Het Salon van Brussel is meer dan halfweg en dat vraagt om een korte samenvatting van wat er te zien is en welke kortingen je er kan rapen. Wie omwille van de sneeuw niet in Brussel geraakt, krijgt hier alvast een korte rondleiding bij de grote merken.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonas Roosens

Samen met onze fotograaf Jonas liepen we van het ene uiteinde van Heizelpaleis 8 naar het de andere kant in paleis 9 – niet toevallig de eindstop bij onze eigen stand – voor een toertje van de meest opvallende bezienswaardigheden.

Beginnen doen we bij de Royal Enfield stand die stevig groeide ten opzichte van de voorbije jaren. Jan Ykema van MotoMondo werd recent de nieuwe importeur en naast zijn vaste merken Mash en MV Agusta kreeg hij er nu dus ook nog Hyosung en Royal Enfield bij. De grootste aandachtstrekkers zijn zijn zonder twijfel de Himalayan en de nieuwe 650 Interceptor twin.

Dé budget avonturier voor 2019.
De Royal Enfield interceptor moet aantonen dat het merk meer aankan dan de (inmiddels redelijk gedateerde) eenpitters.

Via o.a. de gebruikelijke accessoiristen Richa, Alpinestars, EKO- motorshop en de bandenmannen van Dunlop komen we bij één van de grootste salonstands, die van Yamaha. Het blauwe merk heeft een tiental nieuwigheden op de stand, al is het traditiegetrouw de motor van Valentino Rossi die op erg veel aandacht kan rekenen van het grote publiek (we mogen niet vergeten dat dit in de eerste plaats een Autosalon is. Verder is de Ténéré 700 zonder twijfel de meest geanticipeerde nieuwigheid die in een subtiel zwart kleedje centraal op de stand pronkt.

Yamaha’s kortingen draaien vooral rond de overjaarse motorfietsen. Zo krijg je tot 3.000 euro korting op een FJR of 2.800 euro op de MT-10. Ook de R6 is in januari 2.100 euro goedkoper. Daarnaast geldt er 10 procent korting op de accessoires, met uitzondering van Öhlins, Akra en GYTR pretspul.

De Ténéré 700: lang geleden aangekondigd en nu bijna klaar om de trails aan te vallen.
In paleis 8 is er àltijd een dokter in de zaal.

Via o.a. Bihr en Bike Design komen we dan bij Harley-Davidson waar het erg uitgebreide gamma aangevuld wordt met de gepimpte motoren die deelnemen aan de Battle of the Kings, Harley’s jaarlijkse custom wedstrijd. H-D’s kortingen zijn eenvoudig: je krijgt een rente van 0,49 procent op de Harleyloan klassieke financiering.

De Battle of the Kings competitie staat jaar op jaar garant voor vakwerk.

Een schril contrast met de sportieve hightech standjes die we terugvinden op de Kawasaki stand die afgetopt wordt met de nieuwe Versys 1000 tourer en Johnny Rea’s werkpaardje in het WK Superbikes.

Bij Kawa draaien de kortingen rond interessante optiepakketten die zorgen voor spectaculaire prijsdalingen t.o.v. de catalogusprijs. Voor quasi ieder model is er wel wat te rapen, dus check je motor naar keuze zelf op Kawasaki.be.

Of Rea volgend jaar vijf kaarsjes mag uitblazen? We moeten het nog zien, want WSBK seizoen 2019 belooft een grand cru te worden.
De nieuwe Versys 1000 in fleurig oranje. Achter de nieuwe kuipen gaat een volledige geüpdate motor schuil.

Aan de overkant vinden we dan weer het Italo-geweld van Ducati die dit jaar voor een opvallend kleine stand kozen. Het volstaat echter ruimschoots om het nieuwe V4R vlaggenschip in de aandacht te plaatsen.

Veel plaats voor de vernieuwde hypermotards, al is het uiteraard de V4R die op een piëdestal staat.
De Corse kleurstelling: nog niet zo lang geleden geïntroduceerd en eigenlijk al achterhaald door de nieuwe Ducati Winnow kleurtjes van het MotoGP-team.
Een V4R geeft je vleugels.
De gebruikelijke werkwijze van Jonas.
De nieuwe Hypermotard: het testverslag volgt kortelings.

Aan de overzijde bij Suzuki zien we de nieuwe Katana strategisch opgesteld naast zijn voorvader. We weten inmiddels dat dit een GSX-S1000F is met ander kuipwerk, al kreeg hij verder ook een andere versnellingsbak en iets comfortabelere zithouding.

De interessantste deal op de Suzuki stand is echter de GSX-R 1000 waarvan je de B.I.V. terugbetaald krijgt en verder is er nog 15% korting op de accessoires. Zoals ieder jaar heeft Suzuki ook een paar special editions klaargestoomd, dit keer op basis van de GSX-S en de V-Strom. Maar om die te ontdekken moet je maar naar Brussel komen.

Oud en jong, netjes zij aan zij.
Team Bike Parts gaat volgend jaar een samenwerking aan met Interbike en de piloten Gian Merten en Nicky De Wit.
Je hebt geen full TFT-dashboard nodig om iets cools te maken. Al is een versnellingsindicator, of benzinemeter soms wel handig.

Doorkruisen we de auto-accessoires in de patio, dan komen we uit bij Paleis 9 waar we tegenover de Kymco scooters een stand vinden van de Piaggio Group. Uiteraard is hier veel aandacht voor Vespa, maar ook het sportievere werk van Aprilia en de nieuwe Guzzi hoogpoter kregen een mooie plek. Traditiegetrouw krijg je bij Piaggio, Aprilia, Vespa en Guzzi 1 euro korting per cc.

De kampioensmotor van Delta Motorcycles Turnhout.
Wat Guzzi customspul dat gebouwd werd in samenwerking met Vanguard.
De nieuwe V85TT, misschien wel dé geheimtip voor middenklasse hoogpoters volgend jaar.

Naast Piaggio komen we in Engeland uit bij Triumph. Hier zijn te veel modern classic pareltjes om op te noemen (met als top of the bill de nieuwe Scrambler 1200), dus gaat onze aandacht iets verder naar de nieuwe Moto2 racer. Wat de kortingen betreft is er een interessant optiepakket voor de Speed Triple S naast kortingen op de opties bij de Tigers en de Street Cup. De acties zijn geldig tot 31 maart,…tijd zat om te beslissen dus.

Als we het gangpad opnieuw oversteken, zien we dat Honda slim de aandacht naar zich toe trekt met een gelimiteerde CB1000R en Mick Doohans drag racer vanop Glemseck 101. Honda geeft ook serieuze kortingen met als topper de terugbetaling van de B.I.V. op de Fireblade en daarbovenop nog gratis tickets voor de TT in Assen. Op de andere modellen zijn er nog uitgebreide optiepakketten beschikbaar die je kan checken op www.honda.be

Een aparte CB1000R? Met een oplage van amper 40 stuks is dit toch redelijk exclusief.
Wat extra poeier en een verlengde achterbrug zijn het klassieke recept voor snelle acceleraties in Glemseck.
De kampioenschapsmotor van 2018 mocht niet ontbreken op de Honda stand.

Iets verder in het paleis staan Husqvarna en KTM broederlijk naast elkaar te pronken met o.a. de Svartpilen, de succesvolle Dakarmotoren en uiteraard ook de langverwachte 790 Adventure.

De laatste grote stand die we tegenkomen is die van BMW, gecounterd door het ruime assortiment van BW Motors en een ietwat verloren gelopen stand met onbekende e-bikes en zelfs elektrische mini-autootjes. Met meer dan 60 modellen is de Beierse stand drukbezet, al gaat onze aandacht vanzelfsprekend naar de nieuwe S1000RR. Zonder twijfel dé toevoeging aan het sportieve segment voor 2019. BMW stunt met de prijzen van de optiepakketten, gaande van de 310 reeks tot de F-middenklassers en van de R NineT’s tot de dikke R1250 serie. Je kan tot bijna 2.500 euro voordeel doen en de voordelen zijn geldig tot 16 februari bij de dealers.

Via nog een hoop kleinere spelers als TM en Zero of de accessoires van Touratech en Ixon loopt u MaxxMoto tegen het lijf. Bij ons steelt een selectie exclusieve classic superbikes de show, al kan je ook een wheeliefoto nemen op de Honda Monkey (die je overigens kan winnen!).

Wie zijn MaxxMembership verlengt, krijgt een T-shirt, buff, stickers, sleutelhanger en de kans op leuke prijzen – het drankje en de babbel doen we er gratis en voor niks bij. Alsof dat niet volstond, nodigen we ook uit voor onze eerste rit ‘The Great Escape’ op 8 september – u hebt dus nog ruim de tijd om eerst een nieuwe tweewieler te kopen.

Waar wacht je dus nog op? Kom lekker af en ontdek de motorshow zelf!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts