Hij is er eindelijk! Suzuki haalde vandaag de nieuwe Suzuki Hayabusa van onder het doek, of tenminste toch voor de mensen die een MaxxMoto primeurtje gemist hebben – don’t worry, hier stopt het stoefen. Suzuki creëerde hoge verwachtingen, maar of die ingelost werden…

Wel, kort gesteld: niet echt. De nieuwe slechtvalk (de Nederlandse vertaling van het Japanse woord, mocht je het nog niet eerder gehoord hebben…) kreeg wel een grondige update, maar alle dromen over turbo’s, superchargers en consoorten blijven achterwege. In de plaats daarvan krijgen we meer elektronica, nieuwe looks, Brembo Stylema remklauwen en uiteraard een Euro5-homologatie.

Nieuwe stijl

Het is moeilijk om niet te beginnen met de stijlupdate, want zelfs voor een stevig patéke van 264 kilo, ziet de Busa er sportiever dan ooit uit. Net zoals zijn voorgangers kwam er het nodige ontwikkelingswerk in de windtunnel aan te pas, maar de lijnen zijn toch iets scherper geworden. Full LED-verlichting is uiteraard ook leuk om naar te kijken en de drie nieuwe kleurstellingen zijn stuk voor stuk knipogen naar vorige edities en toch erg geslaagd op zichzelf. Ohja, en op een Hayabusa hoort uiteraard ook een ‘Busa logo, ook dat werd iets strakker afgelijnd.

Nieuwe remmen en chassis

Een klassiek minpuntje bij de vorige Hayabusa’s waren de remmen, en toen Suzuki eindelijk met dikke Brembo’s kwam op de tweede generatie, was hij bij ons amper te verkrijgen. Dat wordt nu opgelost met de Brembo Stylema’s die ook menig superbike sieren. Problem solved. En niet in het minst omdat je er ook nog een hele elektronicawinkel bij krijgt. Wat het chassis betref werd het balkenframe een stukje lichter, terwijl KYB moderne, volledig instelbare vering voorzag.

Elektronica: sporten én toeren

Het dashboard houdt vast aan de klassieke layout met klokken, maar ertussenin zit een kleuren-TFT om o.a. de tractiecontrole, rijmodi, de quickshifter (up/down), launch control, cruise control en alle andere snufjes van Suzuki’s ‘Intelligent Ride System’ te controleren. Vergis je niet: dit is een sportieve toerfiets, en als we het elektronicapakket bekijken heeft hij ook alle hulpmiddeltjes die je zowel op een sportmotor als toermotor mag verwachten. Gecombineerd remsysteem, Hill hold control, Emergency stop, anti-wheelie, low-RPM-assist…het lijstje gaat nog een tijd door.

Evolutie, geen revolutie

Toch blijft het moeilijk om te spreken van een echte revolutie omdat het hart van de Busa, z’n 1.340cc viercilinder, geen grote vernieuwing kent. De cilinderinhoud blijft hetzelfde, het vermogen en de afgifte veranderd amper en van drukvoeding of andere pk-trucjes is geen sprake. Er werden uiteraard wel interne delen gemoderniseerd of aangepast met het oog op de Euro-5 norm, maar that’s it.

En wat kost dat?

Vooralsnog werden er geen Europese prijzen bekend gemaakt, maar in de States wordt de Suzuki Hayabusa 3.800 euro duurder t.o.v. het vorige model dat daar ook nog verkocht werd. Verwacht je dus in Europa ook maar aan een serieus prijskaartje.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

This image has an empty alt attribute; its file name is BANNER1-1024x1024.jpg

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts