De GP-commissie heeft nog enkele kleine wijzigingen doorgevoerd aan de MotoGP regels voor 2016. De twee grootste veranderingen aan het reglement zijn uiteraard de overschakeling van bandenleverancier en de verplichting om een standaard elektronicapakket te gebruiken.

Grotere bandenbeschikbaarheid, einde Open Klasse

Tekst: David Emmett
Fotografie: MotoGP.com

De ingreep die waarschijnlijk het meest in de smaak zal vallen bij de fans, is het officiële einde van de Open Klasse. Alle referenties naar de Open- en Factory-klasse zullen geschrapt worden uit de reglementen en alle teams worden verplicht om zowel de standaard Magneti Marelli hardware als de officiële, uniforme Dorna software te gebruiken. Dat impliceert dat er opnieuw slechts één enkele MotoGP klasse is, al wil het niet zeggen dat alle fabrieksteams helemaal gelijk zijn. Speciale toegevingen blijven gelden voor merken die nog geen race gewonnen hebben en evenmin zes concessiepunten (gebaseerd op podiumplaatsen) hebben vergaard. Fabrikanten die genieten van deze toegevingen mogen negen motorblokken per seizoen gebruiken in plaats van zeven, ze mogen ongelimiteerd testen met de fabrieksracers in plaats van louter met testrijders en ze mogen ook het motorblok verder blijven ontwikkelen tijdens het seizoen.

 

In 2016 is er slechts een enkele klasse meer in de MotoGP.

In 2016 is er slechts een enkele klasse meer in de MotoGP.

Het ziet er naar uit dat deze toegevingen van kracht zullen blijven. Het doel ervan is om de progressie van de succesvolle fabrieksteams te vertragen en nieuwkomers of minder succesvolle fabrikanten de kans te bieden om achterstand weg te werken. De vooruitgang die Ducati in 2015 heeft geboekt is voor de organisatoren een mooie illustratie dat deze ingreep werkt en de reden waarom hij wordt voortgezet.

Iedereen gelijk voor de bandenwet

Een voordeelregel die wel geschrapt wordt, is het gebruik van een zachtere band. Vanaf 2016 zal Michelin tijdens elke race voor alle teams dezelfde twee compounds voor de achterband aanbieden. De extra zachte achterband was oorspronkelijk in het leven geroepen voor de CRT-teams, racemotoren met veel minder vermogen dan de fabrieksmachines. Nu de CRT Klasse en de Open Klasse verdwenen zijn, is er geen nood meer voor een zachtere band.
Wat eveneens wijzigt is het aantal banden dat gebruikt mag worden. Teams krijgen voortaan meer banden voor elke soort weersomstandigheid. Het aantal slicks wordt opgetrokken van 21 naar 22, waarbij de teams per raceweekend een achterband extra krijgen (nu 12). Dit zou voor de rijders een voordeel moeten opleveren op circuits waarbij er slechts een bandentype goed functioneert omdat ze dan over een extra band beschikken. Het zou ook een pluspunt zijn voor de rijders die eerst aan Q1 moeten deelnemen alvorens ze in Q2 mogen aantreden, want ze hebben vanaf nu een extra achterband voor de kwalificaties.

 

Nieuwe bandenleverancier, meer banden, maar geen extra zachte achterband meer.

Nieuwe bandenleverancier, meer banden, maar geen extra zachte achterband meer.

De rijders zullen ook meer regenbanden krijgen, zeven voorbanden en zeven achterbanden in totaal. Dit zorgt ervoor dat ze minstens een set banden hebben voor elke sessie van het raceweek-end, indien het de hele tijd zou regenen. Elke rijder krijgt ook drie sets intermediate banden voor die irritante ‘niet nat genoeg voor regenbanden, maar ook niet droog genoeg voor slicks’-momenten.

Beter beschermd

Nog andere, kleinere wijzigingen werden doorgevoerd, de een ingrijpender dan de andere. Een item met een mogelijk effect op langere termijn is de goedkeuring van nieuwe regels voor beschermende kledij. Met de vooruitgang die Dainese heeft geboekt met zijn D-Air systeem en Alpinestars met het Tech Air, is het duidelijk dat het uit deze hoek is dat er nieuwe, veiligheid verhogende evoluties zullen komen. Standaardregels invoeren voor beschermende kledij is een eenvoudige, efficiënte manier om de veiligheid van de sport te verbeteren.

Extra veiligheid zal in de toekomst vermoedelijk vooral uit de hoek van de kledijfabrikanten komen.

Extra veiligheid zal in de toekomst vermoedelijk vooral uit de hoek van de kledijfabrikanten komen.

Extra motorspecificaties

De laatste verandering die het vermelden zeker waard is, betreft de wijziging aan de gehomologeerde motorblokken. Omdat Ducati zowel drie satellietteams als het eigen fabrieksteam van motorblokken voorziet, was het moeilijk om een beperking van drie verschillende motorspecificaties op te leggen. Dit werd daarom opgetrokken, waarbij elke fabrikant de toelating krijgt om maximaal vijf verschillende motorspecificaties aan te bieden, afhankelijk van het aantal satellietteams dat wordt bediend. Op zich is dit weinig significant, maar het is mogelijk wel een voorzet voor meer wijzigingen in de toekomst. Voor 2015 was er een algemene overeenkomst dat elke fabrikant twee fabrieksrijders zou inzetten, aangevuld met een maximum van vier satellietrijders. De wijziging aan het aantal motorspecificaties impliceert dat deze limieten overboord worden gegooid en dat fabrikanten aldus meer satellietteams mogen bedienen.

 

Wordt de nieuwe GSX-RR zo goed als velen hopen?

Wordt de 2016 GSX-RR zo goed als velen hopen?

Dorna wou altijd dat fabrikanten zoals Suzuki niet alleen hun eigen fabrieksteam maar ook satellietteams van motorblokken zouden voorzien, vandaar ook de vermelding in het regelement dat elke fabrikant naast de fabrieksrijders ook minstens twee satellietrijders moet leveren. Indien Ducati echter acht motoren blijft inzetten, dan verdwijnt de noodzaak voor Suzuki om extra satellietteams te faciliteren. Indien de 2016 Suzuki GSX-RR de grote stap voorwaarts zou zijn waar velen op hopen, dat kan dat natuurlijk net de aantrekkelijke optie worden. Fabrikanten moeten volgens het huidige reglement vanaf 2017 een satellietmotor aanbieden voor een maximale kostprijs van 2,2 miljoen euro per rijder, een situatie die in de toekomst zeker in het oog moet worden gehouden.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmet op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

About The Author

Redacteur

Related Posts