Yamaha betrapt op het onjuist testen van emissies in Japan

De Japanse automobielindustrie wordt momenteel opgeschrikt door een schandaal rond emissies en brandstofefficiëntie. Daarbij kwam ook de motorafdeling van Yamaha Motor Company in opspraak.

In Japan testen fabrikanten, namens de overheid, hun eigen voertuigen op emissie- en efficiëntienormen. Alles bij elkaar blijkt dat vijf van de acht automobielbedrijven in Japan onjuiste testen heeft uitgevoerd en daarbij foute rapporteren over de emissies en het brandstofrendement van hun voertuigen publiceerde.

Het schandaal begon in 2016 bij Mitsubishi. Vorig jaar breidde het zich uit naar Nissan en Subaru toen bleek dat ook zij hun emissieresultaten manipuleerden. Hierna verplichtte de Japanse overheid andere automotive bedrijven in Japan om hun testactiviteiten te controleren. Bij deze interne beoordeling hebben Mazda en Suzuki vastgesteld en gerapporteerd dat ook hun auto’s niet correct werden getest. Ook Yamaha rapporteerde onjuiste resulaten bij de standaardtesten voor motorfietsen.

Dit betekent dat Suzuki, Mazda en Yamaha voertuigen hebben goedgekeurd met betrekking tot emissies of brandstofefficiëntie, zelfs in gevallen waarin deze voertuigen werden getest op een onjuiste manier en in ongeldige omstandigheden, volgens het Japanse ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme. Daarbij hadden bijvoorbeeld afwijkingen in de snelheid van de voertuigen tijdens het testen, of in de duur van de test, de testresultaten ongeldig moeten maken.

Bij het opnieuw controleren van hun originele tests, merkten Yamaha en de andere autofabrikanten geen noemenswaardige problemen met de werkelijke uitstoot en brandstofverbruikprestaties van de voertuigen in kwestie, nadat ze correct waren getest. Bij Yamaha kwam dit in totaal neer op het opnieuw testen van zeven motorfietsmodellen (2% van de eenheden bleek niet goed te zijn getest nadat de resultaten werden vergeleken). Voor geen van de merken leidde dit tot terugroepacties.

Hoewel Yamaha en de vijf andere Japanse autofabrikanten geen wetten hebben overtreden, tonen deze bevindingen wel aan dat deze bedrijven niet voldeden aan hun testcriteria en hun naleving van Japanse testnormen. Het betekent ook dat de bedrijven het vertrouwen van de Japanse overheid hebben geschonden en daarmee ook het vertrouwen van het Japanse volk. Het resultaat was een grove smet op de naam van de Japanse auto-industrie, die de reputatie geniet hoge technische normen te handhaven met veel aandacht voor detail. Als reactie daarop hebben Mazda, Suzuki en Yamaha zich publiekelijk verontschuldigd voor hun acties.

In een persbericht verwoorde de Japanse motorfabrikant het als volgt: “Yamaha Motor verontschuldigt zich oprecht tegenover alle klanten, partners en andere belanghebbenden die zich mogelijk zorgen hebben gemaakt of die hinder ondervinden als gevolg van deze gebeurtenissen”.

Na de bekendmaking daalde de aandelenkoers van Yamaha op de Nikkei-beurs met 5,3%. Ook de andere merken leden gelijkaardige verliezen in hun aandelenkoersen.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.