Kawasaki Z650 Ecorun:

Ecologisch en economisch verantwoord rijden (als gekken)

Hoe zuinig is de Kawasaki Z650? Dat is de vraag die Kawasaki zichzelf stelde nadat enkele journalisten van de perspresentatie terugkeerden met serieuze verbruikscijfers. Hoog tijd dat er een stukje zuinig gereden werd en daarom lanceerde Kawasaki Benelux de Ecorun.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Een prachtig idee, met een stevig weerhaakje: de Ecorun is namelijk een wedstrijd tussen journalisten. En zodra het woord ‘wedstrijd’ valt, is alles naar de spreekwoordelijke kloten. Maar daarover later meer. Het opzet van de Ecorun was dit jaar namelijk om via een prachtige route van het Van Der Valk hotel in Eindhoven tot bij motorherberg Baton Rouge in Vielsalm te rijden. Oftewel zo’n 350 kilometer met één benzinetank van 15 liter. De fabrieksopgave geeft immers aan dat de motor zo’n 4,3l per 100km verbruikt en volgens de PR-jongens moet dat in de praktijk nog zuiniger kunnen. Om het allemaal nog iets eerlijker en gemakkelijker te maken, voorzag Arai alle journalisten van een Chaser-X helm die was uitgerust met een Sena communicatieset. Die stond in verbinding met de gloednieuwe TomTom Rider 550. Je moest dus al echt je best doen om verkeerd te rijden, iets waar slechts 1 van de 6 deelnemers glansrijk in slaagde.

Met hulp van een TomTom Rider 550 en een Sena 30K is verkeerd rijden quasi onmogelijk.

Zuinigheid was trouwens niet het enige criterium om deze Ecorun te winnen, het ging om een combinatie van zuinigheid en snelheid. Aan de hand van de gegevens in de TomTom, de gegevens op het dashboard en het aantal verstookte liters benzine aan het einde van de rit zou er een winnaar uit de bus komen. Het werd dus zoeken naar allerlei manieren om zo zuinig en toch zo snel mogelijk te rijden, waarvan ik er graag enkele voor u oplijst.

1: Remmen is angst

Remmen, hetzij op de motor, hetzij met de remmen, zorgt ervoor dat je een deel van je opgebouwde snelheid niet optimaal benut. Er gaat met andere woorden energie verloren. We proberen dus om zo min mogelijk de remmen te gebruiken.

2: Gebruik de zwaartekracht

Het overgrote deel van alle motards is zeer goed bekend met het concept van de zwaartekracht en dit keer kunnen we ze in positieve zin gebruiken. Op een afhellend vlak zetten we de motor uit, stoppen we met benzine verbruiken en laten we de zwaartekracht het werk doen.

Bergaf? Vals plat? Motor uit en bollen maar…

3: Niet over uw toeren gaan

De toerenteller van de Z650 gaat tot een stukje voorbij de 8.000 toeren en als je de naald daar lang genoeg houdt, verbruik je gemakkelijk 7l/100km. We mikken op de helft daarvan en letten er dus op dat de tellernaald niet boven de 4.000 toeren komt.

4: Alles in z’n zes.

Aansluitend bij bovenstaand puntje helpt het dat je zo snel mogelijk opschakelt. Laat de motor af en toe maar een beetje bokken, dat kan weinig kwaad. Na verloop van tijd zou ik het schakelen zelfs laten voor wat het is en gewoon consequent overal in zesde versnelling rijden. Het motorkarakter is soepel genoeg daarvoor.

Met een beetje moeite krijg je de verbruiksmeter naar de 1 op 30, met veel moeite verstook je amper 3 liter per 100km. En ohja, die sticker op de tank is om niet te kunnen valsspelen.

Et voilà, met deze vier simpele tips in het achterhoofd vertrok ik voor de wedstrijd van m’n leven. Auto’s werden ingehaald op de meest onmogenlijke plekken, m’n toeter draaide overuren om aan andere weggebruikers toch maar duidelijk te maken dat ik ECHT NIET GING REMMEN! En wanneer het niet anders kon, kneep ik het remhendel tot moes, waarop zowel m’n hart als het ABS-systeem het soms moeilijk kregen. Dolle pret. En dat 350 kilometer lang.

Er werd soms erg creatief omgesprongen met de verkeerswetgeving, al mocht het resultaat er ook zijn. Nog voor we halverwege waren, hadden de meeste piloten een verbuik van om en bij de 3,6 liter benzine per honderd kilometer, terwijl we op de meeste stukken nog steeds hoogst illegale snelheden volhielden. Wie zo constant mogelijk in zesde versnelling aan 4.000 toeren wilt rijden, bolt nu eenmaal tegen een kilometertje of zestig- vijfenzestig per uur. Ongeacht of dat op de snelweg, gewestweg of in een schoolzone is.

Ecologisch verantwoord rijden is ook een beetje de dood in de ogen kijken.

Na een godganse dag geconcentreerd rijden, zou het benzinestation in Vielsalm een eerste verbruikscijfer opleveren en dus ook een belangrijke factor voor de eindoverwinning. Terwijl sommige rijders voor de snelheid gingen, focuste ik zelf vooral op het zuinige rijden. Met enige fierheid kan ik dan ook melden dat de Z650 in extreme ecomodus goed is voor een verbruik van 1 op 33,4 wat in mensentaal gelijk staat aan nét geen 3 liter benzine per 100 kilometer. Niet slecht voor een 650cc paralleltwin, al zou ik niemand aanraden om het na te doen. Als aan het eind van de dag in motorherberg Baton Rouge blijkt dat ik ook nog eens redelijk snel gereden heb en daarmee de winst in deze Ecorun in de wacht sleep, was het het uiteraard allemaal waard.

Vol is vol en aan de zuinigheid van de Z650 zal het alleszins niet gelegen hebben.

Wat hebben we allemaal bijgeleerd uit de 2018 Kawasaki Z650 Ecorun?

  • De Z650 is een kleine benzineverbruiker als je de toerentallen onder controle houdt
  • De combinatie van een Sena 30k headset en TomTom Rider 550 zijn uiterst aan te raden voor wie graag routes rijdt zonder zorgen.
  • Zuinig rijden is levensgevaarlijk

Hopla, weer een overwinning bij op naam van MaxxMoto!

Met dank aan Kawasaki Benelux, Hoco Parts, Arai, Sena, TomTom, Motorherberg Baton Rouge en uiteraard de andere deelnemers.