MotoGP Aragon: De Review

Eerst en vooral onze verontschuldiging voor het laattijdig publiceren van dit artikel. Zowel David, als ik (Arno) waren de voorbije dagen ziek.

Momentum. Dat is waar de laatste race voor de Australasische uitstap helemaal om draait. Momentum naar het einde van het kampioenschap toe, om aan kop te staan en de winning spirit mee te nemen naar Motegi, Phillip Island en Sepang.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-51-33

Het kampioenschap mag dan misschien beslist worden tijdens één van de overzeese wedstrijden, maar Aragon is de plek waar de rijders hun kaarten op tafel gooien. De drie races op zondag hadden stuk voor stuk een grote impact op de kampioensschapsstrijd. Tijdens de eerste race van de dag werd een Moto3-titel gewonnen. Tijdens de tweede race werd het gevecht om de titel weer aangewakkerd. En in de laatste race zagen we een ijzersterke Marc Márquez die vocht voor zijn derde MotoGP-titel. Het was een mooie racedag.

Moto3: Binder beslist kampioenschap

“Het meest indrukwekkende was dat Binder op geen enkel ogenblik de indruk gaf dat hij voor de seizoenstitel reed. Hij vocht alsof zijn leven er van afhing en riskeerde zelfs te crashen.”

Er zijn veel manieren waarop je een kampioenschap kan winnen, al is de manier waarop het 2016 Moto3-kampioenschap beslist werd zo overduidelijk als maar kan zijn. Op het einde van een klassieke Moto3-thriller zagen we de vier protagonisten strijden voor de overwinning. Brad Binder nam het op tegen de twee mannen die hem theoretisch nog van de titel konden houden, Enea Bastianini en Jorge Navarro, plus de sterke rookie Fabio Di Giannantonio.
Er volgde een stevig gevecht waarin Binder tot het uiterste ging om de overwinning binnen te rijven. Er werden geen cadeau’s gegeven, al was het een faire strijd. Jorge Navarro kwam als winnaar over de meet, Binder als tweede voor Bastianini. De laatste paar rondjes waren een mooie samenvatting van het kampioenschap. Het meest indrukwekkende was dat Binder op geen enkel ogenblik de indruk gaf dat hij voor de seizoenstitel reed. Hij vocht alsof zijn leven er van afhing en riskeerde zelfs te crashen. Binder kon het zich veroorloven. “Uiteraard wilde ik de klus klaren, al zijn er nog vier races te gaan,” zei hij tijdens de persconferentie achteraf. Hij had dus geen extra stress en daarvoor wilde hij zijn teambaas Aki Ajo bedanken.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-44-55

Die persconferentie bewees trouwens nog maar eens wat een kampioen Binder is. Kalm, doordacht, volwassen. Hij had niets dan lof voor zijn team. “Ik denk dat mijn ongelofelijke team het ding is wat het meeste verschil heeft gemaakt. Er is zo’n goede structuur en alles werkt perfect. Tijdens geen enkele race waren er onzekerheden. Mijn team heeft keihard gewerkt. De mensen van KTM, mijn manager, iedereen rondom me zorgde ervoor dat dit een perfect jaar werd. Dat is fantastisch, want zo moet ik enkel opdagen en rijden. Al de rest is al geregeld.”

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-46-02

Binder putte ook veel kracht uit zijn eerste winst in Jerez. Daar moest hij door een penalty achteraan de grid starten, al spartelde hij zich een weg door het veld en hij won zelfs met een comfortabele marge. “Als ik het moeilijk had, keek ik terug naar die overwinning en vertelde ik mezelf dat als ik dat kon, ik ook de andere races kon winnen.” Binder won het kampioenschap met nog vier races te gaan en daarmee is hij de eerste rijder die hierin slaagt sinds de MotoGP de huidige puntentelling hanteert. Binder gaf openlijk toe dat zijn rivalen het hem dit jaar gemakkelijker hadden gemaakt. “Ik heb dit jaar redelijk consistent gepresteerd, maar mijn rivalen hadden het moeilijker. Jorge Navarro brak een been en werd een paar keer omver gekegeld. Tijdens die races won ik.” Enea Bastianini was te onvoorspelbaar en Romano Fenati had problemen binnen zijn team op het moment dat hij tweede stond in de titelstrijd.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-46-20

Hoe dan ook: Binder verdient deze titel dubbel en dik. Hij was sterk in het eerste deel van het kampioenschap en sinds de overwinning in Jerez was hij erg zelfzeker van zijn kunnen. Zelfs als de motor niet perfect was, scoorde hij punten. En als de motor perfect was, won hij overtuigend. Motorracen speelt zich voor een groot stuk af tussen de oren en Brad Binder’s wil om te winnen was staalhard.

Moto2: Lowes oppermachtig

Terwijl Binder de Moto3-titelstrijs besliste, sloeg Sam Lowes erin om het Moto2-klassement overhoop te halen en de strijd nog meer aan te wakkeren dan Alex Rins al deed in Misano. Johann Zarco had opnieuw een baaldag en reed anoniem rond in het pack. Hij had Rins eerst opgejaagd, maar kon hem niet bijhouden ook al had Rins het hele weekend last van zijn darmen.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-48-39

Lowes won de race overtuigend en stuitte op weinig tegenstand. Hij was het hele weekend oppermachtig, eindigde steeds in de top-3 en startte vanop de pole. Hij leidde vanaf het begin van de race en liet een verbazingwekkend sterke Alex Márquez achter zich na zes ronden. De jongste Márquez kon een late aanval van zijn teamgenoot Morbidelli afslaan en scoorde zo zijn eerste podium. Hoewel de vooruitgang van Alex Márquez erg traag is, zou dit podium misschien de doorbraak kunnen zijn om zijn vertrouwen op te bouwen en competitief te worden in de Moto2-klasse. En aangezien alle toppers volgend jaar de Moto2 verlaten, zou dat een mooie situatie kunnen geven voor volgend seizoen.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-47-29

De overwinning van Lowes,de zesde plek voor Rins en achtste plek voor Zarco, betekenen dat Zarco nu nog slechts 1 punt voorsprong heeft op Rins terwijl Lowes een achterstand van 53 punten afbouwt tot 40. Na de race vertelde Lowes dat hij zich opnieuw ‘in the game’ voelde omdat Rins en Zarco elkaar zitten aan te staren en vergeten om te strijden voor de overwinning. “Nu ze echt zo dicht bij elkaar staan in het klassement, wordt het moeilijk voor hen. Ik zit dus wel in een goede uitgangspositie. Zeker omdat ik hou van Japan en Phillip Island is zelfs m’n favoriete circuit. Misschien heb ik wel een paar goede weekends, wie weet.”

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-46-48

MotoGP: Márquez domineert, Rossi vs. Lorenzo en bandenproblemen (bis)

Na een beslissing in de Moto3-titelstrijd en een open kampioenschap in de Moto2, eindigde de MotoGP ergens tussenin. Of misschien net iets dichter bij de beslissing, want Marc Márquez hield de goede vorm aan die hij in de trainingen getoond had.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-50-08

Hij won nochtans niet met de grote overmacht die iedereen verwachtte. Lorenzo en Márquez vochten voor de leiding in de eerste twee bochten en Maverick Viñales kon zo eventjes ontsnappen. Márquez vocht zich opnieuw naar voren, maar verloor toen bijna de voorkant in bocht 7. Hoe kon hij dit redden? Op vrijdagavond had Michelin-topman Nicolas Goubert ons uitgelegd hoe Márquez vertrouwen had gekregen uit een paar recente bijna-schuivers. Hierdoor heeft hij beter leren inzien waar de grenzen van de Michelins liggen. Márquez gebruikte die kennis om een schuivende voorkant tegen te gaan met zijn elleboog en zo de motor te corrigeren. Dit deed hij ook tijdens de race, al verloor hij wel (slechts!) een paar plekken.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-50-21

Het zou hem niet van de overwinning houden, want eens de assymetrische voorband goed op temperatuur was, raapte hij alle rijders voor zich op en reed hij weg. Enkel Valentino Rossi kon deftig weerstand bieden, al duurde dat ook maar een paar rondjes eer hij moest inzien dat Márquez sterker was.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-51-10

“Rossi moet nu gemiddeld 13 punten per race goedmaken op de Spanjaard, wat betekent dat vier keer een vierde plek in de laatste races volstaat voor Márquez om de titel te pakken.”

De overwinning betekende veel voor Márquez aangezien ze er kwam na vier mindere races. Hij stond slechts één keer op het podium en finishte steeds achter Valentino Rossi. Gelukkig voor Márquez, kon Rossi nooit genoeg punten scoren om de titelstrijd vol aan te gaan. Momenteel bedraagt het verschil 52 punten (komende van 43) en dat is een comfortabele voorsprong voor de Repsol Honda rijder. Rossi moet nu gemiddeld 13 punten per race goedmaken op de Spanjaard, wat betekent dat vier keer een vierde plek in de laatste races volstaat voor Márquez om de titel te pakken. Dit scenario is geen lachertje voor Rossi aangezien hij het traditioneel moeilijk heeft in Valencia. Daarnaast heeft hij stevige competitie aan Pedrosa in Sepang en de Ducati’s in Motegi. Om nog niet te beginnen over Phillip Island, waar het halve startveld kans maakt op de overwinning.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-49-15

Márquez daarentegen heeft goede herinneringen aan Australië, Maleisië en Valencia. Hij moet er niet winnen, al is hij er zeker toe in staat. Het lijkt er dus op dat Marc Márquez de titel bijna in handen heeft. Theoretisch kan hij in hem in Motegi al winnen, al zou hij daarvoor 23 punten meer dan Rossi en 9 meer dan Lorenzo moeten scoren. Waarschijnlijk zal het dus pas in Australië gebeuren.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-50-33

Rossi’s uitdaging werd trouwens bemoeilijkt door zijn Movistar Yamaha teamgenoot Lorenzo. Na de moeilijke kwalificatie en trainingen, rekende niemand nog op de Spanjaard. Maar een crash tijdens de warm up ’s ochtends, bleek exact wat hij nodig had. Terwijl hij zijn tweede motor checkte, vertrok hij eerst met een hardere band. Dit viel tegen, waarna hij nog een rondje deed op de zachte achterband. In allerijl werd dan toch besloten om met de harde achterband te rijden en dit zou een goede gok blijken. Het team van Lorenzo stelde zich vragen bij de consistentie van de Michelin banden, al vertelde een woordvoerder van het Franse bandenmerk dat Lorenzo zaterdag het advies van Michelin genegeerd had en pas op zondag tot inkeer kwam. Wat kan je daar nog op zeggen? Niet veel, enkel dat Lorenzo Rossi inhaalde tegen het einde van de race en zo een tweede plaats scoorde.

“Normaliter betekent de tweede plaats in het kampioenschap niet zo veel, al gaat het hier wel over Rossi vs. Lorenzo.” 

Rossi ging niet onder zonder een gevecht en bleef enkele rondjes aan Lorenzo’s staart hangen. Bij het ingaan van Bocht 13 ondernam hij een inhaalpoging, al draaide die op niets uit. Rossi gaf toe dat hij een vergissing had gemaakt en Wilco Zeelenberg vertelde later dat hij dacht dat Rossi in de war was door Lorenzo’s rijlijnen. Rossi remde later in Bocht 13 en zou Lorenzo onderuit gereden hebben als hij de bocht had aangesneden. Er was geen mogelijkheid om de motor op tijd te stoppen en te draaien, dus liet hij zich uitbollen aan de buitenkant van de bocht. Die overgave betekende nog meer waardevolle punten voor Marc Márquez en een puntenverschil van amper 14 punten tussen de Yamaha teamgenoten. Normaliter betekent de tweede plaats in het kampioenschap niet zo veel, al gaat het hier wel over Rossi vs. Lorenzo. En Lorenzo vertrekt naar Ducati aan het einde van het seizoen, dus de beide mannen zullen nog wel eens willen laten zien wie er nu de snelste is op dezelfde motorfiets. De titelstrijd is dan wel zo goed als voorbij, maar aan entertainment is er geen gebrek.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-49-28

Maverick Viñales stond niet op het podium, al was de Suzuki-rijder toch gelukkig met zijn wedstrijd. Hij heeft vorderingen gemaakt met het bewaren van de grip achteraan, zelfs bij warme temperaturen. Hij had nu nog grip over tot de 18de ronde, een stuk langer dan in de voorbije races. “Dit keer liet de band het pas afweten in ronde 18, volgende race hoop ik het tot het einde uit te houden.” Het verschil zou ‘em wel eens in de motorrem kunnen zitten, wat problematisch werd naar het einde van de race toe. Vaker en vaker ging de achterband aan het glijden bij het ingaan van de bocht en zo verloor Viñales teveel tijd. Hij reed zelfs bijna achterop Rossi. Dat was meteen ook het punt waarop hij de strijd moest staken en moest settelen voor een vierde plek.

De bewuste foto van Pedrosa's versleten voorband.
Voor Dani Pedrosa werd de race in de war gestuurd door een slechte voorband.

“Normaal gezien worden de banden bedekt na de race, al maakte het Honda Repsol team nu gewillig gebruik van nieuwsgierige journalisten en social media om de beelden van de band te verspreiden.”

Pedrosa en Dovizioso stelden teleur, al was het om verschillende redenen. Dovi’s Duc kreeg af te rekenen met trillingen aan het voorwiel na vier ronden. Lag dit aan de band of aan de motor? Volgens Dovi lag het probleem bij de Michelin, al had teamgenoot Pirro een gelijkaardig euvel. We mogen dus veronderstellen dat het de motor zelf aan de oorzaak lag. De voordehandliggende gedachtegang is dat de winglets er voor iets tussen zitten. Dit soort problemen met de voorband komen vooral voor bij het fabrieksteam en bij Pramac, waar de motoren voorzien zijn van grote vleugels. Bij Avintia en Aspar zijn er minder problemen. Bij Dani Pedrosa lag het probleem zeker niet aan de vleugels. De Spanjaard kon naar het einde van de race toe bijna niet meer remmen omwille van de staat van zijn voorband. Nadien werd duidelijk dat er grote stukken rubber van zijn band weg waren. Om te compenseren begon Pedrosa met zijn laars te slepen, tot ze tot op z’n tenen versleten was. Het probleem lag duidelijk bij de band en Michelin nam hem mee naar hun hoofdkantoor in Clermont-Ferrand voor verdere inspectie. Normaal gezien worden de banden bedekt na de race, al maakte het Honda Repsol team nu gewillig gebruik van nieuwsgierige journalisten en social media om de beelden van de band te verspreiden.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-51-33

Marc Márquez kwam, zag en overwon op Motorland Aragon. Hij kerfde zijn naam nog dieper in de recordboeken en heeft nu het record voor het aantal poles sinds 1974 samen met Jorge Lorenzo (64). Daarnaast heeft hij hetzelfde aantal GP-overwinningen als Mick Doohan (54), al zullen de gevoelige Aussies meteen opmerken dat Doohan die allemaal bijeen sprokkelde in de koninginneklasse terwijl Márquez ook de Moto3 en Moto2 overwon. Márquez is er dan ook nog maar 23 terwijl Doohan dat record binnenrijfde op zijn 33ste. Agostini, Rossi, Nieto, Hailwood en Lorenzo zijn de namen die nog voor Márquez staan in de recordboeken, al durven we er op wedden dat hij het merendeel van die heren zal inhalen voor het einde van zijn carrière. Maar of hij ze allemaal kan voorbijgaan? Het wordt leuk om te zien hoever hij kan geraken en hoe hoog Valentino Rossi de lat kan leggen…

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.