Morgen mag je gerust een Super Sunday noemen, met zowel een WSBK- als MotoGP-race op het programma. Terwijl de Kawasaki’s en Ducati’s het Superbike kampioenschap uitvechten in Aragon, streek het GP-circus neer bij het Termas de Rio Honda circuit in Argentinië.

De GP van Argentinië is de eerste echte test van het seizoen want in Qatar was iedereen uitstekend voorbereid. Amper twee weken voor de GP hadden de teams nog een driedaagse testsessie op het Losail circuit om te wennen aan alle technische aanpassingen. In Argentinië ligt dat anders. Alle teams staan aan de start zonder eerdere ervaring met de Michelins of de gemeenschappelijke software op dit circuit. Ook voor de Franse bandenleverancier zelf wordt het een uitdaging aangezien Michelin slechts heel beperkt heeft kunnen testen in Argentinië.

Schermafbeelding 2016-04-02 om 18.57.10

Bandenkeuze

Termas de Rio Hondo is het op één na snelste circuit op de kalender, (enkel Phillip Island is sneller) en dat brengt een aparte belasting van de banden met zich mee. In Qatar hielden zowel de harde als zachte Michelins het goed uit, dus in Argentinië moeten de rijders mogelijk echt de juiste band voor de race kiezen, i.p.v. de juiste band voor het weekend. En dan is er nog het weer dat een belangrijke rol kan spelen. Het weekend lijkt redelijk wisselvallig en er is regen voorspeld voor zowel zaterdag als zondag. We verwachten dat de intermediate banden gebruikt zullen worden, maar of er op geracet zal worden is nog maar de vraag.

“Moed en karakter wegen op Termas de Rio Hondo zwaarder door dan paardenkracht of stuurgedrag.”

Wat voor een circuit is Termas de Rio Hondo? Snel en vloeiend, met een paar technische stukjes en een paar krappere bochten. Het heeft wat weg van Phillip Island, maar met iets meer variatie van bochten. Het is dus wel het type circuit waar de rijder – en niet de motor – het verschil kan maken en daarom is het naast Mugello, Assen en Phillip Island één van de favoriete circuits van veel piloten. Welk merk is er in het voordeel? Ik kan het niet zeggen, want zoals gezegd moet de rijder hier zelf het verschil maken. Moed en karakter wegen op Termas de Rio Hondo zwaarder door dan paardenkracht of stuurgedrag. Bovendien zijn de motoren dit seizoen qua prestaties erg aan elkaar gewaagd en dat maakt het op dit soort circuits alleen maar interessanter.

Schermafbeelding 2016-04-02 om 18.58.10

Hoofdrollen voor…

Op welke piloten moeten we letten? Valentino Rossi won hier afgelopen jaar na een briljante strategische gok op vrijdag met de bandenkeuze. Hij was niet de snelste tijdens de kwalificatie, maar hij blonk uit tijdens de race. Lorenzo heeft twee slechte Argentijnse GP’s achter de rug. In 2014 had hij gezondheidsproblemen en in 2015 gokte hij op de verkeerde, zachte band. Maar hij blijft de rijder die zich het beste heeft aangepast aan de Michelins en daarnaast zit de stemming goed na zijn overwinning in Qatar.

Marc Márquez was snel in Phillip Island en dat geeft hem een stapje voor in Argentinië. De Repsol Honda rijder maakte vorig jaar de vergissing om met Rossi voor de overwinning te strijden in plaats van zich tevreden te stellen met 20 punten. Hij gaf tijdens de persconferentie toe dat hij vorig jaar een vergissing maakte, en dat is wel wat anders dan wat hij toen aan het einde van de race verklaarde. Márquez wordt een stukje volwassener.

De outsiders

De Ducati’s mogen we zeker bestempelen als kanshebbers voor de overwinning , want beide Andrea’s waren snel in 2015. Dovi eindigde op het podium, Iannone werd op de meet geklopt voor het brons door Cal Crutchlow. Maar de 2016 Ducati is beter en beide rijders reden sterk in Qatar. De motor is goed genoeg, het ligt nu in handen van de piloten. De Pramac Ducati’s zijn dus misschien wel de échte outsiders. Scott Redding heeft al laten zien dat hij de pure snelheid aankan en Michele Pirro (die invalt voor een gekwetste Danilo Petrucci) heeft als Ducati’s officiële testrijder meer tijd doorgebracht op de Michelins dan eender welke andere piloot. Verder is er nog Maverick Viñales die in Qatar een goed weekend had. Hij werd opgehouden door Dani Pedrosa, maar in Argentinië kan hij dichter bij de top eindigen. En als de geruchten van de deal tussen Lorenzo en Ducati waar zijn, dan is dit weekend voor hem het ideale moment om zich in de kijker te rijden.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

De MotoGP van Argentinië wordt morgen live uitgezonden op Eurosport. De Moto3 met Belg Livio Loi gaat van start om 18u, de GP-klasse start om 21u. MaxxMoto wenst u veel kijkplezier.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts