Een patent-aanvraag in Japan hint alvast in die richting. Honda werkt blijkbaar een systeem voor een variabele rijpositie met een instelbaar scherm en stuur, en temperatuurregeling in het zadel. Je zou haast denken dat het om aanpassingen van een toermachine gaat, maar de tekeningen bij de aanvraag tonen wel degelijk een CBR1000RR.

Honda heeft altijd wel motorfietsen op de markt gebracht die uitblinken in een segment zonder te strak op dat segment gericht te zijn. In de jaren ’80 en ’90 was de VFR750 is er zo eentje. Een circuitdag tussen wat superbikes, of in alle comfort pendelen, de motor kon het allemaal. De originele CBR600F presteerde op het hoogste niveau en behaalde een aantal titels in de World Supersport. Maar de motor bleef vooral ook veel praktischer inzetbaar dan de meer race-gerichte rivalen.

Ook de variabele rijpositie is geen compleet nieuw concept. Heel wat toermachines hebben een instelbaar windscherm of stuurhoogte. Yamaha kwam in 1989 zelfs met een extreem instelbaar concept – de Morpho – waarbij het zadel, de voetsteunen, het stuur, instrumenten en windscherm volledig aanpasbaar waren. Zo transformeerde je de Morpho in geen tijd van een comfortabele tourer in een sportmotor. Het bleef echter bij een concept.

Het Morpho concept van Yamaha

Het idee dat Honda nu patenteert blinkt uit in zijn eenvoud met gemakkelijk in te stellen, simpele en goedkoop te produceren onderdelen. De tekeningen bij de patentaanvraag tonen een CBR1000RR en de tekst suggereert dat het om meer dan een paar ideeën gaat. Er is sprake van daadwerkelijke testresultaten wat wil zeggen dat er op zijn minst één fysiek prototype rondwaart op de R&D-afdeling bij Honda.

De twee belangrijkste elementen om de rijpositie aan te passen zijn het in hoogte verstelbare scherm en clip-ons. En dat alles met een simpele druk op de knop. En het beste van al: deze aanpassingen lijken geen redesign te vereisen van de CBR1000RR.

De variabele rijpositie is niet het enige vernieuwende in deze patent-aanvraag. Een ander onderdeel heeft het over een “klimaatgestuurd” zadel waarbij koele lucht door een geventileerd bovenoppervlak geleid wordt. Ook dit ontwerp is bedoeld om relatief eenvoudig en lichtgewicht te zijn. Het koeleffect is vergelijkbaar met het ventilatiesysteem van een auto en gebruikt een luchtslang die loopt vanaf de voorkant van de motorfiets, waarbij koude lucht wordt aangezogen en naar het zadel wordt gevoerd. Met een knop kan de rijder de luchtstroom, en dus ook de koeling, regelen. Het patent suggereert daarnaast ook nog een tweede luchtstroom die van de radiator komt en voor zadelverwarming zorgt.

Of deze patent-aanvragen zullen leiden tot een nieuwe productieversie van de CBR1000RR is nog maar de vraag. Het is alvast wel interessant om te zien welke pistes de ontwerpers bij Honda bewandelen. En wie weet zien we deze ideeën wel opduiken op andere modellen in het gamma.

This image has an empty alt attribute; its file name is 6228_kaw_z900_fb_post_900x900.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts