Bij een custom motorfiets denk je doorgaans aan al wat oudere motoren die met een revamp en veel handwerk tot hedendaagse beauties omgetoverd worden. Maar wat gebeurt er als je een hedendaagse motor met innovatieve technologie de toekomst in katapulteert? De ‘Alter’ van Dab Motors doet alvast een interessante poging.

De Alter is de nieuwste toevoeging aan een al impressionante lijst van Yamaha Yard Built projecten en moet ook niet onderdoen voor zijn voorgangers. Dat geldt dan vooral voor de gebruikte technologieën en materialen. De looks laten we maar even in het midden.

De man achter Dab Motors, de Fransman Simon Dabadie, heeft een achtergrond in ingenieurswetenschappen, design en motoren. Hij heeft in het verleden al gewerkt voor Roland Sands Design en Deus Ex Machina, niet meteen de kleinste namen in de custom-wereld.

Met Dab Motors bouwt Dabadie nu zijn eigen customs, zij het op een eerder controversiële manier. In plaats van terug te grijpen naar de old school spirit met vooral veel handwerk, probeert Dabadie zoveel mogelijk nieuwe technologie en productiemethoden in zijn creative proces te integreren.

“De Alter is mijn beeld van de toekomst van custom motoren,” zegt hij. “Tijdens dit project wilde ik tonen dat we de nieuwe technologieën moeten omarmen om creatiever te zijn en zo meer te focussen op ideeën. Het gaat erom dat je je niet laat beperken door productietechnieken en dat je open staat voor potentieel revolutionaire manieren om de zaken aan te pakken.”

Die revolutionaire technologieën en productiemethoden vind je doorheen het hele project. Dabadie startte met een zeer gedetailleerde 3D-scan van de motor. Dat liet hem toe om via 3D-modellering en doorgedreven rendertechnieken de Alter volledig digitaal te ontwerpen.

Voor de productie maakte hij onder andere gebruik van 3D-printing-technieken. Voor de metalen onderdelen ging Dabadie aankloppen bij Poly-Shape, specialist in 3D-printing in allerlei soorten metaal van staal tot aluminium. Zij printten het subframe, T-stuk, risers en koplamphouder in aluminium. Vooral het subframe is bijzonder interessant. Door de combinatie van 3D-ontwerp en -productie kon een vorm gecreëerd worden die anders haast onmogelijk zou zijn met conventionele technieken.

Ook het kuipwerk werd digitaal ontworpen maar was iets ingewikkelder om te realiseren. Dabadie trok daarvoor eerst naar Compositadour, een Baskisch bedrijf dat gespecialiseerd is in composieten, robotics en additive manufacturing. Met een industriële robot werden mallen uitgefreesd waarmee Dabadie dan verder aan de slag kon. Daarbij koos hij niet voor de voor de hand liggende materialen zoals carbon of glasvezel, maar gebruikte hij vlas. Dat is een natuurlijke vezel die goede mechanische eigenschappen heeft, doorzichtig is en esthetisch mooi oogt. Door de transparante eigenschappen kon ook de LED-koplamp achter het kuipwerk verborgen worden. De LED-lampen worden trouwens aangestuurd door een Arduino micro-controller die via Bluetooth met een iPhone app communiceert. Zo kan je elk LED-lampje op de motor ‘tunen’.

Tot zover de revolutionaire aanpassingen. Daarnaast kreeg de XSR900 uiteraard nog wat andere bling mee: Öhlins-vering voor en achter, een stel Rotobox RBX2 carbon wielen, een Brembo-upgrade voor de remmen, DNA-luchtfilter en IXIL SX1-uitlaat en tenslotte een stuur, spiegels, handvatten, remvloeistofreservoirs en tankdop van Rizoma.

Is er dan toch iets dat origineel bleef, op het motorblok na? Jawel, de tellerpartij bleef ongewijzigd en werd ingewerkt in de tankcover.

Dab Motors liet kosten noch moeite gespaard bij dit Alter project. Het resultaat levert zeker een ‘hmmmmm’ op. De intonatie daarvan mag je zelf bepalen.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts