Yamaha’s Faster Sons reeks, zou wel eens een telg met noppenbanden kunnen krijgen.

Dat de neo-retro trend Yamaha geen windeieren legt, hoeven we u niet meer te vertellen. Zowel de XSR 700 als 900 (onlangs getest) zijn motoren die moderne technologie en klassieke looks aan elkaar weten te koppelen, en dat valt in de smaak bij een breed publiek. Maar retro is meer dan enkel maar nakedbikes of cafe racers, dus gooit Yamaha het over een andere boeg. Althans dat leiden we af uit verschillende zaken.

Designer Oberdan Bezzi heeft al meerdere mogelijke Yamaha Off Road concepten getekend...

Designer Oberdan Bezzi heeft al meerdere mogelijke Yamaha Off Road concepten getekend. Dit lijkt ons het minst plausibele.

Als eerste en belangrijkste reden zijn er de woorden van European Product Manager Shun Miyazawa. Die merkte tijdens de presentatie van de XSR 900 al op dat er nog neo-retro Yam’s op komst zijn. Ten tweede is er het Yamaha DT-07 Flat Track Prototype dat een tijdje geleden in de V.S. werd voorgesteld.

Yamaha's DT-07 Flat Track concept. Een voorbode van een toekomstig model?

Yamaha’s DT-07 Flat Track concept. Een voorbode van een toekomstig model?

En als we het dan toch over Flat Track hebben, dan kunnen we er net zo goed bijvertellen dat er tijdens de presentatie van de XSR 900 door de journalisten ook een poging tot dirttrack ondernomen werd op SR400’s met Roland Sands ombouwkit.

Flat Track op een Roland Sands SR400.

Flat Track op een Roland Sands SR400.

Daarbij komt nog dat de Scrambler een torenhoog succes was voor Ducati, en dat diezelfde Italianen in november op de Eicma op de proppen kwamen met een Scrambler ‘Flat Track Pro’-editie. Om maar aan te geven dat er ook een markt is voor neo-retrobikes met off road ambities.

Wat ons betreft, mag het een MT-07, of waarom niet, MT-09 worden met XT 500 invloeden.

Wat ons betreft, mag het een MT-07, of waarom niet, MT-09 worden met XT 500 invloeden.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

One Response

  1. hans

    verliefd op de DT 07, enkel probleem met die hangende motor.
    Voor het minste kan je heel de motor er onderuit halen en carter niks beschermt als je echt offroad gaat.
    Zou er geen kiezelpad mee opdurven vrees ik.
    Voor de rest een heel knap ontwerp