Op vrijdag stierf er een jongeman door een vreemde crash op het circuit van Catalunya en we rouwden om hem. Op zaterdag waren er veel emoties toen we het tempo van een gewoon raceweekend weer wilden oppikken. Zondagochtend herinnerden we Luis Salom samen met de hele paddock en een circuit vol fans. In stilte dachten we terug aan een jong talent dat ons ontnomen werd, goed wetende dat het opnieuw kan gebeuren. Zondagnamiddag werd er geracet en wisten we opnieuw waarom jonge mensen hun leven op het spel zetten om aan te tonen dat ze sneller rondjes kunnen rijden op een motorfiets dan iemand anders.

49.gallery_full_top_lg

“Ik moest mijn tranen inhouden tijdens de minuut stilte”, zei Maverick Viñales over de herdenking. “Het was een moeilijke race, maar ik denk dat racen de beste manier is om Luis te eren.” Marc Márquez dacht er hetzelfde over. “Het bracht de grote MotoGP-familie weer een stuk dichter bij elkaar. Toen we op de grid stonden en toen we aan het racen waren, was dat allemaal voor Luis. Iedereen droeg de race op aan Luis.”

En het waren prachtige races voor Luis Salom. De Moto3 zag een intense strijd tot op de meet, de Moto2 werd een groots duel tussen twee van Salom’s recente rivalen en de MotoGP bracht ons één van de beste duels in tijden, met een mooie overwinning en een handdruk na de race.

“Het was de voorband waar het om te doen was en meer nog het sparen van die band.”

De MotoGP-race was de kers op de taart van zondag. En het was een heerlijke taart met vele plottwisten en leuke details over het hele evenement. De race werd een uitputtingsslag waarin de rijders met het beste banden-management kwamen bovendrijven. Niet zo zeer de achterband speelde een rol, hoewel Dani Pedrosa met een medium achterband derde werd, terwijl bijna iedereen op de harde achterband stond. Het was de voorband waar het om te doen was en meer nog het sparen van die band.

Schermafbeelding 2016-06-06 om 22.50.39

Net als in Jerez, toonde Rossi zich een meester in deze kunst. Ondanks een redelijk desastreuze start – hij remde niet laat genoeg voor bocht 1 en kwam in de clinch met Andrea Dovizioso – vocht de Yamaha-rijder zich naar voren waar hij Jorge Lorenzo en Marc Márquez tegenkwam.

“Het gebrek aan grip in een heet en vettig Barcelona zorgde ervoor dat Lorenzo’s voorband snel sleet, wat nog eens verergerd wordt door zijn kenmerkende hoge bochtensnelheden.”

Lorenzo was er niet in geslaagd om zijn bliksemstart om te zetten in een voorsprong. Hoewel hij de race leidde, reed hij trager dan de mannen achter hem. Het gebrek aan grip in een heet en vettig Barcelona zorgde ervoor dat Lorenzo’s voorband snel sleet, wat nog eens verergerd wordt door zijn kenmerkende hoge bochtensnelheden. Zonder zijn sterk punt, kon Lorenzo het tempo moeilijk aan en dat zou zijn ondergang worden. Al werd die ondergang nog wel een stuk dramatischer met behulp van Andrea Iannone.

Het langverwachte duel

Lorenzo’s kopwerk bood kansen aan zowel Marc Márquez als Valentino Rossi. Rossi was de eerste om Lorenzo voorbij te gaan, maar Marc Márquez volgde snel daarachter. Márquez bleef aan Rossi’s staart hangen voor ongeveer twaalf ronden, al moest hij er hard voor werken en verloor hij een keer bijna de voorkant in de chicane. Met vier ronden te gaan viel hij aan en had hij de zege in zicht.

Schermafbeelding 2016-06-06 om 22.51.04

Dat bleek een illusie, want Marc Márquez’ aanval was woest, maar Rossi was niet bereid om zijn plek af te staan. Elke aanval werd gecountered en Rossi kon steeds snel terugslaan. In Mugello werd Rossi van een overwinning beroofd door een plofblok en nu was hij uit op wraak. En die proefde nog eens zo zoet in de thuisstad van Jorge Lorenzo en Marc Márquez.

Hoewel Marc Márquez een fantastische race reed, was hij geen tegenpartij voor een Rossi in bloedvorm. Met twee ronden te gaan maakte Márquez opnieuw een fout en toen begon hij aan de punten voor het kampioenschap te denken. Met Lorenzo out, volstond een tweede plek om de leiding naar zich toe te trekken. Later op het seizoen zullen er nog kansen zijn.

Oude honden, nieuwe trucjes

“Dit jaar ben ik sterker, ook al heb ik minder punten.”
-Valentino Rossi

Er zullen ook veel obstakels op die weg zijn en Valentino Rossi kan wel eens het belangrijkste zijn. De Italiaan is in topvorm en zijn vuur en ambitie branden als nooit te voren, met een extra boost door de overstap naar Michelin. Rossi zelf wijt zijn goede vorm aan zijn focus tijdens de race-zondagen. “Het belangrijkste is om scherp en snel te zijn op zondag om twee uur. Dat is wat ik m’n hele carrière al doe. Vorig jaar vocht ik voor het kampioenschap tot de laatste race, maar tijdens die races was ik soms minder snel dan Lorenzo en Márquez. Dit jaar ben ik sterker, ook al heb ik minder punten.” Hij is snel, gelukkig met de Yamaha M1 en duidelijk tevreden met de bandenwissel. “Ik ben fan van de Michelins omdat ik er in het verleden veel op gereden heb. Het is dus een vertrouwd gevoel.”

Rossi heeft minder moeite dan zijn teamgenoot om aan de banden te wennen, zeker in moeilijke omstandigheden met weinig grip. Het verschil tussen de twee Yamaha’s is niet de setup, wist Wilco Zeelenberg me zondag te vertellen, het zit ‘m in de manier waarop de rijders omspringen met de banden.

Dit was iets wat Lorenzo ook toegaf na de race. “Rossi had op dezelfde motor veel minder last van bandenslijtage. Hij rijdt anders dan ik en kan de voorband beter sparen. Hij is ook beter in moeilijke omstandigheden. Vandaag reed hij een ongelofelijke race. Ik kon niet rijden zoals hij of mijn rijstijl aanpassen om de bandenproblemen tegen te gaan.”

Wiedergutmachung? Laten we niet op de feiten vooruitlopen.

Schermafbeelding 2016-06-06 om 22.52.12

Rossi’s overwinning op Marc Márquez, tijdens een weekend dat overschaduwd werd door Salom’s dood, hielp bij de start van een toenadering tussen de twee rijders. Of liever de verandering van een haatrelatie naar gewoon een gezonde competitie tussen twee rijders. Sinds Sepang was er een spervuur van respectloze opmerkingen in de pers en Marc Márquez heeft daar duidelijk onder te lijden gehad. Terwijl Márquez graag terug naar een normale omgang wilde terugkeren, hield Rossi steeds afstand en negeerde hij Marc Márquez compleet. Dit veranderde een beetje in het parc fermé toen Márquez op Rossi afstapte om zijn hand aan te bieden en Rossi voor de eerste keer sinds Sepang accepteerde. Toen hiernaar gevraagd werd op de persconferentie, antwoordde Rossi “We moeten rustig en relaxed blijven omgaan met elkaar. Het is een prachtige sport, het is onze passie, maar het is ook gevaarlijk. Een normale omgang met andere rijders is makkelijker om gefocust te blijven.”

“Rijders moeten oppassen dat die afkeer voor elkaar hen niet compleet opvreet. Rossi is deze fase nu voorbij, en hij lijkt er enkel maar sterker door te rijden.”

Er werd niet gesproken over vergeven, en daarvoor lijken de rijders ook niet klaar. Rossi’s haat voor Márquez is niet weg, al lijkt hij wel bereid om de strijd naast het circuit even te staken. Op die manier kan zijn energie naar het racen gaan, ook al kan een gezonde afkeer van de tegenstanders soms een goede motivatie zijn. Rijders moeten oppassen dat die afkeer voor elkaar hen niet compleet opvreet. Rossi is deze fase nu voorbij, en hij lijkt er enkel maar sterker door te rijden.

Een Honda revival, of zoiets

Twee keer op rij finishten er twee Honda’s in de top vier en in Barcelona stonden er zelfs twee op het podium. De fabrieks-Honda’s hebben een progressie gemaakt sinds het begin van het seizoen, maar waar komt dat opeens vandaan?

Schermafbeelding 2016-06-06 om 22.51.13

Marc Márquez vertelde tijdens de persconferentie dat er enkel een verbetering was op het vlak van de elektronica, want HRC begon eindelijk de ‘unified software’ beter te begrijpen. Pedrosa gaf toe dat hij meer aanpassingen had gedaan, maar ging niet dieper in detail. Wat de keuze ook was: het was er een goede, want na een lucky podium in Argentinië, had hij zijn derde plaats nu dik verdiend. En als Honda dit kan doorzetten, dan is Pedrosa binnenkort weer een rijder waar de top-3 rijders rekening mee moeten houden.

Het zwarte schaap

De overwinning van Rossi, met Márquez op een tweede plaats en een Lorenzo met bandenproblemen, zou voor een erg spannende kampioenschapsstrijd kunnen gezorgd hebben. Maar dat is buiten Andrea Iannone gerekend. Die maakte het verschil in bocht 10 door Lorenzo van de piste te kegelen. Iannone kreeg een penalty en zal achteraan moeten starten in Assen. Een redelijk strenge straf als je het incident apart bekijkt, maar gezien de voorbije incidenten van Iannone is de beslissing van de racedirectie best te begrijpen.

Schermafbeelding 2016-06-06 om 22.51.41

“Wat Lorenzo nog het meeste stoorde, was dat de eerste vraag van Iannone na de crash was of er iets scheelde met zijn motor.”

Voor sommige mensen mocht het nog strenger zijn, niet verwonderlijk vroeg Jorge Lorenzo om een race ban. Niet zozeer omwille van het incident, eerder om Iannone een les te leren. “In het voetbal krijg je een rode kaart.” Hij verwees daarmee naar zijn eigen ban uit de 250cc periode, toen hij zelf enige tijd kreeg om na te denken over zijn daden. Dat zou waarschijnlijk de enige les zijn die zou doordringen.

Wat Lorenzo nog het meeste stoorde, was dat de eerste vraag van Iannone na de crash was of er iets scheelde met zijn motor. Hij had niet verwacht dat Lorenzo zo zou remmen, met alle gevolgen vandien. Iannone vond dat hij niets fout gedaan had en zei dat hij op exact hetzelfde punt had geremd als alle vorige ronden.

Kleine vergissing, grote gevolgen

Pol Espargaro die het grootste gedeelte van de tijd achter Iannone reed en het ongeval vanop de eerste rij kon zien, bevestigde dit. “Iannone remde niet te laat. Het was geen gekke rijlijn, hij was op de juiste lijn toen hij Lorenzo raakte.”

“Zijn initiële aanremmen was ok, maar op het punt dat je de remmen normaal gezien los laat, bleef hij vertragen”
-Pol Espargaro

Het probleem zat erin dat Lorenzo problemen had met zijn voorband en daardoor harder remde voor de bochten dan anders. “Jorge had problemen met de voorband. Hij had niet dezelfde bochtensnelheid als anders. Zijn initiële aanremmen was ok, maar op het punt dat je de remmen normaal gezien los laat, bleef hij vertragen” aldus nog Espargaro. Dit was volgens hem de oorzaak van de crash, al was het geen excuus om Lorenzo te raken. “Het is hetzelfde als je met de auto op straat rijdt. Wie van achter komt, is in fout.” Wat Iannone moest doen, volgens vele rijders en teammanagers, was een bredere lijn rijden. In plaats van naar de apex te duikelen, moest hij de buitenkant van de bocht aanhouden.

Ducati baas Davide Tardozzi stemde daarmee in. “Het was een kleine fout van Iannone, met grote gevolgen. Maar je mag dit niet vergelijken met zijn crash in Argentinië die echt het gevolg was van een inschattingsfout. Deze keer had hij de crash kunnen voorkomen door het kiezen voor de buitenkant van de bocht i.p.v. de binnenkant.”

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.