De organisatie van ‘s werelds populairste hillclimb race herintroduceert een rare regel “in naam van de veiligheid”. Voortaan zullen enkel nog motoren mogen deelnemen die af fabriek voorzien zijn van een eendelig stuur. Volgens insiders ligt druk van de verzekeringsmaatschappijen na twee dodelijke ongevallen in de laatste twee jaren aan de oorzaak en is er zelfs besproken om de race voor motoren volledig te annuleren.

Als het gaat over hillclimbs, dan kan je niet om Pikes Peak heen. De op één na oudste Amerikaanse auto-race (sinds 1916) vergaarde bekendheid bij het grote publiek dankzij deelnames van grote sterren en de bekroonde kortfilm ‘Climb Dance’ (zie onderaan) van Jean Louis Mourey over Ari Vatanen’s recordrun in 1988.

Turbo’s en Multi’s

Bij motorrijders staat ‘The race to the clouds’ vooral bekend sinds Ducati er op het podium terechtkwam met hun Multistrada en daaropvolgend een ‘Pikes Peak’ special edition produceerde. Ook IOM TT-racer Guy Martin bracht het event recenter nog onder de aandacht door er de open motorklasse te winnen met een zelfbouw GSX-R 1100 met turbo en Martek frame, goed voor zo’n 320 à 500pk(!) en een heleboel brute filmpjes.

De Ducati marketingmachine draagt ieder jaar haar steentje bij in Pikes Peak.

De Ducati marketingmachine draagt ieder jaar haar steentje bij in Pikes Peak.

Het evenement voor motoren groeide de afgelopen jaren enorm aan populariteit, niet in het minst omdat het parcours in 2011 volledig geasfalteerd werd en de organisatie daarop besloot om ook gekuipte racemotoren – mét clip-ons – toe te laten.

Laag dodental

Hoewel er op Pikes Peak niet veel ruimte voor fouten is, bleef het dodental steeds laag. In de 99 jaren dat het evenement georganiseerd werd, vielen er slechts zes doden waarvan één in 2014 en één in 2015. Beide ongevallen gebeurden op sportmotoren die af fabriek voorzien zijn van clip-ons.

Op roadracingworld.com lezen we dat deze crashes en de toenemende druk van de verzekeringsmaatschappijen volstond voor de organisatie om de regeling betreffende motoren met clip-ons te herroepen. Om een betere veiligheid te garanderen zullen de rijders en hun machines ook beter gescreend worden vooraleer ze mogen deelnemen aan de race. Volgens de organisatoren van de wedstrijd waren er ook stevige discussies over het afschaffen van de wedstrijd voor motorfietsen, een scenario dat voor 2016 gelukkig afgewend werd.

Toch blijft de ‘handlebar-rule’ een vreemde regel, zeker als je weet dat de recordtijd op Pikes Peak voor motoren werd neergezet op een Ducati Multistrada. Rare jongens, die Amerikanen…

Geniet alvast nog even mee met een stukje cinema uit vervlogen tijden.

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts