Afgelopen week konden we de nieuwste telg in de TomTom Rider familie, de Rider 450 aan de tand voelen op de persvoorstelling in het Nederlandse Utrecht. Hoe dat ons bevallen is lees je hieronder.

Tekst: Maxx Van Sande
Foto’s: TomTom

TomTom is intussen al meer dan 10 jaar actief op de motornavigatie markt, de eerste TomTom Rider dateert alweer van 2006. TomTom introduceerde de laatste jaren ook een aantal nieuwe features specifiek gericht op motorrijders, zoals de kronkelige routes-optie die we intussen ook sinds enige tijd terugvinden bij rivaal Garmin.

Motorspecifieke POI’s

Twee jaar geleden nam TomTom de Rider stevig onderhanden en kwam op de proppen met de Rider 400 met een geheel nieuw ontwerp en software platform. De Rider 450 bouwt verder op het Rider 400 ontwerp én platform, waarbij op hardware vlak het nieuwe scherm de voornaamste nieuwigheid is. Op software gebied zijn er nu de motorspecifieke POI’s toegevoegd en levert TomTom 150 motorroutes op voorgeïnstaleerd op het apparaat.

De hardware

De Rider 450 voelt aan als een stevig apparaat dat tegen een stootje kan, de randen van het toestel zijn uitgevoerd in metaal en geven het toestel een besliste outdoor feel. Het in en uitzoomen met twee vingers op de kaarten werkt heel vlot. TomTom gebruikt, in tegenstelling tot Garmin, sinds de Rider 400 een capacitief touchscreen zoals dat tegenwoordig terug te vinden is in praktische elke smartphone. Vaak is het bedienen van een smartphone scherm met handschoenen aan een oefening in frustratie.

“In de praktijk kunnen we zonder grote problemen de Rider 450 vlot met handschoenen bedienen. “

TomTom had dit type scherm echter op de Rider 400 al beter geschikt gemaakt voor gebruik met handschoenen en heeft dit verder verbeterd op de Rider 450 met twee gevoeligheid niveaus voor dikke en dunne handschoenen. Waarbij de gevoeligheid van het scherm in het laatste geval een stuk hoger ligt. In de praktijk kunnen we zonder grote problemen de Rider 450 vlot met handschoenen bedienen. Waarbij deze in de dikke handschoenen stand soms al reageert voor we het scherm effectief aanraken, deze modus is dan ook niet aan te bevelen om het apparaat zonder handschoenen te bedienen want dan is hij net te gevoelig.

“Het wisselen tussen beide modi hadden we graag in het quick-instellingen menu teruggevonden want nu moet je de menu’s induiken om dit aan te passen.”

Het wisselen tussen beide modi hadden we graag in het quick-instellingen menu teruggevonden want nu moet je de menu’s induiken om dit aan te passen. Daarnaast mag wat ons betreft TomTom gerust enkele knopjes in de interface wat groter uitvoeren zodat je hier met handschoenen aan wat trefzekerder op kan klikken.

Verder zijn we eigenlijk heel erg te spreken van de kwaliteit van het scherm van de Rider 450. De TomTom is zoals verwacht ook waterdicht en past de gevoeligheid van het scherm aan als dit nat is, iets dat we kunnen bevestigen nadat we tijdens de lunchpauze de Rider 450 voor good measure even onder de kraan duwden. In het premium pakket wordt de Rider 450 ook meegeleverd met een RAM-mount die toe laat om de GPS zowel horizontaal als verticaal te gebruiken. Wij waren erg te spreken over de verticale stand die je een stuk verder vooruit laat kijken op de baan terwijl deze toch alle nodige informatie op het scherm toont. 

De software

De TomTom heeft zowat alle functies die ook op de Rider 400 en vorige modellen terug te vinden waren zoals de eerdere aangehaalde bochtige wegen functie waarmee je een route kan plannen dit niet in een rechte lijn van A naar B loopt en waarbij bijvoorbeeld snelwegstukken grotendeels vermeden worden. Je kan in drie standen instellen hoe bochtig het gevraagde parcours moet zijn en alsook hoeveel hoogteverschillen gewenst zijn.

De streek rond Utrecht is zo vlak als een biljartlaken dus veel hoogteverschillen konden we niet inbouwen in onze testrit, maar verder levert de bochtige wegen functie ons een aangename rit op zonder dat we hier veel moeite voor moesten doen.

“De software van de TomTom werkt doorgaans goed, maar soms zijn er wat haperingen in de interface merkbaar.” 

Toerrijders die hun route volledig zelf willen uitstippelen zijn waarschijnlijk wel nog beter af met het manueel inplannen van hun route via de bijgeleverde Tyre software of de nieuwe MyDrive toepassing van TomTom die puur via de browser werkt en dus nu ook voor Mac gebruikers een uitkomst bied. Verder zijn alle basics voorzien: de TomTom wordt geleverd met wereldwijde kaartdekking en er zit zoals eerder gemeld sinds de Rider 450 een point-of-interest database in met stops specifiek voor motorrijders zoals bv. motorrijdervriendelijke hotels.

De software van de TomTom werkt doorgaans goed, maar soms zijn er wat haperingen in de interface merkbaar. Dit viel ons vooral op bij het wisselen tussen de horizontale en verticale stand waarbij je toch een 5-tal seconden geduld moet hebben eerder de TomTom zich aanpast. Ook hadden we graag bijvoorbeeld sneller kunnen wisselen tussen de verschillende route opties (snelste, bochtige wegen, kortste route, …) bij het plannen van een traject zonder dat we hiervoor het instellingen menu moeten induiken.

“Het rijden met de Rider 450 werkt gewoon goed, zoals je van een GPS specialist als TomTom zou verwachten.”

Het rijden met de Rider 450 werkt gewoon goed, zoals je van een GPS specialist als TomTom zou verwachten. De routegeleiding is accuraat en het toestel heeft razendsnel een GPS fix. Tijdens onze rit kwamen we naar goede gewoonte ook de nodige wegenwerken tegen, deze kunnen met een paar klikken worden ingegeven in de TomTom zodat deze de geplande route aanpaste om de hindernis te ontwijken. Of je kan de omleiding bordjes volgen natuurlijk, voor zover deze voorhanden zijn. Van zodra we van de op eigen houtje geplande track afwijken, stuurt de TomTom ons vlot terug naar het geplande parcours. Na het volgen van een omleiding of een detour naar keuze, kan je weer vlot kan inpikken op de uitgestippelde weg.

Vooraf geïnstalleerde motorroutes: beperkte meerwaarde

Een van de extra’s waar TomTom mee uitpakt op de Rider 450 zijn de meer dan 100 vooraf geïnstalleerde motorroutes. Op zich is dit een mooie extra, maar de routes zijn verspreid over de hele wereld waardoor en in de praktijk in pakweg België een 5-tal trajecten overblijven. Deze coveren samen wel een respectabele 2000 kilometer, maar wie hoopte op een 100+ trajecten dicht bij huis zal op zijn honger blijven zitten. Voor de echte avonturiers is er zelfs een traject van 4157 km in Tanzania en Kenia in de aanbieding, maar iets zegt ons dat je zo’n reis vermoedelijk iets beter wil voorbereiden dan pakweg een dagje Ardennen. Nieuwsgierigen kunnen altijd eens een kijkje nemen op de website van TomTom voor een overzicht van alle meegeleverde trajecten.

Testrit

We konden de TomTom een hele namiddag aan de tand voelen rondom de stad Utrecht achter het stuur van een Ducati Monster 821. Via de bochtige wegen functie konden we on the spot een route langs en vooral op de dijken inplannen. Soms probeert de Rider 450 net iets teveel te optimaliseren zodat we van en op de dijk werden gestuurd terwijl je hier vooral op wil blijven rijden maar doorgaans kregen we een aangenaam bochtige rit voorgeschoteld. Standaard bleek de TomTom ons wel de ferry op te sturen maar dit werd vooraf aangegeven in de zijbalk waarna deze met enkele klikken uit de geplande route te smijten waren.

Omdat er iets was misgelopen met de montage van onze mount op de batterij van de Monster konden we ongevraagd meteen de batterijduur van de Rider 450 in de praktijk testen en we konden na een 3-tal uur rijden nog rekenen op pakweg 40% batterij, dus voor een daguitstap kan je zonder externe stroom verder maar voor langere ritten sluit je de mount toch best aan op de batterij. We reden de hele namiddag volop in de zon en ook in die omstandigheden bleef het scherm van de TomTom vlot afleesbaar en hadden we van de zon geen enkele last. 

De Afrekening

De Rider 450 is vanaf 25 April te koop voor €399 of €499 voor het premium pakket waar je o.a de RAM-mount, hoesje, carmount meegeleverd krijgt. Wat ons betreft is de Rider 450 een prima GPS die bovendien ten opzichte van grote concurrent Garmin scherp geprijsd is, zeker als je inbegrepen levenslange services van TomTom meerekent zoals de kaartupdates, flitspaal locaties en verkeersinformatie.

Een aantal minpuntjes van de TomTom zoals sommige instellingen die te ver weg gestopt zitten in de menu structuur of de occasionele haperingen kunnen hopelijk door TomTom nog worden opgelost met toekomstige updates.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts