RST is een Engels merk van motorkledij dat in onze contreien stilletjesaan in opmars is. De mensen achter Rhino Sports Technology – want daar staat RST voor – zijn nochtans al sinds 1988 bezig met het produceren van motorkledij, waarbij de focus vooral ligt op kwalitatief, sportief leder voor een betaalbaar prijskaartje.

Tekst: Leo De Rijcke/Arno Jaspers
Foto’s: Leo De Rijcke

Dit zijn maar 2 motoren van een kleine fijne selectie die het RST hoofdkwartier siert. Het gaat hier om gepassioneerde motorrijders.

RST ontstond uit de vraag van doorsnee sportmotorrijders naar leren pakken waar je niet meteen een maandloon aan kwijt bent. Oprichter Johnny Towers (JT) was het beu dat goedkoop leder automatisch ook een slechte pasvorm en povere kwaliteit betekende en ging aanvankelijk onder de noemer ‘Rhino’ dus op zoek naar een oplossing. In het begin waren het vooral zwarte lederen jassen en dito handschoenen. Niet veel later waagde hij zich aan race-overalls. Hij wijzigde de naam in Rhino Sport, en wanneer daar nadien nog het woordje “Technology” aan toe werd gevoegd, was de geboorte van RST een feit. Het bedrijf bestaat inmiddels dus meer dan 30 jaar, en hoewel ze in de lage landen nog veel groeimarge hebben, zijn ze marktleider in de U.K. en ook in Australië en Nieuw-Zeeland scoren ze goed. Het merk wordt inmiddels in 62 landen verkocht.

Gemaakt door motorrijders, échte motards

Eén van de sterke punten van RST is dat de ontwikkeling volledig in eigen huis gebeurt in samenwerking met experts van de campus “Fashion & Textiles” aan de Universiteit van Derby. Op de design-afdeling zien we een tiental vrouwelijke werknemers druk in de weer met uitwerken van nieuwe ideeën en het snijden van de bijhorende patronen. Van elk product maken ze eerst een prototype, dat uitvoerig wordt getest en (waar nodig) aangepast. Het hele proces neemt zo’n 24 maanden in beslag.

RST is een jong bedrijf, maar heeft reeds een rijke geschiedenis, overal wordt je herinnert aan hun race-activiteiten.

De volledige collectie wordt geproduceerd in een eigen fabriek in Pakistan en daar maken ze bij RST geen geheim van want het eindproduct voldoet aan de normen die in de U.K. gesteld worden. Naast de ontwikkeling worden ook alle onderdelen geselecteerd op de hoofdzetel. Ritsen, leder en protectoren moeten steeds voldoen aan dezelfde strenge kwaliteitseisen. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld geen ritssluitingen van het alomtegenwoordige YKK, maar kiezen ze voor het minder gekende MAX. Bij testen is namelijk gebleken dat die eerste fabrikant geen constante sterkte kon garanderen.

Het RST-magazijn, wekelijks vertrekken er 4 tot 6 containers vanuit de fabriek in Pakistan.

De IOMTT als marketing hoogtepunt

Als er één ding is waar ze bij RST prat op gaan, dan is het wel hun betrokkenheid als hoofdsponsor én “Safety Partner” bij de Isle Of Man TT (IOMTT). Tijdens een uiteenzetting van de Supply Chain Manager (Rob), komen de races op Man meermaals ter sprake. Hij toont fier een ééndelig pak waarmee piloot Dan Cooper aan meer dan 250 km/h crashte tijdens de trainingen. De piloot kwam er met enkele blauwe plekken en de schrik vanaf. De volgende dag reed hij gewoon de wedstrijd uit en finishte in de top 10.

Het pak van Dan Cooper, gecrasht tijdens de IOMTT. Een mooi toonbeeld van hoe de RST-pakken schitteren in extreme omstandigheden.

“Onze lederen pakken beschermen je niet enkel bij een tuimeling op een biljartvlak circuit” argumenteert Rob,  “ze bieden de ultieme protectie aangezien ze ook crashes op de ruwe straten van de IOMTT overleven”. En daar stopt het niet. Door hun exclusiviteitscontract hebben ze als enige merk een complete lijn aan motorkledij waarop het logo van de IOMTT prijkt. Dat ze daar trots op zijn, hoeft geen verdere uitleg.

Verder uitweiden over de verschillende producten en al hun specificaties is onbegonnen werk. Eén bijzonder detail wil ik wel vermelden: alle losse jassen en broeken hebben dezelfde rits om ze met elkaar te verbinden. Op die manier kan je zowel textiel als leder naar hartelust combineren. 

Welcome in the Race Department

Van design tot custom pak in maximaal zes weken, minimaal vier dagen. Dat krijgen ze bij de Italiaanse merken niet klaargespeeld.

Gedurende ons bedrijfsbezoek is het opvallend druk in het aanpalende lokaal. Daar werken de mensen van de race-afdeling. Piloten komen er hun nieuw leder uitproberen, de juiste plaats van de sponsorlogo’s bepalen en de kleuren bespreken. Merkwaardig genoeg wordt er geen maatwerk “vanaf nul” meer geleverd. Het Racefit-programma voorziet ook halve maten, waardoor de nieuwe V4 bij 90% van de piloten meteen past. De restende 10% heeft meestal slechts kleine aanpassingen nodig. De productie verloopt bijgevolg veel vlotter en de leveringstermijn wordt gevoelig korter. Op amper 6 weken tijd kan je een custom pak klaarhebben en in noodgevallen kan dat zelfs verkort worden tot minder dan 1 week.

Image is everything, of toch niet?

Wanneer je een RST-outfit gaat vergelijken met die van de Italiaanse A- merken zoals Dainese of Alpinestars, ziet het er allemaal een beetje minder blits uit. Ze gebruiken geen carbonvezel of titanium, maar hun veiligheidstechnologie werkt wel en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Neem nu de race-laarzen die ik zelf draag. Die hebben geen fancy vergrendelingsmechanisme, gewoon een stevige rits met daarover een grote velcro-flap. Simpel doch effectief. Hetzelfde gaat op voor de handschoenen. Ze lijken op het eerste zicht nogal lomp, toch zitten ze perfect en de dubbele sluiting aan de manchetten is een ware zegen voor frequente circuitrijders. Opnieuw simpel, doordacht en merkbaar gebaseerd op feedback uit de racerij.

Even een nieuw kangoeroelederen V4 pak testzitten op de motor van John McGuinness. Ik kon het niet laten…

Een kritische lezer zal waarschijnlijk opmerken dat er nergens sprake is van een airbag-systeem, en dat klopt, althans voorlopig nog. Tijdens de race-week op het eiland Man werden contacten gelegd met In&Motion, het bedrijfje achter de technologie van de Ixon airbag-vest. Er werd een samenwerking aangegaan. De Franse techniek zal dus binnenkort ook in Brits leder verwerkt worden.

Niet langer een B-merk

Je mag gerust stellen dat RST het imago van B-merk helemaal ontgroeid is. Ze willen meespelen op het hoogste niveau en proberen daarom de consument te overtuigen van hun aparte kijk op motorkledij. Uiteraard, het grootste deel van de collectie richt zich nog steeds op motorrijders met een kleiner budget, hun topmodellen mogen echter naast die van de grote jongens hangen. Aan de kwaliteit en bescherming zal het zeker niet liggen.

Voor meer info raadpleeg je best hun uiterst complete website www.rst-moto.com

Of ga naar www.bihr.eu om de voorraad en prijzen te bekijken

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts