dezelfde rondetijden als Jorge en Marc.”
-Maverick Viñales

Maverick Viñales kende een gelijkaardig traject met een slechte start door elektronicaproblemen. Hij wist niet wat het exacte probleem was, maar het voelde aan alsof hij de pitlane begrenzer raakte. “De motor werd begrensd en iedereen reed me voorbij,” aldus Viñales. Nadat hij opschakelde, kwam de snelheid er opnieuw in maar tegen die tijd was het een inhaalrace vanop de elfde positie. “Uiteraard ben ik teleurgesteld, want ik denk dat ik voor het podium had kunnen vechten. Ik reed dezelfde rondetijden als Jorge en Marc.”

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.12.27

De hele polemiek over motorproblemen, mooie inhaalmanoeuvres en teleurstellingen overschaduwt een erg belangrijk aandachtspunt. Voor de eerste keer dit seizoen gaat het niet louter over banden en over de vraag of Michelin wel goed werk geleverd heeft. De MotoGP race was een seconde sneller dan het vorige record en zowel de pole-tijd als de snelste tijd in de race waren net een paar honderdste te traag om de records te verbreken. Geen enkele crash werd veroorzaakt door bandenproblemen en voor Michelin was dit een perfect normaal raceweekend. Een mooie prestatie voor de Franse bandenfabrikant.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.