In 1993 won John Kocinski de U.S. GP500 op Cagiva’s V593 productieracer. Het was één van de meest vooruitstrevende motoren – en vooral mooie – motoren van die tijd en binnenkort kan hij in jouw garage staan.

Toegegeven, je zal er op de Mecum auction in Las Vegas wel een flinke duit voor mogen neertellen, maar…dan heb je ook wat! Bekijk gerust onderstaande technische fiche een keertje en vergelijk ze desnoods met de specs van een paar moderne superbikes. Jawel, de GP500 was een gouden periode voor het motorrijden en zowel de woelige geschiedenis van Cagiva als die van John “I rode that cocksucker like a motherfucker” Kocinski maken deze V593 er enkel maar specialer op.

Kocinski won in 1990 het WK in de 250cc-klasse en draaide ook enkele seizoenen mee in de GP500. Hij stond gekend als een zeer talentvolle (en temperamentvolle) rijder, al kon hij nooit helemaal uitblinken tussen andere kleppers als pakweg Rainey, Schwantz en Doohan. In 1993 won hij wel zijn thuis-GP op de V593.

Die motor was immers Cagiva’s passieproject en een blik op de carbon Achterbrug, quickshifter (in 1993!), carbon Ferrari wielen, of het prachtige tweetakt blok verraden hoeveel poen de Italianen hierin staken. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar het relatief kleine Italiaanse bedrijf sloeg erin om mee te draaien aan de GP500 subtop én in 1994 ook de Dakar te winnen met Edi Orioli. Misschien ook de reden dat de stekker in 1995 uit het GP-project werd getrokken…

‘Unobtanium’ is de juist term voor deze GP500-racer die de laatste jaren al enkele keren van eigenaar verwisselde. Oorspronkelijk kwam hij van de collectie van de Australische MV Agusta importeur, waarna hij een tijdje bij een verzamelaar in de States stond. Daar werd er nog enkele keren met de motor gereden, onder andere door oud GP500-rijder Darryl Beattie die de Cagiva roemde om zijn wendbaarheid.

Richtprijs: aim for the stars! Link naar de veiling.

Cagiva V593 GP500 Specifications
EngineLiquid-cooled, 80-degree V-4, twin crank, two-stroke, 56.0 x 50.6mm bore x stroke, 498cc, two twin-choke 36mm electronic power-jet flat-slide Mikunis, crankcase reed-valve induction, pressurised airbox, titanium expansion chambers with carbon-fibre mufflers, electronically controlled cylindrical power valves – five transfer, three exhaust, electronic ignition with programmable advance curve linked to throttle opening, exhaust power-valve and carburetor power jet, single plain piston ring pistons, needle roller small-end and roller big-end bearings, straight-cut gear to clutch from right-hand end of lower crank
Power185 hp at 12,600 rpm
Torque75.5 lb-ft. at 12,000 rpm
Clutchsix-speed cassette-style, ten possible ratios for first and fourth, seven for second and fifth, nine for third and sixth, drum selection, electronic quick-shift, dry multi-plate, seven friction and six steel plates, six springs
ChassisTwin-spar aluminium with adjustable steering angle, carbon-fibre swingarm
Rake23°± + 1 degree
Trail95mm
Wheelbase1390mm
Wet Weight130 kg (287 lb)
Fuel Capacity21 litres
Front SuspensionFully adjustable inverted carbon-fibre Ohlins forks
Rear SuspensionOhlins fully adjustable shock
Front BrakesTwin 320mm carbon-carbon front rotors, Brembo four-piston monoblock calipers and Brembo radial master-cylinder, Brembo pads
Front Brakessingle 190mm carbon-carbon rear rotor, Brembo twin-piston monoblock caliper, Brembo pads
WheelsFerrari hollow-section carbon-fibre wheels, 3.5 x 17in, 6.0 x 17in

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts