Omwille van het Coronavirus blijven veel motoren wat langer stilstaan dan gewoonlijk. We geven je een kleine reminder van de dingen waar je best op let als je je motor stalt.

Batterij

Een vaak voorkomend probleem bij motoren die uit de winterstalling komen, is een lege batterij. Wanneer je je accu zonder druppellader langer dan 3 maanden laat staan, heb je veel kans op diepontlading en dan is ze voor de vuilbak. Iedere motorrijder zou eigenlijk een batterijlader moeten hebben en ook wanneer je motor slechts voor een paar weken stilstaat, kan het geen kwaad om je motor aan de druppellader te hangen om je batterij in tiptop conditie te houden.

Benzine

Sinds de invoering van 95E10 benzine, zou u als motorrijder moeten weten dat die E10 staat voor een bio-ethanol percentage van maximaal tien procent. Oftewel 1/10de gemalen plantensap, A.K.A. de brandstof van Satan. Dit goedje vreet ongeveer alles aan van pakkingen, dichtingen, rubbers, etc. en vooral bij oudere motoren zorgt het voor verstoppingen van benzineleidingen of carburatie. Tank voor het stallen (en liefst altijd) dus zeker 98 of brandstof zonder toegevoegde bio-ethanol. Oh, en kap je tank meteen goed vol tegen condens of roestvorming.

Roest

Niets mooier dan een verroeste ratbike, toch? Het is natuurlijk minder leuk als je nieuwe Chrome Cruiser onder de spikkels vliegroest staat. Stal je motor daarom liefst in een droge, verwarmde garage. Heb je niet die luxe? Geen probleem, want een geregelde schoonmaakbeurt kan ook veel roestproblemen voorkomen. Zeker wanneer je motor buiten onder een hoes slaapt die misschien wel vuil en stof van je motor afhoudt, maar tegelijkertijd ook water vangt of vasthoudt.

Banden

Misschien minder van toepassing voor een (hopelijk) korte periode als de Corona-crisis, maar daarom niet minder belangrijk is de bandenspanning. Vooraleer je op de motor stapt is het altijd aangeraden om je bandendruk even te controleren, maar zeker na een lange stalling moet je de banden op de correcte druk zetten. Sommige motorrijders zetten de banden extra hard vooraleer de motor op stal gaat, opdat er minder kans is op vervorming als de druk écht hard zakt.

Af en toe starten?

Af en toe je motor starten kàn een goed idee zijn, als je het correct doet. Gewoon even starten, rustig wat aan het gas draaien en hem een klein stukje verzetten kan meer kwaad doen (vooral voor je batterij) dan je denkt. Als je de motor wil starten tijdens een langere stalling, laat de motor dan best warm draaien.

Tot slot: slijtage-onderdelen / vloeistoffen / verzekering

Het is altijd beter om regelmatig met je motorfiets te rijden, al is stallen geen ramp zolang je je gezond verstand gebruikt bij de heropstart. Maak van het stallen of de heropstart zeker ook gebruik om de andere slijtage-onderdelen of vloeistoffen van je motor even te checken. Ketting/tandwielen, remblokjes en vloeistof, vorkkeerringen en olie, motorolie etc. Bij lange stalling is het verder aangeraden om je motor niet in versnelling te laten staan, scooterrijders zetten best hun handrem af. En niet onbelangrijk: controleer ook even je verzekering. Informeer jezelf hoe het zit bij diefstal of brandschade wanneer je motor onverzekerd gestald is.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts