Fabrieksbezoek: Speedy Working Motorcycles (SWM)

Tenzij je vroeger trial gereden hebt, of fan bent van jaren ’70 enduro’s, is de kans klein dat je voor vorig jaar al van SWM gehoord had. Speedy Working Motorcycles is namelijk een merk dat sinds kort opnieuw op de markt is, nadat het gereanimeerd werd door Ampelio Macchi – de ex-technisch manager bij o.a. Cagiva, Aprilia en Husqvarna.

De merknaam SWM bestaat dus al sinds de vroege jaren zeventig, al startte het nieuwe hoofdstuk pas toen Stefan Pierer, de grote baas bij KTM, besloot om enkel nog de merknaam Husqvarna te gebruiken.  Zowel de Huskie-fabriek in Varese, als de modellen die nog ontwikkeld werden in samenwerking met de vorige eigenaar BMW, waren te koop en het personeel stond op straat. Hierop schoot Ampelio Macchi in actie.  Hij kon de succesvolle Chinese investeerder Mr. Daxing Gong overtuigen om de merknaam SWM van onder het stof te halen en een deel van het ex-Husqvarna personeel weer in dienst te nemen. Alle ingrediënten voor een snelle opstart waren aanwezig, enkel het gamma moest uitgebreid worden.

{openx:14}

OK, er zijn Husqvarna's met een SWM sticker op, maar er is ook meer.
OK, er zijn Husqvarna’s met een SWM sticker op, maar er is ook meer.

De Italianen gingen daarop aan het werk om naast de bestaande ex-Husqvarna enduro-modellen ook een straatgericht retro-gamma uit te bouwen. De SWM Gran Milano, Silver Vase en sinds kort ook Gran Turismo zijn drie sympathieke middenklassertjes met een aantrekkelijk prijskaartje waar u binnenkort ook een test van mag verwachten. Maar eerst ter zake, want ik werd in de eerste plaats uitgenodigd voor een fabrieksbezoek.

De SWM Silver Vase, Gran Milano en Gran Turismo.
De SWM Silver Vase, Gran Milano en Gran Turismo.

De SWM-fabriek is een uiterst moderne vestiging die neergepoot werd in de tijd dat Husqvarna nog onder de vlag van BMW voer. Dit sprookje duurde niet lang, want zoals gezegd legde Stefan Pierer een som geld op tafel om Europa’s grootste off-road concurrent van KTM op te kopen. Niet KTM, maar de Stefan Pierer Group werd eigenaar van Husqvarna (de Europese wetgeving tegen monopolie’s zat hier voor iets tussen…) en na de verkoop/aankoop van de fabriek en het personeel vervingen Macchi en co. de Husqvarna logo’s door die van SWM. Et voila: de trein was opnieuw vertrokken.

Design & Assembly

De designafdeling
In de designafdeling begint alles met een schets uit de losse pols en eindigt het met een afgewerkte computerrender.

PR-manager Ennio Marchesin start onze rondleiding in de designafdeling waar vier verschillende ontwerpers elk detail van de nieuwe motorfietsen eerst met de hand schetsen, om er vervolgens een computerrender van te maken. Momenteel zijn de ontwerpers bezig met twee nieuwe modellen en een aantal accessoires voor de retro-range. Via de designafdeling passeren we het warenhuis waar alle onderdelen van de toeleveranciers worden opgeslagen, om uit te komen bij de assemblageband. Er moeten vandaag 58 Silver Vase’s geproduceerd worden en dat betekent doorwerken voor de mensen aan de band. Op een afstand van minder dan 100 meter verandert een kaal frame tot een volledig afgewerkte motor. Best indrukwekkend.

Van kaal frame tot afgewerkte motor op minder dan een uur. Gingen mijn projecties ook maar zo snel.
Van kaal frame tot afgewerkte motor op minder dan een uur. Gingen mijn projecties ook maar zo snel.

Test & Diagnostics

In de opslagruimte staat een lading van enkele honderden motoren te wachten op het transport richting de eindbestemming, maar wij krijgen eerst nog een kijkje in de testafdeling. Hier worden enerzijds de motorblokken aan het diagnosetoestel gehangen en anderzijds worden er ook afgewerkte motorfietsen en prototypes getest. Het is zonder twijfel de leukste afdeling binnen het bedrijf en ik sta er van te kijken hoe kraaknet en ordelijk het eraan toe gaat. Hoewel er achter de naam SWM een hoop Chinees geld zit, voldoet het fabriek logischerwijs aan alle standaarden die bij de andere Europese fabrikanten gehanteerd worden.

De motorblokken worden willekeurig getest en aan het diagnoseapparaat gehangen.
De motorblokken worden willekeurig getest en aan het diagnoseapparaat gehangen.

Prototypes

Het is ook in deze afdeling dat we een eerste glimp te zien krijgen van de nieuwe 650 Dualsport, een motor die teruggrijpt naar het idee van een monocilinder-allroad. Verder mag ik een rondje rond het fabrieksterrein rijden op de RS 125 Supermoto, een motor die nog in de laatste testfase zit vooraleer hij op de EICMA wordt voorgesteld.

De 650 Dualsport, oftewel een allroad die je nog kan optillen zonder instant lumbago.
De 650 Dualsport, oftewel een allroad die je nog kan optillen zonder instant lumbago.

Hoewel SWM dus een erg jonge speler op de motormarkt is, beschikt het merk over een hoop know-how, modern materiaal en -niet onbelangrijk- een Chinese investeerder met diepe zakken. Binnenkort kan u op MaxxMoto ook de test teruglezen van de drie SWM retro’s, al kunnen we op z’n minst verklappen dat het een merk is om in de gaten te houden. Zowel omwille van een hoop interessante nieuwigheden, als de relatief lage prijskaartjes.