Zero Motorcycles doet dit jaar een gooi naar de overwinning in de Pikes Peak International Hill Climb. Met deze aangepaste versie van de SR/F zou het ze wel eens kunnen lukken om als snelste boven komen in de open zwaargewicht klasse.

Zero wil het in de Pikes Peak International Hill Climb opnemen tegen de grootste namen in de industrie. Het huidige snelheidsrecord dateert al van 2017 en staat met 9 minuten 49 seconden op naam van Chris Fillmore op een KTM Super Duke 1290 R. Wie weet komt daar dit jaar wel verandering in met deze Zero SR/F.

De Race To The Clouds wordt meestal geassocieerd met vuurspuwende custom-built vierwielers en Europese rally auto’s. Maar de race heeft ook een sterke geschiedenis als het over elektrische voertuigen gaat. Al in de vroege jaren ’80 raceten de eerste elektrische voertuigen de berg op en vorig jaar brak Romain Dumas de barrière van 8 minuten in een elektrische Volkswagen I.D.R. en vestigde daarmee een all-time record.

Zero komt met een aangepaste SR/F aan de start. De 189Nm koppel van de standaard SR/F spreekt al tot de verbeelding. Voor deze gelegenheid mocht Eddie Smith, de Mechanical Design Engineer bij Zero nog wat verder gaan.

Op zich is dit nog altijd een kleinschalig project binnen Zero. Zo was er geen sprake van een vast fulltime team of ‘budgetten op fabrieksniveau’. Dankzij sponsoring kreeg deze SR/F voor- en achteraan Showa Balance vering aangemeten, zoals die ook gebruikt worden door het Kawasaki WSBK fabrieksteam. Ook een stel Dymag gesmede aluminium wielen mocht niet ontbreken.

Grootste pluspunt van deze aanpassingen is een cruciale gewichtsbesparing. Om dezelfde reden werd het subframe vervangen door een exemplaar uit chroomstaal dat de zithoogte ook meteen een goeie 2cm hoger plaatst. Nieuwe kuipdelen zoals de cockpit werden in huis ge-3D-print en daarna met extra carbon versterkt. En tenslotte werd ook de oplader verwijderd. Al deze aanpassingen brengen het totaalgewicht van de motor op een 197 kg, 25kg lichter dan de standaard SR/F.

De echte aanpassing zit ‘m echter in de software. Zero heeft een aangepaste race-firmware geupload die de motor en de accu voorbij de gebruikelijke, behoorlijke conservatieve, limieten drijven. De topsnelheid van 200km/u is daarbij gelijk gebleven. Dat is in de Pikes Peak Hill Climb van ondergeschikt belang. Alles draait om acceleratie en je kan er zeker van zijn dat deze Zero het uiterste gaat vergen van de Pirelli slicks.

Leuke bijkomstigheid: aangezien de Zero geen koppeling heeft, kreeg deze motor ook voor de achterrem een hendel aan het stuur. Hiermee kan racer Cory West de achterrem beter doseren terwijl hij diep gaat in de rechtste bochten.

De Pikes Peak SR/F zal een waardige kanshebber zijn op de racedag. De 97e editie van de Pikes Peak International Hill Climb wordt op 30 juni gereden op de Pikes Peak in Colorado, VS.



This image has an empty alt attribute; its file name is 6228_kaw_z900_fb_post_900x900.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.



About The Author

Related Posts