Bihr verovert Europa!

Misschien ken je Bihr, misschien ook niet? Hun logo heb je ongetwijfeld al voorbij zien komen op de helm of de motor van Johann Zarco in de MotoGP, of tijdens een ander motorsportevenement. Voor de meeste motordealers is de groothandel alleszins geen onbekende meer. Vanuit het dorpje Bartenheim in de Franse Elzas, vlakbij de Zwitserse grens, veroveren ze geleidelijk de Europese motormarkt. Hun gamma is zodanig uitgebreid dat ze alles kunnen leveren wat een motor-mecano nodig heeft. En recent kwam daar ook een vrij omvangrijke kledinglijn bij. Op de koop toe beleveren ze Europa van Scandinavië tot Zuid-Spanje, binnen de 24h! Redenen genoeg voor een bezoekje als je ’t mij vraagt.

Tekst en foto’s: Leo De Rijcke

De Franse MotoGP-rijder Johann Zarco is zonder twijfel Bihr’s belangrijkste vertegenwoordiger.

Bedrijfsgeschiedenis

Het verhaal van oprichter Cyrille Bihr begint al op heel jonge leeftijd. Als 6-jarige zit hij achterop bij zijn vader wanneer ze samen een ritje maken met diens nieuwe Ariel 500. De motor-carrière van papa Bihr eindigt echter abrupt met een, weliswaar onschuldige, schuiver. De Ariel wordt verkocht maar Bihr-junior heeft de microbe dan al te pakken.

Cyrille is niet gemaakt om op de schoolbanken te zitten en nog voor zijn 18de solliciteert hij bij de Zwitserse importeur van Montesa die op dat moment ook dealer is van BSA, Yamaha en Kawasaki. Hij krijgt een leercontract en helpt vooral bij het bouwen van competitie-crossmotoren. Hier leert Bihr de knepen van de motormechaniek. Na vier jaar verkast hij naar de grootste concurrent van zijn eerste werkgever, die op dat moment Wiseco invoert in Zwitserland. Zijn tweede baantje maakt hem wegwijs in het tunen van racemotoren en in 1974 raadt zijn baas hem aan om een eigen zaak te starten.

Even op de foto met the man himself.

Onderhoud en tuning

Bihr is pas 21 als hij in 1975 een kleine shop opent in Hegenheim. Aanvankelijk repareert en onderhoudt hij fietsen en brommers. Gaandeweg vinden ook motorrijders hun weg naar de nederige werkplaats. De standaardmotoren bieden op dat moment nog veel ruimte voor verbetering en Bihr maakt daar dankbaar gebruik van. In korte tijd verwerft hij een reputatie als gedreven tuner. Dit blijft niet onopgemerkt bij zijn vorige werkgever. Zijn import van o.a. Wiseco loopt als een trein en hij stelt Cyrille voor om het Amerikaanse merk te gaan verdelen in Frankrijk.

We schrijven 1977 als de eerste Wiseco-producten worden afgeleverd onder de naam Bihr Racing. Ook Mikuni carburatoren en nog enkele andere merken worden geleidelijk toegevoegd aan het gamma. De werkplaats in Hegenheim evolueert tot een officiële Yamaha concessie, en in 1986 opent Cyrille samen met een vennoot een tweede dealerschap van het merk met de gekruiste stemvorken, namelijk Free Bike. Niet veel later worden ze nationaal nieuws als het Free Bike team de 24H van Le Mans winnen.

De succesmotor van Le Mans staat nog steeds te pronken bij Bihr.

Gigantisch productgamma

In 1989 beslist Cyrille om terug te keren naar zijn passie en hij verkoopt de twee Yamaha-concessies. Vanaf nu ligt zijn focus op de import en het verdelen van onderdelen om motoren sneller te maken. Als gewezen mecanicien staat hij dicht bij de realiteit, persoonlijk contact met de klanten vindt hij belangrijk en hij kent als geen ander de noden van de Franse dealers. Met het Japanse Yoshimura wordt alweer een grote naam aan het gamma toegevoegd. Wanneer in 2000 het Zwitserse Motorex de activiteiten in Frankrijk wil uitbreiden, contacteren ze Cyrille voor het verdelen van hun oliën en smeermiddelen. Er worden vijf commerciële vertegenwoordigers in dienst genomen. Voor het eerst gaat men actief op zoek naar nieuwe klanten.

De magazijnen zijn gigantisch en er is duidelijk een focus op automatisatie.

De rest is geschiedenis. Tussen 2000 en 2005 komt er een gevoelige uitbreiding van het productarsenaal en er wordt een off-road sectie toegevoegd. In 2005 verandert de bedrijfsnaam in “Bihr”. Het woordje “Racing” wordt bewust weggelaten omwille van de diversiteit van hun gamma. Met de overname in 2008-2009 door de Belgische Alcopa groep van de familie Moorkens, gaat de logistiek er sterk op vooruit en de firma blijft groeien.

Cyrille Bihr ziet dat het goed gaat met “zijn zaak” en neemt in 2014 afscheid. Als gepensioneerde zaakvoerder blijft hij echter de contacten met de belangrijkste leveranciers onderhouden. Hij zit nog steeds in de raad van bestuur en blijft dus strategisch betrokken.

Hij kan zijn geesteskind niet loslaten, maar heeft eindelijk terug meer tijd voor zichzelf. Hij vertelt dat hij graag terug met de motor zouden willen rijden…

Enkele cijfers

De Franse hoofdzetel van Bihr bestaat uit een ruim kantoorgebouw, een gigantische opslagplaats en apart bandenmagazijn. Om logistieke redenen heeft Bihr ook vestigingen in Spanje en Scandinavië. Goed voor in totaal ongeveer 60.000 m² aan opslagruimte.

Er zijn zo’n 157.000 producten van 300 verschillende merken op voorraad. De stock omvat nog steeds de technische onderdelen voor tuning, maar ook slijtagegoederen zoals batterijen, remblokken enz. Je vindt er nagenoeg alles: van voorvorkdichtingen voor 1,00 Euro tot heftafels ter waarde van pakweg 1.500,00 Euro.

Het bandenassortiment telt +/- 40.000 stuks van 12 verschillende merken. Hier ligt het accent vooral op specialisatie en minder op volum

Er werken in totaal 374 werknemers waarvan 200 personen alleen al in Frankrijk. Dagelijks vertrekken er 4000 colli’s, in het hoogseizoen kan dit oplopen tot 6000 pakjes. Bihr is actief in 10 Europese landen en heeft 16.400 klanten.

En niet onbelangrijk voor de eindgebruiker: als je dealer een bestelling plaatst bij Bihr voor 16u30, volgt de levering binnen de 24H. Straf!

Gedrevenheid en passie…vooral veel passie!

Tijdens onze rondleiding valt op hoeveel activiteiten binnenhuis gebeuren. De aankoopdienst bestaat uit twee delen: een grote afdeling voor de onderdelen en een kleinere voor de kledij. De dienst communicatie onderhoudt het contact met de klanten. Vanzelfsprekend hebben ze een grote logistieke organisatie en een klachtendienst die zich ontfermt over reclamaties, verkeerde bestellingen en problemen met de leveringen.

Minder voor de hand liggend is de grafische afdeling die niet alleen het ontwerp en de lay-out van de catalogussen verzorgt, maar ook alle reclame campagnes bedenkt en uitwerkt. Tevens wordt de website volledig intern ontwikkeld en onderhouden.

Opmerkelijk is ook hoe elk kantoor of afdeling steeds opnieuw de passie voor de motor of motorsport uitstraalt. Waar je ook kijkt, zie je posters van piloten en aandenkens aan memorabele momenten. Bijna alle personeelsleden zijn actieve motorrijders, of hebben voeling met motorsport, quad of motorcross.

Rider’s Corner

Sinds een half jaar vind je op de Bihr-website de Rider’s Corner, oftewel een communicatie platform waarmee Bihr een direct contact met de eindklant wil onderhouden. Voorlopig is dit enkel in het Frans beschikbaar, maar voor wie dat geen probleem is zijn er leuke tutorials, interviews met piloten en artikels over evenementen terug te vinden.

Besluit: Bihr houdt de vinger aan de (motorrijder)pols

Na mijn bezoek ben ik onder de indruk van de geoliede werking binnen de firma Bihr. De passie voor de motorsport en motorrijden in het algemeen blijft een belangrijke drijfveer. Net als in de beginjaren ligt de nadruk nog steeds op persoonlijk contact. Ze focussen op een goede dienstverlening naar de dealers én de eindconsument. Omdat ze binnen de 24h leveren hoeft de kleine garagist geen fortuin meer te investeren in een voorraad aan onderdelen.

Met de steun van hun leveranciers proberen ze de motorrijder vertrouwd te maken met de naam en de producten van Bihr. Op die manier hopen ze de gebruikers te overtuigen om in de toekomst steeds vaker te kiezen voor artikelen uit het Bihr-assortiment. Een filosofie die werkt, zoveel is duidelijk.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.