De situatie waarin rijders die strafpunten hebben verzameld verkeren is al langer dubieus, maar de positie waarin Rossi zich bevindt heeft het behandelen van dit probleem hoog op de GP-agenda geplaatst.

Strafpunten herbekeken, rugbeschermer verplicht

Tekst: David Emmett
Foto’s: MotoGP.com

De drie strafpunten die Rossi in Sepang kreeg, werden opgeteld bij het enkele strafpunt dat hij eerder in het jaar in Misano opliep. Hierdoor moest hij in Valencia zoals algemeen bekend van achteraan op de grid starten. Wanneer het Misano strafpunt in september verloopt, dan heeft hij nog steeds drie strafpunten achter zijn naam staan. Een enkel extra puntje erbij en hij heeft er weer vier, waardoor hij opnieuw van achteraan op de grid zou moeten starten. Dit zou niet erg fair zijn en dat is ook niet de bedoeling van het strafpuntensysteem. Daarom werd er een verduidelijking opgenomen in het MotoGP reglement.

Rossi achteraan de grid in Valencia. Dankzij de nieuwe regel kan een rijder geen twee keer dezelfde straf worden opgelegd.

Rossi achteraan de grid in Valencia. Dankzij de nieuwe regel kan een rijder geen twee keer dezelfde straf worden opgelegd.

Elke strafmaatregel kan voortaan slechts één keer aan een rijder opgelegd worden, tot de tien strafpunten worden overschreden, wat uitsluiting voor een race betekent. In het geval van Rossi wil dat zeggen dat, eens zijn Misano strafpunt verlopen is, hij opnieuw op drie strafpunten staat. Raapt hij nog ergens een punt op, dan moet hij niet nog een keer van achteraan op de grid starten. Pas wanneer hij vier nieuwe strafpunten zou krijgen – goed voor zeven in totaal – moet hij de volgende strafmaatregel ondergaan, namelijk starten vanuit de pitlane. Deze ‘Rossi regel’ is uiteraard van toepassing op alle rijders…

Sluitende regels over beschermende kledij

Geloof het of niet, maar in het GP reglement werden er tot op heden geen gedetailleerde regels opgenomen die betrekking hebben op de uitrusting van de rijders. Uiteraard staat er in vermeld dat de racers een helm, lederen pak, handschoenen en laarzen moet dragen, maar op het niveau van bescherming dat deze moeten bieden, werd vooralsnog niet dieper ingegaan. Het meest frappante hiaat was dat een rugbeschermer, zowat de meest fundamentele bescherming die een rijder kan dragen om een zwaar rugletsel te vermijden, niet verplicht was maar enkel ‘ten sterkste aangeraden’. Dat werd nu recht gezet, want zowel een rug- als borstbeschermer zijn voortaan reglementair verplicht.

  • Zowel rug- als borstbeschermer zijn voortaan verplicht en pakken kunnen afgekeurd worden na een valpartij.

    Zowel rug- als borstbeschermer zijn voortaan verplicht en pakken kunnen afgekeurd worden na een valpartij.

Minstens even belangrijk is de introductie van regels over de homologatie van beschermende kledij. Er waren altijd al normen voor helmen, maar nu zijn die er ook voor lederen pakken, handschoenen en laarzen. De hele uitrusting moet nu voldoen aan de geldende standaarden binnen de industrie, inclusief ISO en EN. MotoGP’s technisch directeur Danny Aldridge mag de uitrusting van de rijders controleren, ook na een valpartij, waarbij hij beslist of het materiaal al dan niet teveel beschadigd is om opnieuw te gebruiken. Ook de fabrikant van de kledij heeft deze autoriteit: als de op de races aanwezige afgevaardigde van Dainese of Alpinestars van mening is dat een pak te zwaar beschadigd werd, dan kunnen ze een rijder verhinderen om het verder te gebruiken.

  • De nieuwe regels zijn van toepassing voor de drie klassen, dus iedereen geniet van hetzelfde beschermingsniveau.

    De nieuwe regels zijn van toepassing voor de drie klassen, dus iedereen geniet van hetzelfde beschermingsniveau.

Over airbags wordt er momenteel nog niets vermeld in het reglement, maar dat zal in de nabije toekomst waarschijnlijk wel gebeuren. Het proces tussen Dainese en Alpinestars over airbagtechnologie dat aan de gang is, zal de zaak ongetwijfeld bemoeilijkt hebben, maar het is te verwachten dat binnen dit en een paar jaar ook airbags verplicht zullen worden.

De nieuwe regels over de uitrusting van de rijders zijn een enorme stap in de goede richting. Hoewel de rijders zich reeds heel erg bewust waren van de nood aan degelijke, beschermende kledij betekent het formaliseren van de situatie dat innovaties sneller opgepikt en in het reglement geïmplementeerd kunnen worden. Deze regels zijn van toepassing voor de drie klassen, dus iedereen in de GP paddock zal op hetzelfde beschermingsniveau kunnen rekenen.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmet op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

About The Author

Redacteur

Related Posts