Wordt 2019 het jaar van de verlichting? Daar lijkt het wel op. De sportmotoren mogen gerust uitpakken met hallucinante pk-cijfers, al gaat dit enkel om ‘flagship models’ waarvan je er zelden eentje op circuit – om nog niet te beginnen over de openbare weg – zal tegenkomen. Nee, dé motoren van de EICMA worden voor het zoveelste jaar op rij hoogpoters. Maar niet zoals we gewend zijn.

Wat betreft de dikke allroads zijn er minder nieuwigheden met enkel een vernieuwde BMW R 1250 GS Adventure en de Ducati Multistrada 1260 Enduro die voor de EICMA motorshow vanonder het doek kwam. Daar kwam op de EICMA nog een dikke Kawasaki Versys 1000 bij die uitgerust is met alle elektronische toeters en bellen die je maar kan wensen. En daar stopt het dus voor de zwaarste categorie.

“Er komt nog 1 grote jongen bij: De Kawasaki Versys 1000, vanaf volgend jaar met alle mogelijke elektronische toeters en bellen.”

Want de grootste vernieuwingen spelen zich af in de middenklasse. De strijd om de meeste PK’s, elektronica-opties en het bijhorende prijskaartje wordt overgelaten aan de zwaarste allroads, terwijl de lichtere hoogpoters op de proppen komt met betaalbaardere pakketten op mensenmaat. Daar horen uiteraard ook straffe prestaties en intelligente rijhulpjes bij, al is het vaak toch iets doordachter dan op de grote broers.

De Ducati Multistrada 950S: top-elektronica voor de middenklasse

Ducati ging van start met een subtiele update van hun Multistrada 950 die ook een ‘S’-model krijgt. De kleine allroad wordt uitgerust met Duc’s semi-actieve Skyhook vering, bochten-ABS,  een up/down quickshifter, full LED koplampen, een TFT-dashboard en verlichte stuurknoppen. Deze meest straatgerichte motor onder de middenklassers neemt dus wel wat snufjes over van de 1260 en krijgt qua design ook trekjes van de grote Multi.

De Multistrada 950S neemt enkele handige snufjes van de 1260 over, maar houdt het gewicht (en prijskaartje) onder controle.

Maar de Multistrada 950 is niet de grootste vernieuwing uit Italië, die eer gaat immers naar Moto Guzzi’s V85 TT. Het merk uit Mandello del Lario komt voor het eerst in jaren met een kersverse motor naar buiten in een segment waarin het geen andere modellen (meer) had. Nu kregen we vorig jaar wel een eerste blik op de Adventure-Guzzi, al wisten we nooit helemaal waar we naar keken: Zelfs op de Intermot vorige maand waren er nog steeds geen technische details van de V85 vrijgegeven.

Moto Guzzi V85 TT: Buitenbeentje mét cardanas

Daar komt nu verandering in. De dwarsgeplaatste V-twin is goed voor 80pk en 80NM. Met een rijklaar gewicht van 229 kilo en een tankinhoud van 20,5 liter (goed voor bijna 400km actieradius!) is het uiteraard geen lichte enduro, maar moet de motor wel  stevig offroadwerk aankunnen. Daarbij komen ook nog extra’s zoals een groot TFT dashboard, LED-lichten, tractiecontrole, rijmodi en bochten-ABS. De volledig instelbare 41mm voorvork heeft verder 170mm veerweg. Tel daar nog de cardanaandrijving, een fleurige kleurstelling en retro styling bij, en je hebt een eigenzinnige motor die een breed publiek kan bekoren.

De Guzzi heeft alles in huis om een succesnummer te worden bij het ‘Reise-enduro’ publiek dat niet tuk is op zware offroadsecties, noch motoren met overgewicht.

Yamaha Ténéré 700: het wachten waard?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over twee van de meest geanticipeerde, sportievere allroads van de beurs. Ten eerste is er de Ténéré 700 die voortborduurt op het motorblok van de MT-07 en dat koppelt aan een erg offroad-gericht rijwielgedeelte. Hoewel het persbericht niet genoeg kon benadrukken hoe ‘lightweight’ deze motor is, vonden we nog geen officiële gewichtsopgave terug. ‘Rond 205 kg’ klinkt het voorlopig op de Yamaha website. Als je daarbij de 70 en oneffen pk’s en newtonmeters van het MT-07 blok telt, heb je voldoende om vinnig door het zand te knallen. In tegenstelling tot sommige hoogpoters die zweren bij asfaltgericht zeventienduimers of hooguit een 19″ voorwiel met 18″ achteraan., staat deze motor op een 21″ voorwiel met achttienduimer achteraan. Zoals het hoort voor een offroader. Het enige nadeel: de Ténéré 700 zou pas in de herfst van volgend jaar beschikbaar zijn. Pluspunt is dan weer dat het prijskaartje rond de 10k zou liggen.

KTM Adventure 790: zonder twijfel de sportiefste

KTM past exact dezelfde formule toe als Yamaha, hetzij met een krachtigere paralleltwin uit de 790 Duke. Met 85NM koppel en 95pk is de 790 Adventure een categorie krachtiger dan de Yam, en daarbij hoort een drooggewicht van amper 189 kilo. Wereldschokkend nieuws kan je het niet noemen (we kregen de motor immers twee jaar geleden al te zien) maar de échte Dakarrijders kijken zonder twijfel het meeste uit naar deze motor die bovendien in twee versies beschikbaar is. Jawel, ook voor de mensen die voornamelijk op straat rijden voorzag KTM een 790 Adventure op gewoon rubber, net zoals de 1290 Adventure S en R.

De KTM 790 Adventure, hier nog in pre-productietrim.

Net zoals de 1290 is de Adventure beschikbaar in een meer straatgericht uitvoering (foto) en een echte offroader.

Tot slot is er ook nog een nieuwtje uit Italië waar een prototype gespot werd dat geïnspireerd was op de ‘Novecento‘. Lees: een middenklasse XR die de hoge poten en het sportieve karakter van de S 1000 XR moet verbinden aan de middenklasse paralleltwin die we kennen uit de F750GS. Op de EICMA werd nog niets gepresenteerd wat in deze richting wees, al geeft het wel aan dat BMW nog verder plannen heeft in dit segment.

 

Wat we van BMW wél al te zien kregen op de EICMA was een nieuwe F850GS Adventure die klakkeloos in de voetsporen treedt van de 800 en daarmee de sterke GS bloedlijn verderzet.

 

We concluderen dus dat alle sportief geweld ten spijt, 2019 nog maar eens een ‘jaar van de hoogpoter’ wordt. Maar waar de nakedbikes en hypersports steeds krachtiger, duurder en gelimiteerde worden, zien we bij de hoogpoters een andere trend. De eeuwige strijd om ‘de grootste’ te hebben is doorbroken door een aanwas van middenklasse allroads die subtiele elektronische veiligheidssnufjes koppelen aan praktisch gebruiksgemak en sportieve aspiraties – al dan niet op of naast de verharde weg.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.