De motormarkt bleef in 2019 stabiel met 0,91% groei. Gezien de vele berichten begin vorig jaar over een mogelijke recessie, moet je als motorliefhebber dan tevreden zijn… ware het niet dat er nog nooit zoveel files stonden en België zich in een mobiliteitscrisis bevindt. Alsof dat niet volstond, worden we voorbijgevlamd door de elektrische fiets. Een woordje uitleg:

Tekst: Arno Jaspers
Cijfermateriaal: Febiac

I’ve said it once, I’ll say it again: de motorfiets is en blijft de gemakkelijkste, meest haalbare kaart voor een betere, filevrije mobiliteit zonder kostelijke aanpassingen te moeten doorvoeren aan onze huidige infrastructuur. Een klein percentage extra motorrijders kan zorgen voor een gevoelige vermindering van de files, zowel op de snelwegen als in de binnenstad.

De hoge opstapdrempel helpt de motorsector (én onze mobiliteit) om zeep

Een duur trapsgewijs rijbewijs, een uitrusting, een verzekering, B.I.V…je zou voor minder naar een gemakkelijker alternatief zoeken.

Het enige wat dit tegenhoudt is een hardnekkig imagoprobleem. “Donorrijders“, “Op zo’n dingen rij ik mezelf te pletter“,… ik ga alle clichés hier niet opnoemen, maar motorrijders weten dat ‘veiligheid’ het argument is waarmee je alle pro’s voor het motor- en scooter (!) rijden kan afschieten. Dit leidde er o.a. toe dat de meeste sectororganistaties netjes op hun rug gingen liggen (geld roken?) toen er plotseling wetgeving kwam rond motorkledij en een veel duurder motorrijbewijs. Safety First, jeweetwel.

Of het aantal dodelijke ongevallen hierdoor gedaald is in verhouding met het afgelegde aantal kilometers per motorfiets, weet ik niet (Hallo, Vias?), maar het is overduidelijk dat deze opstapdrempels de hele motorsector om zeep helpen.

Bromfiets: Vervuilende moordmachine voor 16-jarige marginalen

Speedpedelec: Groen, gezond mobiliteitsalternatief voor flexwerkers

Hoe verklaar je het anders dat de bromfietsen – ook ooit afgeschilderd als moordmachines waar geen plek voor is op de openbare weg – plotseling een groei zien van 28,1 procent? Exact: de komst van de elektrische speedpedelec.

Ik ga niet te diep ingaan op het veiligheidsaspect van 45km/u rijden op het gemiddelde Vlaamse fietspad, al durf ik wel zeggen dat de speedpedelec een groen en gezond imago heeft. En bovenal: hij is vogelvrij in vergelijking met de motorrijder (of zelfs automobilist). Zelfs tot op het niveau dat de speedpedelec’ers naadloos hun karretje aanhangen bij de Fietsersbond – een belangenorganisatie waar de MAG, Motards en Colère en alle andere ‘ontevreden bikers’ nog wel een lesje van kunnen leren.

Vergeef me dus a.u.b. deze tirade, ik zou het alleen jammer vinden dat iedereen op twee oren slaapt omdat we het Salon van Brussel kunnen starten met zogezegd ‘goed nieuws’ voor de motorsector.

Gaan we dieper op de inschrijvingscijfers in, dan wordt het al snel duidelijk wie de winnaars en verliezers zijn. Binnen de top-10 scoort Kawasaki het hoogst met een groei van net geen 20%. Er blijft wel nog een redelijke afstand tot Honda dat met bijna 10% stijgt en ook koploper BMW zet een flinke 7,55% groei neer. Yamaha blijft op een tweede plek trappelen terwijl Piaggio (5de plek -10%), Harley-Davidson (7de plek -11%), Triumph (9de plek, -9,8%) en Suzuki (10de plek, -17%) stuk voor stuk flinke klappen krijgen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts