Het nieuwe jaar komt in zicht en daarbij horen uiteraard ook een flink pak nieuwe motoren. De zelfbenoemde CEO van MaxxMoto maakte een selectie van 10 motoren die van 2016 een topjaar moeten maken.

1) Kawasaki ZX-10R

16_ZX1000S_LIM_Styling_LF_P16_R.med_

Hoge verwachtingen voor de Ninja die deze winter het WSBK-ronderecord op Jerez verpulverde.

Vorig jaar was een topjaar voor de liefhebbers van superbikes. BMW’s S1000RR kreeg een grondige update, de Panigale 1299 verving de 1199, Aprilia kwam op de proppen met de RSV4 RR en RF, en top of the bill was Yamaha’s nieuwe R1 die we recent vergeleken met zijn voorvader uit 1998. Toch kon Kawa’s 2011 ZX-10R zich nog goed weren in het superbike-pack, en dan begrijp je meteen dat mijn verwachtingen voor de 2016 ZX-10R torenhoog liggen. Niet in het minst omdat de motor buiten zijn naam en cilinderinhoud weinig onderdelen deelt met zijn voorganger. Een grondig aangepaste motor, een hertekend frame, gloednieuwe SHOWA vering, krachtigere remmen en een nieuw elektronicapakket moeten van de 2016 ZX-10R de nieuwe circuitkoning maken. Het ziet er trouwens naar uit dat dit aardig gaat lukken, want Tom Sykes verpulverde tijdens een wintertest alvast het WSBK-ronderecord op Jerez met een volle seconde. MaxxMoto brengt eind januari verslag uit van de perspresentatie!

2) Yamaha MT-10

2016-Yamaha-MT-10-EU-Night-Fluo-Action-001

Rare smoel, rare kleurtjes, cool resultaat.

Was de R1 mijn revelatie van 2015, dan zou de MT-10 misschien wel eens mijn favoriete motor van 2016 kunnen worden. De ‘naakte R1’ is volgens Yamaha de krachtigste MT ooit, al werd er voorlopig geen pk- of koppelcijfer bekendgemaakt. Wel kan ik je al vertellen dat het motorblok een aangepast inlaat- en uitlaattraject krijgt en dat het meer op koppel in lage toeren getuned zal zijn t.o.v. de R1. Qua design en flashy kleurtjes is de MT-10 een gevalletje van ‘love it or hate it’, maar als hij de geschifte power en sound van de R1 kan koppelen aan een bredere inzetbaarheid, dan krijgt KTM’s 1290 Super Duke R er een stevige concurrent bij. U mag rond begin april een eerste test verwachten.

3) KTM 1290 Super Duke GT

Een echte toerbak, dat zie je meteen.

Een echte toerbak, dat zie je meteen.

Stond 2014 nog helemaal in het teken van de 1290 Super Duke R- zeg maar ‘The Beast’ -, dan zou 2016 wel eens het jaar van de 1290 Super Duke GT kunnen worden. Terwijl Kawasaki’s Z1000SX tot voor twee jaar nog koning eenoog was in het toersportsegment, brachten BMW’s R1200RS en Suzuki’s GSX-S1000F daar vorig jaar verandering in. Nu springt KTM ook op de kar met een afgeleide van hun Beast en als je onze test van het prototype gelezen hebt, dan weet je hoe laat het is. Met 173 pk bij 9.500 o.p.m. en 144Nm bij 6.750 o.p.m. verschillen de prestaties niet veel van de Super Duke R, al zal de GT vooral het onderscheid maken met z’n elektronisch geregelde semi-actieve vering. Een primeur binnen het toersportsegment.

4) Honda CRF1000L Africa Twin

Al getest in Afrika en benieuwd wat de nieuwe Honda er op eigen bodem van bakt.

Al getest in Afrika en benieuwd wat de nieuwe Honda er op eigen bodem van bakt.

Oké, deze motor hebben we inmiddels al getest, maar daardoor heb ik alleen maar meer redenen gekregen om in 2016 uit te kijken naar de Africa Twin. Honda grijpt terug naar de basis van hun allroad-geschiedenis en dat doen ze met een lichte, vinnige hoogpoter die effectief op alle ondergronden uit de voeten kan. Met 95 pk en 98 Nm is dit geen krachtpatser à la Multistrada, maar eerder een echte avonturier die niet bang is voor zand, modder, grind, etc. Met een actieradius van 400km kan je al eens een toertje doen en dankzij een erg uitgebreid elektronicapakket met instelbare tractiecontrole, enduro-ABS etc. gebeurt dat in alle veiligheid. De enige keuze waar ik nog mee zit is DCT, of geen DCT. Onze testrijder was na de perspresentatie in Zuid-Afrika alvast overtuigd van de offroad-capaciteiten van Honda’s DCT, dus kan ik niet wachten om de Africa Twin op eigen bodem te testen.

5) Ducati Multistrada 1200 Enduro

Typisch sfeerbeeld van de gemiddelde rit op een Multistrada.

Typisch sfeerbeeld van de gemiddelde rit op een Multistrada.

Ducati’s Multistrada is altijd al een leuke motor geweest, of toch tenminste zolang je op het asfalt bleef. Dat laatste willen de Italianen in 2016 veranderen met de Multistrada Enduro. Op het eerste zicht lijkt deze tweewieler op een gewone Multistrada met een groter voorwiel en noppenbanden, maar er is meer aan de hand. De tank werd groter, de zithouding veranderde compleet om gemakkelijker staand te rijden, de middenbok is standaard inbegrepen, de gietwielen zijn vervangen door spaakwielen en ook de bek werd verlengd om dienst te doen als spatbord. Daarbij komen nog langere veerwegen, een langere wielbasis, een grotere grondspeling, een stevigere achterbrug en optioneel Pirelli Scorpion Rally banden af fabriek. Om het rijklaar gewicht van 254 kilo in de modder te bedwingen zal er nog gezweet worden.

6) Yamaha XSR900

Kenny Roberts kleurtjes: Altijd goed voor nostalgie.

Kenny Roberts-kleurtjes: Altijd goed voor nostalgie.

De MT-09 was een knaller die een krachtig blok en laag gewicht kon koppelen aan een heel straf prijskaartje. De XSR900 voegt er nog een retro-smaakje aan toe, al hoop ik wel dat de prijs daardoor niet te hoog komt te liggen. Op de EICMA motorbeurs in Milaan kon u dit beestje al in een geel-zwarte ‘Speedblock’-uitvoering zien – je weet wel, de Kenny Roberts-kleurtjes – en die mocht er beslist wezen. Moderne prestaties koppelen aan retro-looks, het is een trend die ook in 2016 zal aanhouden? Wat mij betreft mogen er naast de XSR700 en XSR900 dus gerust nog een aantal ‘Faster Sons’ volgen.

7) BMW R nineT Scrambler

Das Scrambler. We verwachten ons niet aan een offroad persrit...

Das Scrambler. We verwachten ons niet aan een offroad persrit…

Sinds Ducati uitpakte met hun Scrambler en het hele bijkomende lifestyle gebeuren is er geen ontkomen meer aan Scramblers. Reden genoeg voor BMW om ook hun neo-retro R nine T om te bouwen tot een offroader. Nu ja, dat laatste kan je best met een korrel zout nemen want het gaat hier vooral om de looks. Op de EICMA zagen we al een versie met gietwielen en eentje met spaakwielen en BMW kennende zullen er wel voldoende opties/optiepakketten beschikbaar zijn om de motor helemaal naar je eigen smaak om te bouwen. De essentie blijft ongetwijfeld dezelfde als bij de gewone R nine T: het wordt een dure lofzang aan de eenvoud. Wat niet wilt zeggen dat je je er niet goed mee kunt amuseren op een zondags tochtje van café naar café.

8) Ducati Scrambler Sixty2

*Surfboard Barbie niet inclusief.

*Surfboard Barbie niet inbegrepen.

Om maar even een quote van dichter Robert Browning uit 1855 boven te halen (dank u Wikipedia): “Less is more”. Dat slaat bij motorfietsen vaak op het gewicht, al gaat het bij deze Duc voornamelijk over minder vermogen. De Sixty2 zal slechts 41pk puren uit zijn 399cc L-twin en met 183 rijklare kilo’s weegt hij bijna evenveel als zijn grote broer. Tot nog toe weinig redenen om uit te kijken naar dit kleintje, al zien we wel een paar zaken over het hoofd. Zo is de 803cc Scrambler al licht, laag en wendbaar genoeg om je te amuseren, maar mist hij vooral souplesse onderin en ook de hakerige versnellingsbak en nerveuze gasrespons kunnen beter. Slaagt de Sixty2 erin om die puntjes aan te pakken, dan ben ik ervan overtuigd dat hij leuker wordt dan zijn grote broer.

9) Husqvarna Vitpilen 125, 401 en 701 Concept

1523044064646206896

Het mooiste concept in tijden, maar of de 701 ook effectief de productie haalt…

Als ik aan Husqvarna denk, dan denk ik aan supermoto’s, offroaders, Steve McQueen, en bosmaaiers. Het was dus wel even schrikken toen het Zweedse merk ineens de Vitpilen presenteerde. Sinds mijn collega CEO Stefan Pierer –u welbekend van KTM – het merk kocht, waait er een nieuwe wind door het bedrijf. Pierer wil dat Husqvarna opnieuw een eigen identiteit krijgt en dat moet in eerste instantie gebeuren door een gloednieuw Kiska design te plakken op de KTM Duke 390 die dan een naamwisseling ondergaat naar Vitpilen 401. De analogie met de Duke 125 en Vitpilen 125 moet ik u niet uitleggen. Toch hebben de Zweden nog een troef achter de hand in de vorm van de Vitpilen 701, ook een moderne café racer maar dan op basis van de 701 supermoto (die je ook in het oranje kan kopen als KTM SMC-R 690…). De 401 en 125 hebben al een groen licht gekregen in Oostenrijk en worden aan het einde van dit jaar verwacht. De 701 is voorlopig enkel een concept.

10) Triumph Speed Triple R

speed-triple-family-chassis-overview

Opnieuw een stoer bakkes, maar kan hij ook mee met de andere supernakeds?

Toegegeven, de Triumph Speed Triple R stond eerst niet op dit lijstje en daar zijn verschillende redenen voor. De zwaarste naked bike van Triumph staat al ettelijke jaartjes in de schaduw van zijn vinnigere, leukere kleine broertje en toen Renaud onlangs nog op pad trok met een 2015 Speed Triple kon hij weinig positieve woorden uitbrengen. “Te zwaar, te log en underpowered”, klonk het. Toch heb ik drie goede redenen om uit te kijken naar de Speed. Ten eerste ben ik fan van het nieuwe design. De eerste dubbele koplampjes waren cool, de vliegenoogjes uit 2011 vond ik iets minder, maar voor 2016 krijgt de Speed weer een gemeen bakkes. Ten tweede is er het beperkte elektronicapakket en de kleine vermogenswinst die van de Speed Triple wel eens een leuke underdog kunnen maken. En ja, tenslotte is de perspresentatie van de Speed Triple de allereerste perspresentatie waar MaxxMoto zelf op uitgenodigd is. Noem het valsspelen, maar wat had je verwacht van een Engelse hooligan?

10 (bis): Suzuki GSX-R 1000

GSX-R1000_concept_Action_2.ashx

Lang verwacht, eindelijk aangekondigd, en nu… nog een jaar wachten.

Nu er toch valsgespeeld wordt: Deze top-10 is eigenlijk een top-11. Want één van de motoren waar ik al jarenlang naar uitkijk is Suzuki’s nieuwe Gixxer 1000. Volgens velen wordt het de nieuwe referentie in Superbikeland, maar we willen eerst rijden vooraleer te geloven. En als we afgaan op de tijd die er was tussen de eerste beurspresentatie van de V-Strom 1000 en de eerste echte testrit, dan zal het algauw 2017 zijn tegen dat we plaats mogen nemen op de nieuwe GSX-R. Geduld is een schone deugd, maar dit vooruitzicht wilde ik je niet onthouden.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts