Einde van 100 pk-versies nabij?

De introductie van de Euro 4 emissienormen valt samen met het einde van de wettelijke 100 pk beperking die tot 2016 in Frankrijk van kracht was. Voor deze Franse versies werd altijd een speciale homologatieprocedure uitgevoerd, maar deze ‘geknepen’ versies zijn ook in België populair. Wie namelijk kiest voor een tot 100 pk beperkte motor, geniet van het comfort en koppel van een zware machine, weliswaar zonder het torenhoge topvermogen dat op straat toch sowieso quasi niet te benutten valt, maar ook zonder de weerzinwekkende belasting op inverkeerstelling die een volgepropte paardenstal met zich meebrengt.

Tekst: Renaud Amand
Foto’s: Fabrikanten

De connectie tussen Euro 4
en de 100 pk-versies

Euro 4 komt daarbij kijken omwille van de link met specifieke homologaties. Voor Euro 3 werden die speciale homologaties nog uitgevoerd omwille van de algemeen geldende 100 pk beperking voor de Franse markt, maar voor de nieuwe 2016 modellen is dat al niet meer het geval. Sinds 1 januari moeten alle nieuwe modellen namelijk voldoen aan de Euro 4 normen en vanaf 1 januari 2017 moet alle motoren die nieuw verkocht worden op de markt voldoen aan de nieuwe norm.

Enige uitzondering op de regel zijn restvoorraden van overjaarse 2016-modellen die nog mogen verkocht worden, zijnde maximaal 10% van de aantallen die de twee voorgaande jaren van dat model verkocht zijn. De Franse markt was voor de fabrikanten belangrijk, dus die kregen een aparte homologatie waar in België van geprofiteerd werd om geknepen en dus fiscaal interessantere versies aan te kunnen bieden. Veel fabrikanten zien die extra investering niet zitten voor het kleine België, maar MaxxMoto ontdekte enkele uitzonderingen op de regel.

Hoe spelen de fabrikanten hier op in?

Het precieze vermogen van de MT10 is nog niet bekend , maar de BIV wordt geen lachertje.
Het precieze vermogen van de MT10 is nog niet bekend , maar de BIV wordt geen lachertje.

Yamaha: “Voor 2016 zijn de nieuwe modellen zoals de MT-10 en de FJR enkel verkrijgbaar in full power, wat helaas een nefaste invloed heeft op de BIV. Gelukkig heeft de XSR900 daar geen last van en zijn er nog aardig wat 2015 FJR 1300’s te krijgen waarbij de klant – als je de BIV mee in rekening brengt – ongeveer 3.400 euro bespaart. Aangezien een 100 pk-homologatie een zeer dure en complexe aangelegenheid is, waarbij ook R&D, engineering en een extra versie op de productielijn komt kijken, verwacht ik dat er bij de grote fabrikanten geen aandacht meer besteed zal worden aan de geknepen 100 pk versies. Voor de verkoop van de zeer hoog vermogende motoren, zijnde met meer dan 180 pk, wordt dit geen goede zaak.”

 

Kawasaki is voorlopig de enige Japanse fabrikant die blijvend 100 pk-versies aanbiedt.
Kawasaki is voorlopig de enige Japanse fabrikant die blijvend 100 pk-versies aanbiedt.

Kawasaki: “Wij hebben twee nieuwe, hoogperformante modellen die aan de Euro4-norm voldoen, namelijk de ZX-10R en de geüpdatete 1400ZZR. Deze worden nog steeds aangeboden in een begrensde versie met 100 pk, waarvoor je slechts 123 euro aan inschrijvingstaks moet betalen. Ook voor 2017, wanneer alle modellen Euro4 moeten worden, blijven we dit aanbieden voor alle hoogvermogende modellen, want wij nemen de Belgische markt serieus. Het is belangrijk dat klanten bij het vergelijken van de prijzen tussen de merken het verschil in belasting in rekening brengen. Kawasaki is het enige merk dat anticipeert op het verdwijnen van de begrensde Franse versies, maar wij zijn hier dan ook al drie jaar mee bezig.”

 

De S 1000 XR is dit jaar nog leverbaar met 100 pk. Maar volgend jaar?
De S 1000 XR is dit jaar nog leverbaar met 100 pk. Maar volgend jaar?

BMW: “BMW is altijd een voorloper geweest op het niveau van technologie, dus we zijn ook al volop mee met de Euro4-norm. Qua hoogvermogende motoren is er dit jaar echter niet echt een nieuwigheid. Zowel de S 1000 RR, S 1000 R als de S 1000 XR zijn met andere woorden nog Euro 3-modellen en die zijn dus nog verkrijgbaar als 100 pk versie. Over wat er staat te gebeuren voor 2017, of er nog een extra homologatie voor geknepen versies komt ja dan neen, hebben we momenteel nog geen bijkomende informatie. In München zijn ze momenteel wel druk bezig om te kijken wat er mogelijk is om dit te behouden. Lukt dat niet, dan zie ik vooral een toekomst voor de sportmotoren als pure circuittuigen die niet langer ingeschreven worden, wat nu al meer en meer het geval is. Wat de populariteit van de straatgerichte, performante modellen betreft, is een eventuele afschaffing uiteraard geen goed nieuws.”

 

Fireblade en VFR1200 staan in de uitverkoop bij Honda, maar wel alleen met vol vermogen.
Fireblade en VFR1200 staan in de uitverkoop bij Honda, maar wel alleen met vol vermogen.

Honda: “Bij Honda zijn er dit jaar geen nieuwe modellen met heel hoog vermogen, momenteel toch nog niet, dus op dit moment stelt het probleem zich nog niet echt. De huidige Fireblade en Fireblade SP zijn nog Euro3-modellen, maar we hebben enkel nog een paar full power modellen op stock die we nu aan het uitverkopen zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de VFR1200F: full power, dus stevig qua inschrijvingstaks, maar wel met een heel aantrekkelijke korting op. Wat nieuwe, aanstaande Euro4-modellen betreft met veel vermogen is er nog niet veel duidelijkheid of er versies met beperkt vermogen zullen aangeboden worden.”

 

De Super Duke GT is niet verkrijgbaar in gelimiteerde versie, maar KTM is wel creatief met compensaties.
De Super Duke GT is niet verkrijgbaar in gelimiteerde versie, maar KTM is wel creatief met compensaties. (UPDATE: uiteindelijk is er bij KTM toch een 100pk-versie beschikbaar!)

KTM: “De nieuwe Super Duke GT is helaas enkel verkrijgbaar in full power versie (UPDATE – KTM heeft uiteindelijk toch een 100pk-versie geïntroduceerd in de Benelux)  omdat het te duur is voor de fabrikant om een aparte versie te ontwikkelen voor de Belgische markt. KTM beweert dat er een persoon zes maanden aan zou moeten werken om het volledige pakket van de programmatie en homologatie rond te krijgen en dat is niet rendabel voor de kleine aantallen die in ons land gerealiseerd worden. Uiteraard is dat vervelend voor de klant, maar we hebben een actie waarbij accessoires aan een gereduceerde prijs een deel van die bittere pil helpt te slikken. Daarnaast voorzien we ook de mogelijkheid om de resterende BIV mee op te nemen in de financiering. De Super Duke SE die is er voorlopig ook alleen in full power, maar daar zou ten vroegste in april nog een 100 pk versie van komen. Tenslotte zijn er de Adventure-modellen, maar die zijn er – in 2016 alvast – nog in geknepen versie. Hopelijk kunnen we dat na de introductie van de Euro 4-norm blijven doen, maar dat zal nog heel wat lobbywerk vragen.”

 

Geen 100 pk-versies meer bij Triumph, maar ook geen extreme topvermogens of daaraan verbonden BIV.
Geen 100 pk-versies meer bij Triumph, maar ook geen extreme topvermogens of daaraan verbonden BIV.

Triumph: “Het standpunt bij Triumph is om geen gelimiteerde versies meer aan te bieden vanaf het moment dat die niet meer als zodoende gehomologeerd worden voor de Franse markt. Er is ook moeilijk om daar lokaal iets aan te doen, want zo’n typegoedkeuring wordt ook complexer met de komst van Euro 4. Dat geldt niet alleen voor 100 pk-versies, maar ook voor 35 kW-versies voor het A2-rijbewijs. Met de komst van Euro4 moeten die met 35 kW of minder de fabriek uitrollen, een begrenzingskit monteren zal niet meer mogelijk zijn. Concreet zijn de Rocket III, de Trophy, de Tiger Sport en de Daytona 675 (R) dit jaar nog leverbaar in 100pk-versie, maar vanaf volgend jaar, wanneer ze conform de Euro 4 norm moeten worden, zal dat niet meer het geval zijn. De nieuwe Speed Triple en Explorer zijn er als Euro 4 modellen alleen in full power versie, dus die gaan meer kosten aan B.I.V. Vooral voor de Speed is dat vrij ingrijpend, want die gaat van 123 naar 867 euro aan inschrijvingstaks. Op dit moment is het een beetje afwachten wat de reacties van klanten zullen zijn, maar dat lijkt mee te vallen. We hebben – in dit geval gelukkig – geen extreem krachtige motoren met 200 pk, dus in die allerhoogste schijven zitten we niet. Het verbaast ons wel dat er andere merken in slagen om ondanks het afschaffen van de Franse versie alsnog begrensde modellen te blijven aanbieden. Het zou wel logischer zijn moest de overheid de B.I.V. laten afhangen van de uitstoot in plaats van het vermogen, een omschakeling die voor Vlaanderen een aantal jaar geleden voor de wagens al is gebeurd.”

 

De Multistrada Enduro kan je, net als alle andere Euro4 Ducati's, nog steeds met beperkt vermogen krijgen.
De Multistrada Enduro kan je, net als alle andere Euro4 Ducati’s, nog steeds met beperkt vermogen krijgen.

Ducati: “Wij hebben drie Euro-4 modellen, zijnde de Panigale 959, de Multistrada Enduro(en Pikes Peak) en de X-Diavel, maar als een van de weinige merken kunnen wij deze nog steeds aanbieden in een aantrekkelijke 100 pk-versie. Zo’n homologatie is niet goedkoop, maar dankzij het feit dat onze structuur er nu een is die Frankrijk en de Benelux vertegenwoordigt, kunnen we wat meer gewicht in de schaal werpen bij de fabrikant. We zijn dan ook blij dat Ducati ons is gevolgd in de vraag naar het blijvend aanbieden van de 100 pk-versies.”

 

De RSV4's en Tuono's zijn er dit jaar nog als 100 pk-versie. Maar in 2017?
De RSV4’s en Tuono’s zijn er dit jaar nog als 100 pk-versie. Maar in 2017?

Aprilia: “Bij Aprilia zijn er dit jaar geen nieuwe modellen met een hoog vermogen bijgekomen, dus alle Tuono’s en RSV4’s zijn nog Euro 3 en blijven gewoon beschikbaar als 100-pk versie. Voor 2017 zullen alle motoren Euro 4 moeten worden en de BIV-problematiek is reeds aangekaart bij de fabrikant. Voorlopig is er echter nog geen uitsluitsel of er een speciale homologatie voor de Belgische markt zal komen. Het beperken van het vermogen is niet het probleem, maar de homologatieprocedure kost wel veel. Zo snel mogelijk die RSV4 of Tuono kopen is dus de veiligste optie! Of die 2.500 euro extra aan taks op de langere termijn een doorslaggevende factor zal zijn of mensen voor een bepaalde motor kiezen, zal iets zijn waar we pas ten vroegste tegen eind 2016 zicht op kunnen hebben.”

 

Wordt het circuit binnenkort de enige plaats waar we dit soort scheurijzers nog gaan zien?
Wordt het circuit binnenkort de enige plaats waar we dit soort scheurijzers nog gaan zien?

Suzuki: “Bij Suzuki zijn er nog geen specifieke beslissingen genomen over eventuele speciale homologaties voor begrensde versies. Voor modellen 2017, zoals de GSX-R 1000 is er nog niets beslist en kan er dus nog niet bevestigd of ontkend worden dat er een begrensde versie zal zijn. Alle huidige modellen zijn dit jaar nog beschikbaar als 100 pk-versie, met uitzondering van de Intruder 1800, die komt alleen nog met vol vermogen en valt dus in de schijf van 867 euro. De motoren die het hardst getroffen zullen worden zijn de 1000cc sportmotoren en indien daar geen oplossing voor komt, dan zie ik die nog verder naar het pure circuitgebruik geduwd worden. Voor de andere motoren van ons gamma zal de impact beperkt blijven, want het gros zit onder de 1.000 euro inschrijvingstaks. De Hayabusa is dan weer eerder een imagomotor, die nog exclusiever zal worden door die extra belasting. Sowieso denk ik dat de fabrikanten het sportieve segment meer en meer exclusief en duur gaan positioneren, waarbij op een dusdanig kapitaalkrachtig publiek wordt gemikt dat niet afgeschrikt wordt door een hoge inschrijvingstaks.”

Het exacte B.I.V. tarief van je nieuwe motorfiets bereken je hier.