Lezerstest: Kawasaki Z125

Er is niets mooiers dan het begin van een motorcarrière. Iedere motard herinnert zich nog wel dat eerste ritje (al dan niet achterop bij familie of vrienden) wat de aanzet gaf om zelf ook te gaan rijden. Voor heel veel motorrijders, passeerde er in het prille begin ook een 125cc en met dank aan Kawasaki konden enkele jonge MaxxMoto-lezers een tijdlang proeven van hun nieuwe Z125.

Tekst: James De Ridder
Foto’s: James De Ridder/Arno Jaspers

Kawasaki heeft eindelijk ook een 125cc in het gamma en als ik te horen krijg dat ik er een paar weken mee op stap mag, hoef ik je niet te zeggen dat ik dolenthousiast ben. Misschien eerst even een woordje uitleg over mezelf: Mijn naam is James De Ridder en sinds een kleine twee jaar trotse eigenaar van een KTM Duke 125cc. Met dit stalen ros heb ik een kleine 20.000km ervaring opgebouwd, al is m’n referentiekader verder redelijk beperkt. Ik ben dus erg benieuwd naar wat Kawasaki in petto heeft.

Dankzij Kawa’s Green Deal krijg je 500 euro korting en biedt de Z125 onklopbare prijs/kwaliteit.

Zolang je niet vies bent van groen, zal het aan de looks niet liggen. Wat me meteen opviel was de prachtig gespoten groene tank in combinatie met een sportief duo-afdekkapje en optionele Arrow sportuitlaat. Het is duidelijk dat Kawasaki niet heeft bespaard op de afwerking. De kabels zijn mooi weggestoken en ook het motorgedeelte ziet er clean uit. Als ik plaatsneem op het redelijk lage zadel (handig voor beginners of kleinere rijd(st)ers) merk ik dat de zithouding erg ruim is. Hoewel de motor er heel sportief uitziet, passen m’n knieën mooi in de tank en is er niet al te veel druk op m’n polsen. Zelf ben ik niet van de grootste met mijn 1.73m, maar het zadel is ruim genoeg opdat ook grotere rijders een plekje op deze motor zullen vinden. Ik klik de versnellingsbak in de eerste en merk meteen dat die schakelbeweging erg soepel gaat. De koppeling is erg licht, zo licht dat ik even moet opzoeken of er geen slip and assistkoppeling op deze motor zit – da’s voor alle duidelijkheid niet het geval, de bediening is gewoon heel licht.

Zodra ik wat bochtig asfalt voor de wielen krijg, valt het op dat de Kawa veel vertrouwen geeft en ontzettend soepel stuurt. Tot stilstand komen is trouwens ook geen probleem: zowel de voorrem als achterrem bieden veel stopkracht. Beide zijn makkelijk te doseren en geven een beginner het nodige zelfvertrouwen. Ook leuk dat ze bij de groene jongens niet hebben bespaard op het rubber, want de Dunlops bieden veel grip in alle omstandigheden. Het valt daarbij wel op dat de 130 achterband een maatje minder breed is dan de 140 of 150’ers die we gewend zijn bij de 125cc’s, al komt dat het vlotte stuurgedrag net ten goede. Enkel de looks van een iets dikkere achterband vind ik wel mooier.

Vlot stuurkarakter, voldoende snelheid

Verder blinkt de Kawa uit met z’n lichte gewicht en perfecte stabiliteit dat gekoppeld werd aan een goed comfort. Nee, het is uiteraard geen GT, al is de zithouding ruim, het zadel goed gepolsterd en ook de versnellingsbakratio’s zijn goed gekozen. Voor op de snellere banen kozen ze voor een iets zwaardere vertanding voor een 125cc, waar hij bij 90km/u een mooie 8500 TPM draait in zijn zes. Opvallend is wel dat deze testmotor slechts doortrekt tot 120km/u terwijl je voelt dat er nog overschot is. Bij het eerste testverslag in het buitenland haalden de motoren vlotjes 130km/u op de teller, dus ik vermoed dat de lage kilometerstand van dit testexemplaar er voor iets tussenzit.

Nuja, die topsnelheid is niet alles, want met een 125cc trek je niet naar de autobahn. Hooguit de file-overgoten Belgische snelwegen en daarop rij je nog steeds sneller dan het meeste verkeer. Misschien zou een kuipje zoals op de Ninja 125 hier wel goed van pas komen om iets meer windbescherming te bieden.

Hoe is de Z125 dan uitgerust tegenover de concurrentie? Waar zowel Honda en KTM voor full LED gaan, zowel de pinkers als hoofdverlichting, komt deze motor geleverd met eerder conventionele verlichting. Deze geeft zeker voldoende licht, maar is geen selling point. Noem het een detail, maar in dit competitief segment tellen alle details om zich van elkaar te onderscheiden. Ook een USD voorvork zoals bij bovengenoemde maakt hier plaats voor een conventionele voorvork, welke zeker zijn werk doet maar er minder fancy uitziet dan bij de tegenpartij. Hij verteert de putten en bulten echter zonder morren én houdt zich ook sterk tijdens wat sportiever rijgedrag. 

Mooie looks, overzichtelijk dashboard

Het instrumentenpaneel is erg overzichtelijk. Het geeft duidelijk aan hoeveel brandstof nog voorradig is en ook een tripmeter en het toerental is goed zichtbaar. Wat me wel stoorde was het ontbreken van een versnellingsindicator. Op een startersmotor lijkt me het een vreemde keuze om dit over te slaan. Na een aantal kilometer wen je eraan en weet je op het gehoor in welke versnelling je zit, maar een minder doelbewust schakelaar kan hier weleens mee tegen de lamp lopen. Verder is de Z in het teken van het groene merk in lijn van het Sugomi design ontworpen. Dit zorgt ervoor dat de motor er sportief uitziet met een naakt trellis frame en sterke lijnen. Zeker met het optionele sport pakket wat zorgt voor een afdekkapje op de duozit en een Arrow uitlaat kan je deze naast zwaarder spul parkeren zonder blozen. 

Mijn verdict

Een kleine Kawasaki is en blijft een echte Kawa, met een mooie afwerking en uitzonderlijk leuk rijgedrag. Als 18-jarige opstapper kan je weinig meer wensen, al hou je op die leeftijd uiteraard ook je portefeuille in de gaten. Terwijl Honda’s CBR en KTM’s Duke 125 aanvankelijk een stukje goedkoper waren, maakt Kawasaki dat goed met de Green Deal, waardoor je nu amper 4.199 euro kwijt bent aan een Z125. Daarmee biedt de Z125 de beste prijs/kwaliteit en daar gaat het tenslotte om voor pendelaars of jonge rijders die snel willen doorgroeien naar een zwaarder modelletje.

De volledige test van Kawasaki’s Z125 vind je hier.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.