WSBK: Wordt 2019 het jaar van de heropleving?

WSBK in stroomversnelling door nieuwe fabrieksteams

Drievoudig WSBK kampioen Rea krijgt een nieuwe Kawasaki Ninja die meer toeren mag draaien. Ducati pakt uit met Bautista en Davies op de Panigale V4R. BMW begint een full factory team met Tom Sykes en Markus Reiterberger. Honda komt ook met een fabrieksteam in samenwerking met Moriwaki. Nog redenen nodig om te hopen op een topjaar voor het WSBK?

We gaan niet rond de pot draaien: het WSBK staat al geruime tijd in de schaduw van de MotoGP. Een overmacht van Kawasaki, een gebrek aan grote namen in de paddock, weinig moeite van de fabrieken om teams van de grond te krijgen… Elk excuus werd al aangehaald om te verklaren waarom de beste tijd van het WSBK voorbij was. In die mate zelfs dat organisator Dorna het hele format aanpaste naar een race op zaterdag én een race op zondag, wat volgend jaar zelfs verandert wordt naar 3 races per weekend. Het is dus niet overdreven om te stellen dat het WSBK een beetje de weg kwijt was.

De nieuwe BMW S 1000 RR moet de Duitsers opnieuw op de kaart zetten in het WSBK.

“Het WSBK kan enkel groeien in populariteit door een betere ondersteuning van de constructeurs en de teams.”
-Jonathan Rea

Toen ik eerder dit jaar aan de praat geraakte met Jonathan Rea tijdens de persvoorstelling van de nieuwe Kawasaki ZX-10RR was de oplossing volgens hem nochtans eenvoudig: De constructeurs moesten meer moeite doen om het WSBK een nieuw elan te geven. En kijk, nog geen drie maanden verder hebben zowel Honda als BMW hun steun aan een fabrieksteam toegezegd terwijl de reeds bestaande fabrieksteams sterker dan ooit voor de dag gaan komen.

Tom Sykes stond in de schaduw van Rea bij Kawa en wil nu zijn kansen wagen op de nieuwe Beemer.

BMW: Nieuwe S 1000 RR, nieuwe effort

Bij de Beiers is het Tom Sykes die naar voren treed als sterke man, na enkele mindere seizoenen bij Kawasaki waar hij in 2013 wel een WK-titel pakte. “De Kawasaki is nu volledig gebouwd naar de wensen van Johnny (Rea) en dat is begrijpelijk. Maar dan is het voor mij ook een gemakkelijke keuze om te veranderen naar een team dat me wel een motor kan geven die naar mijn voorkeuren opgebouwd is. BMW heeft in het verleden al bewezen dat ze weten wat superbikes zijn en ik ben er van overtuigd dat we met de nodige fabrieksondersteuning mooie resultaten kunnen neerzetten.” aldus Sykes.

Reiterberger, de recordman op Zolder, treedt volgend jaar aan bij het BMW WSBK fabrieksteam.

Naast Sykes zien we Markus Reiterberger, in België goed bekend omwille van zijn nauwe samenwerking met Werner Daemen bij het Van Zon Remeha team, zijn prachtprestaties in het IDM en uiteraard ook zijn fenomenale recordrondje (1.30.638 !) op het circuit van Zolder.

Honda: Vaarwel Ten Kate, hallo Moriwaki

Voor het Honda team gaat de overschakeling naar full factory gepaard met een afscheid van de Nederlandse tuner Ten Kate. Honda Europe werkte al sinds het afscheid van het Castrol Honda fabrieksteam in 2002 samen met de tuner uit Nieuwleusen. Ten Kate hielp Honda aan meerdere titels in de supersport-klasse, maar sloeg er nooit in om helemaal door te breken bij de Superbikes. De Nederlanders waren ook verantwoordelijk voor het door Honda Europe ondersteunde Red Bull WSBK team. Nu Honda opnieuw een fabrieksteam inzet, komt Honda Japan aan de knoppen te staan en die opteren liever voor een samenwerking met Moriwaki, terwijl ze een beroep doen op het Italiaanse Althea voor de logistiek.

Camier en Kiyonari zullen volgend jaar in actie komen bij het Honda fabrieksteam. Niet de snelste piloten, maar wel een goed overwogen keuze.

Laverty, Melandri, Fores, Baz en…Kiyo?

Het is overigens niet de enige controversiële keuze die eraan te pas komt bij de opstart van het nieuwe team, want de piloten line-up bestaat uit Leon Camier en… Ryuichi Kiyonari. Met toppiloten als Eugene Laverty, Marco Melandri, Xavi Fores en Loris Baz nog zonder contract voor volgend jaar, lijkt het erop dat Honda niet opteert voor de snelste piloot, maar wel voor iemand die direct betrokken is bij de ontwikkeling van de CBR1000RR Fireblade. Kiyo werkt al met Honda samen sinds 2006 en afgelopen seizoen was hij de coureur bij het Moriwaki Honda team in het All Japan Superbike Championship. Als de monteurs de Fireblade enigszins competitief willen krijgen, kan feedback in hun moedertaal wel eens van pas komen.

Of al deze veranderingen het WK Superbikes nieuw leven in kan blazen is voorlopig nog koffiedik kijken. Maar langs de andere kant: hoe lang is het geleden dat we nog écht uitkeken naar de start van een nieuw WSBK-seizoen?

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.