Na de eerste weken rustig de Kawasaki Z650 op A2 te hebben leren kennen (lees vollebak genieten van de extra power tegenover een 125cc) was het tijd om ook ‘die van ons’ te trakteren op een duoritje met een heuse 650cc. Er veranderen namelijk nogal wat zaken wanneer je overstapt van een 125cc op een teruggetunede 650cc A2. 

Tekst: James De Ridder
Foto’s: Arno Jaspers

Grotere motor, grotere verschillen

Wanneer je voor de eerste keer met twee rijdt op een A2 motor, zijn er een aantal zaken waar je best rekening mee houdt. Op de eerste plaats komt het gewicht. Meer cc’s betekent meer gewicht, al is de Kawasaki met zijn lage zadel en goede gewichtsverdeling een motor die duo-rijden makkelijk maakt. Met twee rijden betekent ook meer gewicht dat gestopt moet worden en de Z biedt met de basic, maar erg goede Nissin remmen meer dan voldoende stopkracht om je in het dagelijks verkeer vlot tot stilstand te brengen.

Meer cc’s betekent ook meer vermogen en in het geval van onze Kawasaki kan je op je eentje genieten van het sterke lage- en middengebied, maar biedt hij ook meer dan voldoende kracht om comfortabel met twee te rijden en hernemingen op de autostrade zijn nog steeds geen enkel probleem. Deze sterke middenklasser blinkt daarnaast ook uit in de vering. Een minder goed afgeveerde motor zou door de mand vallen, maar zelfs bij stevig doorremmen duikt de voorkant niet te erg de grond in. Dat komt niet enkel het rijgedrag ten goede, maar ook het comfort van je passagier. De achtervering zakt een eindje in, al kan eventueel de veervoorspanning nog bijstellen. Onderschat vooral het verschil in grondspeling niet, want deze is aardig wat minder dan wanneer je alleen rijdt. 

Meer vermogen

Door meer vermogen en een algemeen betere uitrusting lonken de langere tripjes en wanneer je als beginnende A2-rijder aan het toeren gaat, merk je dat alle bewegingen worden uitvergroot. Het is een echte kunst om soepel te rijden. Je passagier die zich even verzet, of het wat bruusk terugschakelen, of die ene verkeersdrempel die toch echt wel comfortabeler voelde op je eentje… Het motorrijden krijgt een andere insteek. Het gaat (afhankelijk van de rijder) iets rustiger en je doel is niet om snel aan te komen, maar comfortabel aan te komen – zonder klinkende ruzie met je bijzit(s)ter. 

Wil je je passagier niet oververmoeid laten afstappen na je rit hou je best rekening met de volgende tips:

Neem voldoende pauze om de benen te strekken en spreek op voorhand een paar basic handsignalen af wanneer je geen intercom hebt. 

Vermijdt korte remmanoeuvres – en kijk dus vér vooruit!

Spring rustig om met je rechterpols. De Z650 heeft gelukkig een erg zuivere gasrespons wat het leven van je passagier weer een stukje aangenamer maakt.

Gebruik je koppeling (of quickshifter) zo subtiel mogelijk.

Bespreek met je passagier dat het belangrijk is om altijd soepel mee te bewegen met de rijder. Tegenwerken in de bocht is nefast, maar te fel leunen ook. Bespreek ook even hoe de passagier zich het beste vasthoudt en waar hij/zij kan steunen tijdens het remmen.

Als gouden regel kunnen we stellen dat duo-rijden zeker niet passief is. Van de passagier wordt enige aandachtigheid verwacht, terwijl je als piloot er alles aan doet om de massatransfers te beperken en de rit zo soepel en comfortabel mogelijk maakt.

Comfortabel zadel

Kawasaki beloofd ons in de brochure een comfortabeler en beter gepolsterd zadel tegenover het vorige model. Mijn vriendin had al aardig wat kilometers ervaring op de 125cc en merkte meteen de ruime zithouding op. De zithouding op de Z650 is comfortabel en de kniehoek niet overdreven scherp. De zithouding is zelfs redelijk hoog t.o.v. de rijder, waardoor je meer bewegingsvrijheid hebt en er minder kopstoten uitgedeeld werden. Verder kon ze me beter vastgrijpen en druk zetten met haar benen, want net zoals de rijder zijn knieën rond de tank klemt, klemt de passagier zijn of haar benen best rond de rijder. Ook de rubberen voetsteunen gaven voldoende grip om bij het remmen en accelereren niet van de steuntjes te glijden. 

Wie de rijder niet wil omarmen, vindt op de meeste motoren duogrepen om zich aan vast te houden, zo ook op onze Z, handig onder het duo-zadel verstopt. Al is het toch aangewezen om minstens één arm rond de rijder te slaan of bij de schouder te grijpen, zodat je als passagier de rijder kunt bijstaan in de bocht en hem niet tegenwerkt.  Nu zijn we zelf niet van de grootste, en kunnen we ons inbeelden dat grotere rijders met grotere passagiers (+1m80) de Z650 wat krap bemeten kunnen vinden. 

De afrekening

De Z650 blijft een nakedbike en dat betekent compromissen sluiten in het duo-rijden. Rij je vooral alleen en mag het wat sportief maar neem je af en toe iemand achterop? Dan zal je op de Z niemand horen klagen. Heb je echter de intentie om op je A2 vlot te gaan toeren met je vriend of vriendin meestal achterop? Dan kijk je beter naar iets in de trend van de Versys 650, die het zelfde leuke motorblok, afwerking en lage verbruik combineert met een royalere zitpositie en een windscherm. 

In de voorbije maanden ontpopte de Kawaski zich dus als A2 alleskunner. Van een erg sportieve rit doorheen de Ardennen tot rustig toeren met de vriendin achterop of druk stadsverkeer, de Kawasaki stelt niet teleur. Ik ben benieuwd hoe de relatie met de Z verder evolueert.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Related Posts