De MotoGP van Assen komt er zondag aan en zoals steeds is dat een topweekend voor motorfanaten uit de lage landen. Belgen en Nederlanders zakken massaal af naar het TT-circuit in de hoop op een spectaculaire race en een heerlijke GP-sfeer. MaxxMoto werd echter een maandje geleden al uitgenodigd door Suzuki om de GP van Le Mans bij te wonen en we staken er 10 lessen op die iedere racefan zou moeten weten.

Een goede voorbereiding is de sleutel tot iedere leuke evenement, en aangezien u dit artikel aan het lezen bent, hebt u al een stapje voor op het gros van de andere bezoekers. Toch zijn er enkele elementen die je niet over het hoofd mag zien.

1: Neem uw tijd

Wanneer je gaat kijken naar een race waar ieder duizendste van een seconde telt, lijkt het nogal contradictorisch om te zeggen dat je je tijd moet nemen. En toch is dit misschien wel de belangrijkste les. Want de roadtrip is minstens even leuk als de GP zelf. Spring dus niet als een gek op de motor om over de snelweg richting het circuit te knallen, maar neem de kaart/GPS er even bij en plan een leuke route. Noch Le Mans, noch Assen zijn omgeven door prachtige bochtige wegen, al vind je met een klein beetje moeite wel wat leuke bezienswaardigheden en eet- en drinkgelegendheden. Toch een stuk beter dan zo’n driehoekig boterhammetje uit het snelwegtankstation?

Vergeet de snelweg en plan liever wat leuke tussenstops zoals hier in Beauvais.

Vergeet de snelweg en plan liever wat leuke tussenstops zoals hier in Beauvais.

2: Kies uw reiskompanen zorgvuldig

In het geval van onze trip naar Le Mans, reden we samen met een selectie journalisten van de andere Belgische motormedia. Concurrentie, concullegae,…noem het zoals je wil, maar vanaf er een motor gestart wordt gaan alle ogen dezelfde richting uit en je hebt gegarandeerd geanimeerde gesprekken over motorfietsen, motorrijders en een heleboel andere motorgerelateerde onderwerpen. Komt nog bij dat iedereen onderweg was op gloednieuwe Suzuki’s en dat alle rijders ongeveer hetzelfde tempo gewoon waren. Ben je van zin om je vriendin –die weinig van MotoGP kent- mee achterop te nemen en samen te rijden met een groepje dat veel trager of net veel harder dan jouw tempo rijdt, dan kan het wel eens een érg lange roadtrip worden.

3: Toon respect voor alle rijders

Dat de relatie tussen Rossi en Marquez sinds Sepang vorig jaar nooit meer hetzelfde zal zijn, spreekt voor zich. Maar dat hoeft zich niet te vertalen naar boegeroep en opgestoken middelvingers bij de aanhangers van de toprijders. In Le Mans woedde er nog een stille oorlog tussen de fans en gelukkig bleef het voor zover wij gezien hebben bij wat gebaren en verbaal geweld. Nu Rossi en Marquez in Spanje weer het sportieve voorbeeld gegeven hebben door elkaar de hand te reiken, hopen we dat de MotoGP-supporters zich in Assen van hun beste kant laten zien. Wangedrag en haat naast het circuit, dat is toch meer iets voor voetbalhooligans?

Een getraind oog spot naast de smile van reiskompaan Pascal ook een Ducati-, Rossi-, Repsol- en Lorenzo-petje. Op dezelfde tribune, zonder scheidingshekken.

Een getraind oog spot naast de smile van reiskompaan Pascal ook een Ducati-, Rossi-, Repsol- en Lorenzo-petje. Op dezelfde tribune, zonder scheidingshekken.

4: Koop een souvenir

Naar een motorevenement gaan kost wat centen en het is geen nieuws dat het eten en drinken op het circuit vaak schandalig duur is. Toch waren we in Le Mans aangenaam verrast door de prijzen van de merchandise van de rijders. Neem dus zeker een kijkje bij de verschillende standjes en zie of je geen leuk souvenir kan kopen als herinnering aan het GP-evenement. Het is tenslotte niet ieder weekend MotoGP in de lage landen.

Rossi's souvenirshop is al een attractie op zich.

Rossi’s souvenirshop is al een attractie op zich.

5: Parkeer veilig

Ieder jaar opnieuw hoor je van motordiefstallen in en rond Assen en het spreekt voor zich dat zo’n grote hoeveelheid motoren bij elkaar enkele aparte risico’s met zich meebrengt. Recent nog zagen we op het eiland Man hoe een klungelige motorrijder enkele geparkeerde motorfietsen (waaronder een Honda RCV-213-S van 150.000 euro!) liet vallen, al is dat niets in vergelijking bij een motordiefstal. Voorzie zeker een ketting om je motor vast te leggen en kies je parkeerplekje zorgvuldig uit. Zowel bij het circuit, als bij een eventuele overnachtingsplek.

Motoren op stuurslot en een dikke ketting om ze samen te hangen. Dat moet de meeste dieven toch al demotiveren.

Motoren op stuurslot en een dikke ketting om ze samen te hangen. Dat moet de meeste dieven toch al demotiveren.

6: Supporter eens voor een subtopper

Rossi, Lorenzo, Marquez en Pedrosa zijn de vier toppers die het overgrote merendeel van alle MotoGP-overwinningen naar zich toe trekken. Het is logisch dat ieder van deze rijders een enorme supportersschare achter zich heeft. Maar vergeet nooit dat er nog een hele resem andere rijders op de grid staat. Vaak met minder goed materiaal al rijden ze daarom niet met minder vechtlust. Xavier Siméon, Livio Loi en Bo Bendsneyder zijn er zo’n paar, om maar enkele klasbakken van bij ons op te noemen. Toegegeven, aangezien we in Le Mans uitgenodigd waren door Suzuki, werden we bijna verplicht om een beetje voor Maverick Viñales te supporteren en dat maakte het weekend er enkel maar beter op. Viñales reed de wedstrijd van zijn leven en haalde een eerste podium binnen. Moeten we een tekeningetje maken bij de sfeer op de Suzuki-tribune?

Suzuki Mans 2016 - Dricot Th ©-129

Heel eventjes ging alle journalistieke ethiek over boord, gelukkig blijft onze GP-specialist David Emmett wel altijd neutraal.

7: Kies zorgvuldig uw vertrekuur

Naar een MotoGP rijden is één zaak, er weggeraken een andere. We hoeven u niet te vertellen wat er gebeurt wanneer enkele tienduizenden motorrijders tegelijkertijd naar huis willen vertrekken. Onthou dat geduld een schone deugd is en neem indien mogelijk de tijd om na de GP eerst nog iets te eten of te drinken aan het circuit zelf. Hoe langer je wacht met vertrekken, hoe vlotter je thuisgeraakt. Vertrekken voor het einde van de GP doet een echte racefan niet.

8: Denk aan het weer (ook naast de motor)

Hoewel we enkel met een rugzakje op een dikke GSX-S nakedbike naar Le Mans reden, hadden we het geluk dat er in onze groep enkele rijders waren met Suzuki V-Stroms met grote koffers. Ideaal om wat overtollige bagage en warme motorkledij in weg te proppen. Onder een stralend zonnetje wil je niet in een leren pak en motorlaarzen rondlopen, net zoals je niet in je T-shirt wil staan wanneer het begint te regenen. Check buienradar op voorhand en zorg dat je voldoende opbergruimte en/of waterdichte spullen bij je hebt.

9:Tank tijdig

Kan je niet wachten en wil je toch meteen na de MotoGP vertrekken? Bereid je dan voor op een portie file en zorg dat je op z’n minst nog voor de GP getankt hebt. Binnen een omtrek van 50km (en meer) zullen de tankstations immer propvol staan met motorrijders. Een tijdige tankbeurt kan je gemakkelijk een uur aanschuiven besparen.

S'ochtends tanken kan je 's avonds erg veel tijd besparen.

s’ Ochtends tanken kan je ‘s avonds erg veel tijd besparen.

10: Location, location, location

Vaker en vaker horen we mensen zeggen dat ze de MotoGP liever thuis op een televisiescherm volgen omdat het overzichtelijker is. Kan wel zijn, al mis je dan de sfeer en de samenhang van alle supporters op zo’n event. Kies daarom voor het beste van beide werelden en kies een plekje naast het circuit uit waar je een goed overzicht hebt op een deel van het circuit en waar je ook nog kan meevolgen op één van de vele strategisch opgestelde grote schermen. Wil je echt vlak langs het circuit zitten op een goede plek, dan raden we je meteen ook aan om erg vroeg op te staan. Al van in de vroege uurtjes zijn sommige supportersclubs bezig om hun terrein af te bakenen.

TV én live action. Wat wil een mens nog meer?

TV én live action. Wat wil een mens nog meer?

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts